Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werken edelstenen echt? En dan heb ik het bijvoorbeeld over Tijgeroog, Amethyst, Onyx etc. En in welke mate werken zij dan? Wat is hun kracht?

Toegevoegd na 13 uur:
Er is trouwens één edelsteen die heel genezend werkt bij mij en dat is Kristal die ook op het forum zit :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onderstaande vraag zijn al antwoorden gegeven.
Misschien heb je er iets aan?
http://www.goeievraag.nl/vraag/genezende-werking-kristallen.175745
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaaaaaaaaaaa, met die toevoeging ben ik het helemaal eens Anne ;-))))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-))) Deze Kristal denkt verrast dat het over haar gaat?
Wat een bijzonder en lieve toevoeging Anne , dikke knuffel...
Ook voor jou Wendy :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk gaat het over jou, kusje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er nog een Kristalletje op GV dan???? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou... ja, pas zag ik ook een Kristalla op het forum...
maar nee, ik dacht wel dat Anne mij bedoelde en was geroerd verrast door jullie, lieve vrouwen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, mensen zoals Wendy, Euca, Ed en jij zijn ook voor mij een reden waarom ik me zo thuis voel op dit forum. Is toch heel prettig om zo'n goede band op te bouwen onderling..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knuffel meiden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat IS ook prachtig Annepanne.
Mooi he... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In feite zijn jullie mijn edelstenen. Kus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo heeft er toch nog iemand een schat gevonden op GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heyyy er wordt geroddeld? ik hoor mijn naam vallen Anne
stenen of niet, we zijn allemaal keien hier WHoaha! :)))

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja, edelstenen werken echt!
Het is alleen (nog?) niet bewezen dat ze vanuit zichzelf krachten bezitten ;-)
Voor mijzelf betekent dat overigens niet, dat die krachten er dan DUS ook niet zijn.

In ieder geval is de menselijke geest, of hoe je het ook wilt noemen, zeer sterk en krachtig.
Vele mensen hebben baat bij bijvoorbeeld edelstenen.
In welke mate edelstenen werken is van mens tot mens verschillend.
De kracht kan helend en soms zelfs genezend zijn.

Persoonlijk denk ik op dit moment, dat die kracht vanuit de mens zelf komt.
Kracht, die men projecteert op een steen in dit geval, als een soort van concentratiepunt om zichzelf bewust dan wel onbewust te helpen.
Je zou dat een placebo-effect kunnen noemen.
Feit is, dat het voor velen werkt.
Soms is het makkelijker te focussen op iets buiten jezelf om jezelf te helpen, en daar lijkt mij niks mis mee.

Toegevoegd na 5 uur:
.... maar kennelijk mijn tot nu toe 2 niet motiverende minnaars wel ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, vervelende minkukeltjes nog an toe.... Nou, van mijn krijg je voor dit mooie en open antwoord gewoon een vette plus. Ik kan je er niet nog een geven, anders had ik het gedaan. :) Want bij de andere antwoorden mis ik toch wel wat, dat een aantal mensen er af en toe toch wel bij gebaat bij zijn. De werkelijke reden daarvoor is nog een beetje giswerk, maar dat is niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Bas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk meiske... Wa's dah noe???? 3 MINNEN - ukkels!
:oP (clouwtje die tong naar ze uitsteekt) Ah, de fanfare komt voorbij in de straat (klop-klop-klopperdeklopperde-klop poh-per-de-pohp poh-per-de-pohp poh-per-de-poppoppop rrrrrting... o,o.... nu denken ze dat het naar hun was bedoeld) - help!!! de hele menigte, komt nu hierheen, OK moet gaan nu!!! (zoef)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd voor je weerwolf-pilletje??? ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHA maansteen, dat zou helpen in dit geval! van hier ook een plusje hoor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-))))))))) Dat bibberlipje betekent: vette lach Haaaaaaaahahahahahahahahahahahaha.....ditte ook trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHAHA hier de slappe lach! met de vreetstenen bloot (tanden dus) :OP
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahhahahahahhahahahahhahahahah!!!
dat is alles wat ik hierop te zeggen heb. ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... ooooowkeeeeej.... helemaal met je eens...denk ik...???? :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (12)

Veel mensen hebben baat bij het met zich meedragen van edelstenen. Zij melden dat zij zich daardoor beter in balans voelen. Ik kan de werking slechts verklaren uit de aanwezigheid van kleine energiedeeltjes die aanwezig zijn in de oorspronkelijke vindplaats van de stenen zoals plaatsen waar bijvoorbeeld vulkaanuitbarstingen hebben plaatsgevonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Annepanne;

Puur fysiek is die werking niet aan te tonen, dus ik denk dat die eerder psychisch te verklaren is. Geeft niet, zolang iemand er maar baat bij heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er vanuit gaat dat alles, maar ook echt alles uit energie bestaat, dan werken edelstenen ook.
Wel denk ik dat het van de gevoeligheid van de drager afhangt.
En als jij het voorbaat onzin zou vinden, en je zou een steen bij je dragen, dan zal je er waarschijnlijk ook niets bij voelen, en alles wat je wel voelt, afdoen als onzin of toeval.

