Was mijn vraag 'Is god een *piep* of een *piep*?' beledigend?

Ik vind het namelijk een belediging voor mijn intelligentie dat ik steeds word lastiggevallen met allerlei religieuze vragen. Mag ik bij dat soort vragen ook op 'meld misbruik' klikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Antwoorden (21)

Behoorlijk neerbuigend voor legoblokjes ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond je vraag wel neerbuigend ja.

Toegevoegd op 25-05-2009 13:02:32
Ik vind dat je, over welk geloof dan ook, niet op zo'n manier hoort te spreken.

Je mag alles vinden, daar ben je volledig vrij in. Ik vind alleen dat je het niet op deze manier hoeft te verwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... Als er ook maar iets NEGATIEFS van de maken is over GOD dan ga je voor de bijl...
en de moderators zijn wakker, dus nu moet je weer heel stil houden...

En de moderator heeft ALTIJD gelijk...

Toegevoegd op 25-05-2009 13:03:26
Als je nu een vraag durft te stellen over DOODSTRAF, maakt niet uit welk aspect dat er bedoeld wordt, dan krijg je zelf de doodstraf zonder vorm van proces wordt je door de moderator neergeknald...

Toegevoegd op 25-05-2009 13:04:27
Ik ga even weg nu... Nu is het gevaarlijk op GV... Doei doei...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ik geef je een goede vraag puntje erbij...
Zo ga je niet met welk geloof dan ook om.
Dus ja, beledigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, maar dat zou je de moderator moeten vragen, dat hij weggehaald is omdat hij niets toevoegde in de zin van kennis.

Het lijkt me dat de aandacht op jouw vraag werd gevestigd nadat ik dezelfde vraag stelde, maar god verving door jouw gebruikersnaam, dit had overigens meer te maken met kijken waar voor de moderator de grens ligt.

Ik heb bij jouw vraag in ieder geval niet op 'meld misbruik' geklikt, maar misschien dat iemand anders dat wel heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag is verwijderd met als motivatie dat hij beledigend zou zijn. Vandaar de nieuwe tegenvraag. Ik heb jouw vraag gemist, jammer! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had jouw vraag dus letterlijk gekopieerd, met als enige verschil dat ik in plaats van het woord god MisterWrite had geschreven, maar dan heeft er dus iemand over geklaagd, of de moderator heeft uit eigen beweging besloten dat hij / zij dit niet vond kunnen.
Ik heb je vraag niet gelezen, aangezien ik een weekje weg van GV was. Het is mogelijk dat de moderators van GV vonden dat je vraag en mogelijk aanvullende informatie inderdaad te beledigend (of aanstootgevend). Het kan zijn dat een vraag die op zich best door de deur kan wordt verwijderd omdat het idee van de betreffende moderator op dat moment toch anders is. Dit geldt niet alleen op GV. Dit wordt gedaan om het leuk te houden voor het grote publiek.

Je mag bij gestelde vragen altijd op 'meld misbruik' klikken. Zolang je een goede onderbouwing hebt, is het mogelijk dat zelfs vragen (die naar mijn persoonlijke mening, te veel worden herhaald alleen maar om het 'wordt ook....' idee) worden verwijderd of verplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag je klikken wat je wilt.

Maar vreemd dat je je aan dit soort vragen ergert.

Bedoel je nog een bepaald geloof?

Flip je ook als ik zou vragen als welk torretje je wilt terugkomen in je volgende leven???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hufkes: LOL, ik moest ook 2 keer lezen...
De vraag was niet zozeer beledigend als wel totaal belachelijk. Wat een vergelijkingen.

