hoe kan een mens een aura hebben. En hoe kan een mens dat zien?

Ik ben iemand die aura kan zien, en de kleur ook kan zien, maar vroeg me af hoe een mens, dier of welk levend iets dan een licht om het lichaam kan hebben. Of heb ik dan een gave dat ik het kan zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is bijzonder dat je dat kunt zien, want de meeste mensen zien geen aura's.

Toch bestaan aura's niet.

Dat lijkt tegenstrijdig, dus laat me het uitleggen.

Wat je ziet, is niet altijd wat er is. Gezichtsbedrog is daar een eenvoudig voorbeeld van. Maar er bestaat ook zoiets als bijvoorbeeld synesthesie. Daarbij zien mensen bijvoorbeeld getallen altijd in een bepaalde kleur. Er zijn bijvoorbeeld mensen die een 3 ALTIJD in het rood zien; het maakt niet uit welke kleur zo'n 3 in werkelijkheid heeft, die mensen zien gewoon altijd een rode 3. En een 4 is bijvoorbeeld altijd geel, een 5 altijd paars, enzovoort.

Er zijn ook mensen die bij een bepaalde toonhoogte een kleur zien. Of die bij bepaalde tonen een bepaalde smaak proeven. Enzovoort, enzovoort.

Het zien van aura's is wellicht ook een vorm van synesthesie. Jij ziet dan een persoon, je ziet een emotie, en *voor jou* uit zich dat als een gloed rond de persoon. Die gloed maak je echter helemaal zelf, net zoals de persoon die een 3 altijd in het rood ziet, die rode kleur helemaal zelf maakt.

Je kunt dat makkelijk testen. Zoek iemand met een bijzonder grote aura, die erg ver van de persoon vandaan komt. Laat die persoon achter een muur gaan staan, maar dan zo dat je de persoon niet ziet, maar dat je de aura wel zou moeten zien.

Als je bijvoorbeeld iemand kunt vinden met een aura van 20 cm, laat hem dan 5 cm van de rand van de muur gaan staan, zodat er nog 15 cm van zijn of haar aura voorbij de muur komt. Jij kunt dan testen of je die 15 cm aura nog ziet.

Ik durf te wedden dat je die aura niet kunt zien.

Dat wijst erop dat die aura er niet echt is, maar dat jij hem er helemaal zelf bij bedenkt (wat overigens geen afwijking is, hoor - zo werken de menselijke hersenen nu eenmaal).

Toegevoegd na 1 minuut:

Nog een aanwijzing dat aura's door de hersenen van de kijker worden geproduceerd, is dat de ogen alleen licht kunnen zien. Meer niet, alleen licht.

Camera's kunnen ook licht zien - en die zijn heel wat beter dan de ogen. Ze kunnen meer golflengten zien, en ze kunnen al licht zien waar de mens nog denkt dat het stikdonker is.

Camera's hebben nog nooit een aura kunnen zien. Ook dit wijst er dus op dat het de waarnemer is die de aura "maakt".
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante test!!!
Ik zou serieus bijna willen, dat ik aura's kon zien, zodat ik mezelf kon testen.
+, alleen al voor het benoemen ervan
Cryofiel
13 jaar geleden
Geef me niet teveel eer... Een variant op deze test, maar dan om te testen of er echt "energie" uit handen komt ('therapeutic touch'), is eens bedacht door een tienjarig meisje. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een paar decennia achterloop...   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, jij je zin, neem ik de plus weer terug ;-))) Nou zou ik dus bijijijijna willen zeggen: en wat was die test van dat meisje.....maar dan voel ik me zo ongelooflijk stom..... dus....
Wat was die test???? :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
in geuren en kleuren uitgelegd :)
Cryofiel
13 jaar geleden
;-) Ik heb het even nagezocht, en ik had het fout... Het meisje, Emily Rosa, was geen tien, maar negen jaar oud. Hier zie je een foto van Emily bij haar proefopstelling:
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/Gifs/emily.jpg Emily deed haar onderzoek als onderdeel van een wetenschapsproject, nadat ze geïnteresseerd was geraakt in de claims omtrent Therapeutic Touch, en er kritisch en zelfstandig over nadacht. Haar onderzoeksverslag is gepubliceerd in het Journal of the American Medical Association (JAMA); daarmee is ze de jongste persoon ooit van wie een artikel in een peer-reviewed medisch vakblad werd gepubliceerd. Informatie over de test heb ik zo snel alleen in het Engels kunnen vinden. Als dat voor jou geen probleem is, kijk dan eens op de volgende twee pagina's: Over Emily Rosa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Emily_Rosa Over Therapeutic Touch:
http://en.wikipedia.org/wiki/Therapeutic_touch Interessant is dat deze Therapeutic Touch ook uitgaat van een soort "veld" dat de mens zou omgeven, dus heel erg vergelijkbaar met een aura. Het enige verschil is dat een aura meestal slechts als "spiegel van de ziel" wordt gezien, terwijl dit "veld" niet alleen kan worden gevoeld, maar ook kan worden gemanipuleerd. Ook interessant is dat Emily Rosa later psychologie is gaan studeren. Zou haar beroemde onderzoekje al hebben geduid op belangstelling voor de psychologische verklaring voor vermeende paranormale effecten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de uitleg.

Andere antwoorden (3)

Een mens kan geen aura hebben, omdat aura's niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat weer een oppervlakkig antwoord. Als je zulke antwoorden geeft, doe dan gewoon niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint weer, dit is geen oppervlakkig antwoord, als jij mij het wetenschappelijk bewijs kan leveren dat aura's bestaan dan trek ik mijn antwoord terug, veel succes alvast bij het zoeken daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iets niet bewezen is wil het niet zeggen dat het ook niet kan of niet bestaat.
welk wetenschappelijk bewijs zoek je overigens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laat ik aan Krekatos over.
Het is zeker een gave om dat te hebben. Onderzoekers weten niet precies waarom sommige het zien en sommige niet, maar het is wel duidelijk dat de kleur past bij de emotie van die persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het volgende artikel eens moeten lezen. Ik wil best geloven dat je aura's kunt zien. Maar misschien is het meer omdat je ze wilt zien en daarvoor dingen die je ziet anders interpreteert dan mensen die geen aura's kunnen zien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aura_%28paranormaal%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord met verwijzing. Daar heeft een GV-er wat aan :-)