Op onderstaande link vind je info.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee edelstenen werken niet, het enige dat werkt is dat je portemonnee leeg raakt omdat ze ontzettend duur zijn en de verkoper (ic oplichter) er veel aan verdiend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de minnetjes, maar ik geef jou een plus. Ergens heb je namelijk denk ik wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'helende' stenen zijn tegenwoordig helemaal niet duur meer, voor een paar euro koop je al veel soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam laatst langs zo'n edelstenenwinkeltje en vond de prijzen enorm meevallen. Ik was al een paar weken niet in orde, en heb zo'n steen meegenomen, ook al weet ik helemaal niet of het wat uithaalt. Ik dacht: voor die paar euro kan ik die steen wel een beetje in m'n hand houden als ik zit te niksen. Als ik me er al een heel klein beetje beter door voel, dan loont het al de moeite. Eigenlijk gaf de lage prijs ervan dus de doorslag om de steen aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Inge108: dat is nou het placebo effect.
Het is puur suggestie. En met suggestie kun je bergen verzetten.

Er is op zich niets mis mee om een steen om je nek te hangen vanwege de eigenschappen die aan die steen worden toegeschreven. Maar bedenk wel dat kracht voor verandering in *jou* zit, niet in die steen. Die steen is hoogstens een geheugensteuntje om jezelf te herinneren dat je bezig bent iets te veranderen.

En verwacht natuurlijk geen wonderen. Er zit een grens aan wat je met positief denken en gedragsverandering kunt bereiken. Met een gebroken bot zul je bijvoorbeeld toch echt gewoon naar een dokter moeten, al hang je een halve mineralenwinkel om je nek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi dan ligt het niet aan mij dat ik zo sceptisch ben over de werking van die stenen. Ik vind ze vooral mooi, maar voor mij blijven het stenen. En wat jij zegt, die eerste zin: puur suggestie.. een mens kan zichzelf goed voor de gek houden he!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, anders werken placebo's ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kracht die we hebben voor zelf genezing ligt verder dan ons besef erover. Wat ik niet begrijp is dat mensen weten beseffen dat we het kunnen maar om te beseffen dat we dan ook ons zelf ziek kunnen maken is minder bekent. In mijn theorie werkt de psychologie op gevoelens. Zet dit goed en mensen zijn tot nog veel meer instaat ook zonder religie etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een gebroken bot moet je inderdaad naar een dokter, echter niet voor het genezingsproces maar voor de eventuele herconstructie. Genezen doen we geheel op eigen kracht, en stenen kunnen daar een positieve invloed op uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 % correct antwoord ; de kracht van de edelsteen gaat niet verder dan de kracht van suggestie, en je kunt gewoon lekker kiezen wat je mooi vindt en daar een werking aan toeschrijven, want de boekjes erover spreken elkaar toch zowat allemaal tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, toch is het meer dan suggestie. Om verder door te borduren op een gebroken bot. De persoon in kwestie heeft een klap gekregen, dit is fysiek (...gebroken) , maar ook mentaal (...de tegenvaller). De mentale terugval kan een laag energielevel veroorzaken waardoor het genezingsproces moeilijker op gang komt. Het is dat gat, die lacune, waarin een steen functioneel kan zijn. Een goed uitgekozen steen kan tijdelijk die energie aanvullen (.. en / of aanwakkeren) om toch en beter tot een voorspoedige genezing te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die steen zelf doet helemaal niets. Het gelóóf dat die steen wat doet, doet zelf echter wel wat. Dat is het beroemde placebo-effect. Met de 'energie' van zo'n steen heeft dat niets te maken.
Volgens mij gaat het erom in hoeverre geloof je erin. Van de week zei iemand tegen mij: het is niet zien en dan geloven, het is geloven en dan zien.
Het klopt: ik ben spiritueel en zie veel dingen gebeuren vanuit mijn geloof erin. Met edelstenen heb ik dit persoonlijk niet, ik draag ze weleens en merk dan niks. Edelstenen hebben mijn interesse ook niet, wat tot gevolg heeft dat van de stenen die ik draag, ik de naam niet ken, laat staan hun werking...hihihi!