Enne... "belediging voor mijn intelligentie"
Welke intelligentie? Sorry, maar als je een vraag stelt of God een legoblokje of een wc-papierrolletje is, dan begin ik me ernstig af te vragen of er überhaupt enige vorm van intelligentie bij jou aanwezig is en zo ja, of het dan de vorm heeft van een legoblokje (klein) of een wc-papierrolletje (leeg).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof kun je naar mij inziens alleen op deze manier bekijken. Want er is namelijk geen zinnige discussie over te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, maar je hoeft niet direct onzinnige opmerkingen te maken als Legoblokje en wc-papierrolletje. Er zijn hier wel meer onderwerpen waar ik mijn vraagtekens bij plaats, maar dat wil niet zeggen dat ik meteen onzinnige vragen of antwoorden ga formuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb trouwens wel je antwoord gemeld als beledigend. Aangezien jij precies de zelfde vergelijking maakt als hij met geloof. Omdat ik zeer benieuwd ben hoe ze hier mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo mijn twijfels of de vraagsteller je mening deelt CGvdB :)
Ik kan me voorstellen dat religieuzen je vraag beledigend vonden. Alhoewel je hele leuke filosofische gesprekken over legoblokjes kunt voeren.
Ik ben ook niet zo dol op de religieuze vragen. Maar omdat GV een site is waar iedereen zijn vragen moet kunnen stellen (mits niet beledigend en conform de andere regels van GV), kan ik niet anders dan de vragen gewoon te negeren. Anders haal je de essentie van GV weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je probleem is je intelligentie, je bent niet in staat op en volwassen manier om te gaan met een andere denkwijze van iemand anders!
Je wordt door niemand lastig gevallen dat is je eigen keuze en een mening of vraag weg te drukken omdat je er zelf niet mee om kan gaan zegt alleen iets over je zelf en niet over een ander.
Het is eerder anders om, als deze vraag van jou weggedrukt wordt door op ,meld misbruik, te drukken, kan ik dat goed begrijpen.
Deze vraag is geen informatie delen!!!
Kijk om je heen in de wereld en leer daar van, maar begin bij je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melden van misbruik mag altijd. Het resultaat is niet voorspelbaar. Als je het leuk vind om de site door te spitten....waarom niet?
Ik kan me de vraag niet meer herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een belediging voor mijn intelligentie" vind ik een behoorlijk arrogante zin. Heb toch respect voor iedereen a.u.b. en iedereens vragen. Niemand heeft de wijsheid in pacht en religieuze vragen moeten ook kunnen. Klikken op
"meld misbruik"" slaat al helemaal nergens op.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat alleen vragen gesteld worden die jou bevallen, lijkt mij. Dan sla je die voor jou oninteressante toch gewoon over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het wel meevallen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die denken "hoe kun je mijn opperwezen nou vergelijken met zulke objecten?" Maar er zijn net zo goed vragen waarbij ik denk: "Hoe kun je mij opleggen hoe ik mijn leven inricht uit naam van één of ander imaginair opperwezen?"

Het is maar wat je beledigender vindt. Principieel vind ik de ene levensbeschouwing niet 'heiliger' dan de andere. Toch gedragen veel godsdienstigen zich alsof alleen theïstische levensbeschouwingen meetellen, en ik heb het idee dat de moderators hier zich mee laten slepen in het vaakgehoorde, maar ongefundeerde idee dat theïstische (of meer in het algemeen religieuze) levensbeschouwingen een soort extra respect verdienen boven niet-theïstische (of niet-religieuze) levensbeschouwingen.

Wat mij betreft: een levensbeschouwing verdient niet zomaar extra respect omdat het toevallig een religie is, met een opperwezen dat door de religieuzen wordt aanbeden. Als ik zeg dat moleculen eigenlijk ruimteschepen zijn die bewoond worden door horden aliens, en dat wij alleen maar verzamelingen van die ruimteschepen met een collectief bewustzijn zijn, dan kan ik rekenen op spot. Als ik zeg dat ik dat denk vanwege één of ander boek dat een paar duizend jaar geleden is geschreven, en dat het mijn religie is, zou ik ineens respect voor mijn bespottelijke idee moeten krijgen. Waarom? En waarom dan geen respect voor de levenswijze die volgt uit mijn niet-theïstische levensbeschouwing?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pardon, maar waar komt dat idee vandaan "dat de moderators hier zich mee laten slepen in het vaakgehoorde, maar ongefundeerde idee dat theïstische (of meer in het algemeen religieuze) levensbeschouwingen een soort extra respect verdienen..." ? Eveneens schrijf je "En waarom dan geen respect voor de levenswijze die volgt uit mijn niet-theïstische levensbeschouwing?". Misschien heb ik iets gemist, maar wie zegt dat jij niet zo mag leven of denken, wie zegt dat jij niet mag vinden / geloven wat je wilt? Met alle respect heb ik een beetje het vermoeden dat die voorkeurspositie niet bestaat. Als ze wel bestaat is dat mijns inziens inderdaad fout en dan ben ik het met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ +1 Zeer herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, dus duimpje omhoog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: kijk bijvoorbeeld naar het antwoord van een moderator op de eerste pagina. Met *geloof* mag je niet zo omgaan, voor een *geloof* is zoiets beledigend. Als zo'n beetje wat dan ook behalve het opperwezen van een religie met een toiletrolletje of een legoblokje vergeleken zou worden, zouden hele volksstammen alleen maar hun schouders ophalen. Nou en. Waar gaat het nou helemaal over. Maar als het om geloof gaat: oeh, dán moeten we ineens meer respect hebben! Wat betreft mijn laatste alinea: daarmee wil ik niet zeggen dat ik zelf wel zo'n onnatuurlijke vorm van onverdiend respect zou willen, maar ik geef er puur het vreemde van de tegenstelling mee aan. Als iemand over mijn levensbeschouwing zegt dat die nergens op slaat, dan vindt de wereld dat vrijheid van meningsuiting. Inclusief ik, iedereen mág vinden dat mijn levensbeschouwing nergens op slaat. Maar zodra de levensbeschouwing in kwestie een religie is, zou zoiets ineens niet meer gezegd mogen worden. Dan is het ineens 'respectloos'. En voor religies moeten we nou eenmaal respect hebben. Ik zeg: onzin. Voor religies moeten we niet meer of minder respect hebben dan voor andere levensbeschouwingen. En dat houdt in dat we met religies net zo goed kunnen spotten als met andere levensbeschouwingen. De idiotie illustreren van de christelijke god is niet anders dan de idiotie illustreren van de Heilige Theepot, of de idiotie van de Wetenschap als hoogste goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, bedankt voor je toelichting. Als je het zo bekijkt met wat een moderator hier heeft geantwoord dan kan ik erin komen wat je zegt, eigenlijk is dat (naar mijn mening) ook verkeerd inderdaad, beter zou het misschien geweest zijn om te zeggen dat de vraag niets toevoegde aan de site. Uiteraard is dat ook een mening. Ik denk overigens dat jij met betrekking tot vrijheid van meningsuiting als het ware andersom denkt dan ik. Ik vind namelijk dat ik uit respect voor mensen niet bewust de confrontatie moet opzoeken door bepaalde dingen te zeggen of doen. Dit ondanks het feit dat ik wel vrij ben om dingen te mogen zeggen als er een noodzaak toe zou bestaan, voor mij is het echter altijd een afweging of het doel de middelen heiligt. Als je iets 'ongepasts' (om er maar even een subjectieve term tussendoor te gooien) zegt over geloof dan vind ik dat je daarmee wel degelijk mensen treft en niet het geloof als zodanig beledigd, dat laatste is m.i. niet eens mogelijk. Maar zoals ik al aangaf, ik vind niet dat er een uitzonderingspositie zou moeten zijn voor religieuze mensen als het op dit soort dingen aankomt. Wel heb ik de indruk dat dit onderwerp buitensporig veel aandacht krijgt. Er worden zoveel vragen en antwoorden verwijderd die niets met geloof te maken hebben, dan roepen we ook niet dat x of y ten onrechte een uitzonderingspositie krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het punt dat je sowieso niets 'ongepast' over een levensbeschouwing wilt zeggen. Maar zelf denk ik dat dat soort zelfcensuur meer kwaad doet dan goed. Vrijheid van levensbeschouwing vind ik een groot goed, voor gelovigen én niet-gelovigen. Maar als we andermans levensbeschouwing tot taboe verklaren, iets waar we niets onaangenaams over mogen zeggen, vermindert dat volgens mij per saldo de vrijheid van mensen om zelf hun levensbeschouwing vorm te geven. Voor die vrijheid heb je namelijk kennis nodig van hoe het anders kan. Stel dat je bent opgegroeid met het idee van de Heilige Theepot. Je weet niet beter of er is een Grote Heilige Theepot die over je waakt en die je daden beoordeelt om aan het eind van je leven te beslissen of je naar het Porceleinen Paradijs mag. Je weet dat er ook mensen zijn die niet in Zijn Stomende Wijsheid geloven, maar je hebt geen idee waarom. Niemand vertelt het je, je komt niet in contact met de mening van mensen die die theepot nelachelijk vinden omdat die mensen zelfcensuur toepassen. Dus blijf je, bij gebrek aan tegenargumenten, leven volgend het Kokende Evangelie. Heb je dan vrijheid van levensbeschouwing? Volgens mij niet. Niet omdat je het Kokende Evangelie de rug toe zou keren als je tegengeluiden kende (dat hoeft helemaal niet) maar omdat je niet weet dat het een reële *optie* is dat te doen. Als je niet weet waarom je wel of geen Theepotacoliet zou kunnen willen zijn, ben je niet vrij om voor of tegen dat leven te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik begrijp wat je bedoelt, leuke analogie trouwens met die theepot en zo. Ik ben er ook helemaal niet op tegen om dingen te bespreken over geloof of levensbeschouwing, ook kritiek kan op zijn plaats zijn, maar er zijn grenzen, sommige leg ik mezelf op en van sommige verwacht ik ook dat anderen ze respecteren, ik weet niet of de vraag waar hier wat commotie over was met legoblokjes wel over die grenzen heenging, ik weet wel dat ik het persoonlijk een vraag vond die niets toevoegde aan enige constructieve dialoog, maar dat is mijn mening natuurlijk. Je zult mij soms ook best wel eens horen zeggen dat ik iets grote onzin vind en als het even kan ook waarom, juist ook omdat ik mensen wil informeren over hoe ik bepaalde dingen zie en opvat, maar ik besef wel dat je mensen toch niet kunt overtuigen, zelfs van hele kleine dingen is dat vrijwel onmogelijk, laat staan bij dingen als geloof of levensbeschouwing. Overigens zul je mij niet zo gauw echt in discussie zien gaan, tenzij het over feiten gaat, ik kan er wel heel slecht tegen als die verdraaid worden om wat voor reden dan ook. Over meningen zul je mij dus niet zo gauw horen, althans niet in de negatieve zin, maar als een mening wordt gepresenteerd als een feit daarentegen weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens kan ik niet helemaal credit nemen voor de analogie van de Theepot, die eer komt Russell toe. Google maar eens op "Russell's Teapot", interessant leesvoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik eens doen binnenkort.
Nee je vraag was niet zozeer beledigend, maar wel duidelijk niet bedoeld voor het antwoord, maar om de vraag. Je had jouw mening over gods verschijningsvorm danwel persoonlijkheid ook bij die ene eerdere vraag kwijtgekund. Daarom vond ik de vraag persoonlijk weinig toevoegen. Maar een belediging kon ik er niet uit halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je vraag was inderdaad erg beledigend. Ik ga jou ook niet vergelijken met een hoopje stront, en neem aan dat je dat niet fijn zult vinden.