Fijne dag!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen dat het werkt maar volgens
mij is dat ook zo een kennis van ons heeft rugklachten en had altijd een edelsteen bij zich ik weet niet meer precies welke maar ze had geen erge pijn meer maar op en duur was die steen uitelkaar geknalt en een paar dagen later had ze opeens weer rugklachten !
raar maar waar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat geen toeval? Omdat die kennis wist dat de steen kapot was en dus min of meer haar houvast kwijt was. waar ze zo in geloofde? Dan krijg je stress en stress gaat zomaar op een zwakke plek zitten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou de kracht van suggestie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die kracht, die we in onszelf hebben, is zoooooo sterk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ook rugklachten krijgen als ik altijd een steen moest dragen. Misschien dat een molensteen om je nek goed zou helpen tegen de rugklachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pedro
oef dat kan ook zonder molensteen (klink nogal onvriendelijk) niersteen of galsteen kan ook pijn doen in de rug anders hoor.
De therapeutische werking van edelstenen zou berusten op de energietrillingen van deze stenen uit de natuur. Door een Edelsteen te dragen zou het menselijk aura, dat uiteraard ook uit energietrillingen bestaat, positief worden beïnvloed.
Een ziekte of klacht wordt meestal veroorzaakt door een afwijkende frequentie in de trillingen van een orgaan of plaats in het lichaam.
Door het dragen van een bepaalde steen (of combinatie van stenen) zouden klachten en/of ziektes kunnen verdwijnen of verminderen.
Maar denk eraan dat de werking ook psychologisch zou kunnen zijn, zoals vroeger het konijnenpootje als geluksbrenger en de kastanjes in je zak tegen reuma :-)

Hieronder vind je alle verschillende edelstenen en hun eventuele werking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, pa droeg tijdens zijn ziekte altijd kastanjes bij zich in zijn broekzak. Volgens mijn tante gaven ze geluk. Pa geloofde er niet echt in, maar toch had hij die kastanjes altijd bij zich. Soort talisman. Uiteindelijk heeft het niet veel gedaan, maar ik heb de kastanjes nu op mijn altaartje :-) Mooi aandenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik herinner me nog dat vroeger de mensen daar echt in geloofden. En als ze het niet geloofden dan dachten ze wel: "Baat het niet, dan schaadt het niet".
Fijn voor je dat je die kastanjes van je vader nog hebt. Inderdaad een mooi aandenken.
Zij werken in gene mate en hun kracht is van placeboïsche aard.
Het bij je dragen van een Telegraaf van 2 weken oud heeft exact hetzelfde effect.
Een Kristal is geen edelsteen,behalve de Kristal die je noemt, want die komt op mij over als een relativerende ruwe diamant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben hier wel een beetje beduusd van...
dank je wel Moolkeesje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach kom op niet zo bescheiden, je onderschat jezelf. Je hebt op veel mensen een heel positief uitwerkend effect, Kristal! Dikke knuffel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
áls ik naast mijn schoenen ga lopen geef ik jou gewoon de schuld Annepanne... zo. ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
"Kristal is een relativerende ruwe diamant" Dus Kristal is niet zo geslepen - da's eigenlijk ook een compliment!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat had ik me ook al bedacht en vatte het idd op als een compliment ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Kristal, dat zijn toch geen schoenen,maar op zijn minst glazen muiltjes?
@Cryo, Zo is het ook inderdaad bedoeld, je kunt het dan wel niet met elkaar eens zijn.....enz, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even ter verduidelijking, het gaat mij niet om de antwoorden,die jij,Kristal geeft, want daarmee ben ik het vaak hartgrondig oneens, maar om de integriteit die er uit spreekt! Pfff, nu moet ik even blozen, want meestal ben ik niet zo complimenteus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Moolkeesje,
ik weet dat we het meestal niet eens zijn
maar ik hou van je oprechtheid. (en je humor :-))
Op de één of andere manier doen kristallen mij persoonlijk wel veel. Maar dan niet zo in de zin van genezen als wel dat ik er zo blij van wordt! Lang niet alle kristallen doen iets met me maar sommigen, daar kan ik verliefd op zijn :-)
In de Elohim, een spiritueel centrum, openen en activeren ze kristallen (ze bedoelen daarmee de energie, niet dat ze de kristallen door midden splijten) Ik heb daar een paar stukken gekocht, erg duur daar trouwens. Maar de kleur en ... ja dan toch maar het woord energie gebruiken, de verfijnde energie spraken me bijzonder aan.
Maar ik heb ook uit "gewone" winkels (dus dan ongeopende) kristallen gekocht, en die doen mij minstens net zoveel.
Voor mij zijn mijn kristallen kleine kostbaarheden. Sommigen heb ik al tientallen jaren en ze blijven me raken. Van vriendinnen weet ik dat zij edelstenen dragen ter genezing en voor hen werkt het. Ik zelf heb dat nooit zo op die manier ervaren, hoewel je misschien kan zeggen dat het genezend is als je er erg blij van wordt maar ik geloof niet dat Annepanne dat bedoelt.
Inderdaad wordt er aan elke soort edelsteen bepaalde krachten toegewezen, genezende krachten en rustgevende krachten. Zelf ben ik er erg voor om in een winkel een steen uit te zoeken die je door wat dan ook het meeste aanspreekt, en vaak is het dan achteraf frappant wat de kracht van de steen blijkt te zijn als je het nazoekt.
Meestal een schot in de roos, en soms ook niet natuurlijk.
Ik heb nogal wat stenen, en ook al doen ze me veel en kan ik in stille verwondering naar sommige kristallen kijken, ik kan zelf geen geneesresultaten vertellen uit eigen ervaring. Toch kies ik op gevoel vaak een ketting uit met een edelsteentje als ik een steuntje nodig heb.
En tijdens een (groeps-) meditatie heb ik sterk het gevoel dat kristallen helpen de energie in de meditatieruimte te verhogen, verbeteren. Vooral de (transparante) bergkristallen hebben volgens mij die werking.