Je mag bij elke vraag klikken op "Meld misbruik" als jij dat nodig vind met onderbouwd kritiek. Je mag ook bij mijn antwoord klikken op "Meld misbruik"

Beledigend voor je intelligentie, begin bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij vergeleek god toch ook niet met een hoopje stront?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, maar de verhouding klopt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens. Ik vond het juist opvallend dat hij objecten noemde waar de meeste mensen überhaupt geen emotionele reactie bij hebben. Een 'hoopje stront' heeft daarentegen juist wel voor de meeste mensen een negatieve connotatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jee, denk jij 'ieuw' als je een wc-rol ziet? Wat erg...
Ik vind religieuze vragen in geen enkel opzicht beledigend maar kan me voorstellen dat jij dat wel vind. Dan kun je gewoon op "meld misbruik" drukken, maar ik betwijfel of je argumentatie gehonoreerd wordt.
Het is namelijk niet zo dat intelligentie strijdig is met geloof. Ik ken een heleboel intelligente mensen die religieus zijn. Dit intrigeert me juist als ongelovige, dus ik vind dergelijke vragen juist interessant.
Eigenlijk is je stelling een beetje beledigend voor religieuzen, die je feitelijk allemaal voor dom uitmaakt. Maar dat is maar mijn bescheiden mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat was het. Niet voor mij hoor, wel voor anderen. En als je je stoort aan religieuze vragen, skip ze dan gewoon, en besteed je tijd aan vragen die je wel leuk vind.

(ben zelf niet gelovig, maar wel geinteresseerd in hoe mensen gedreven worden. Ik ken vele gelovigen waar ik een hogere pet van op heb dan van strakke en strikte atheisten.)

Als je van menig bent dat er alleen maar vragen op deze site mogen die JIJ leuk vind of 'goedkeurt' dan moet ik je teleurstellen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenvraag: vind je dat er alleen maar vragen op deze site mogen die gelovigen leuk vinden of 'goedkeuren'? Dat is hier namelijk het discussiepunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik bedoelde met mijn antwoord uitdrukkelijk dat ik dat NIET vind. Goedkeuring van gelovigen...schei es uit... Ik zou dan namelijk zelf geen vraag meer mogen stellen zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dan had ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat die opmerking gericht was tegen de vraagsteller... In dat geval +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
wederom kan ik zeggen dat het mij niet boeit, mensen vatten alles maar negatief op, als een aanval op hun geloof of opzich zelf.
ach leven en laten leven.
vraag was misschien niet netjes, maar ja zoals ik al zei ik lig daar niet wakker van, en was hem zelfs al vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is inderdaad niet echt beleefd maar waarom mag de vraag niet worden gesteld als iemand het wil weten. je kijkt dan toch gewoon niet naar de vraag. we zijn hier met honderden misschien wel duizenden gebruikers en die hebben zich allemaal te houden aan jou??? dat denk ik niet dus. laat het gewoon en als je op meld misbruik klikt dan vind ik dat echt stom want als iemand een vraag niet bevalt dan hoort hij/ zij zichzelf weg te klikken (van de pagina) en niet de vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had 't zeker grappig bedoeld?

Bijna (!) iedereen hangt wel een of ander geloof aan en in elk daarvan is het niet toegestaan 'God' te beledigen; met Zijn naam spotten.
Dus ja, velen zullen zo'n vraag beledigend vinden...
Ik niet als zodanig, maar ik vind wel dat je respect moet kunnen opbrengen voor datgene waar een ander in gelooft.
Religie is namelijk iets gevoeligs...