Dus werken ze? Voor mij wel. Op een bepaalde manier.
Maar ik denk dat het voor iedereen anders kan zijn.

Annepanne, er is al een link naar de lijst van de werkingen van edelstenen dus daar zal ik niets meer aan toevoegen.

Toegevoegd na 14 minuten:
tóch eentje benoemen:
Onyx werkt goed bij gehoor-en hartklachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan noemt mevrouw precies de steen die dus niet meer zal helpen bij de vraagstelster?! Doof ben ik al, hartpatiënt ook. Maar verder een top antwoord hoor schat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja héé...
ik vond het gewoon opmerkelijk 1 van de 3 stenen die jijzelf opnoemde betrekking had op hart en gehoor...
Kijk, je gaat niet preventief zo'n steen dragen voor het gevál dat je hart- en gehoorklachten krijgt lijkt me :-)
Dus misschien past die steen wel gewoon bij jou... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het aandringen van vrienden en familie heb ik idd een tijdje een onyx gedragen, maar het kwam toch tot een hart operatie en nu,zonder onyx,maar een stel bypasses gaat het (met het hart) tenminste weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Moolkeesje, mijn vader droeg ook ooit eens een Tijgeroog als remedie, en dat hielp ook niet.
Maar ik ben blij dat de reguliere methode dus jou wel hielp !
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje!
Ja frappant he, dat als je op goed gevoel een edelsteen uitzoekt bij een incidentele impulsaankoop dat die bij thuiskomst bij het nalezen in de literatuur heel goed bij je blijkt te passen, of juist bij degene voor wie de steen bestemd is.
Of zouden we onbewust al die boeken inmiddels uit het hoofd kunnen (hoor ik de wetenschappers al denken in de toekomst..) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@anne
hihi..... foei toch. Doof ben ik al, hartpatiënt ook @moolkeesje
vind je het heel raar dat die steen een operatie niet heeft kunnen voorkomen? @Bas
HEEL frappant (maar ben geen wetenschapper :)
Kracht van mensen zit hem niet in religie, materialistische.
! van de grootste krachten is gewoon jezelf. Jou levenswijze, denkwijze is veel meer bepalend of je ziek word of snel geneest. Goede levenswijze en denkwijze is gewoon aan te leren. Zie het verschil tussen dagelijks bezig zijn om te overleven of je druk maken over welke film je s avonds kijkt. Ik ken mensen die eigen baas zijn en altijd druk bezig zijn. Die worden bijna nooit ziek.

Het is niet hard werken dat daarvoor aan te wijzen is maar de manier waarop. Als je het leuk vind om te werken levert dat weinig stress op. Dus als je echt in je werk kan opgaan dan stel je prioriteiten waardoor ziek worden onbewust/bewust als ongewenst gezien word.

Je doel bereiken door andere doelen te volgen, blijft mooi.
Het meeste wat mensen ziek maakt tegenwoordig is gewoon hun eigen omgeving dat gek genoeg ook uit mensen bestaat met hetzelfde probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich een waardevol antwoord. +1 Toch zet ik mijn twijfels bij je redenering over de hardwerkende mens die nooit ziek is. Bij de meeste van hen zie je de ineenstorting tijdens de vakantie. Het volkomen genegeerde lichaam wordt dan ziek, eindelijk even de tijd om... ziek te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis niet hard werken maar de manier waarop. Bij een eigen zaak komt er meer gevoelens los dan dat je hard werkt voor een baas. En dat is ook het verschil, Tis niet zo zeer wat we doen maar de manier waarop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen baas zijn is inderdaad wel gezonder voor de innerlijke mens (voor mij althans)! Veel fysieke en mentale belasting mede door te veel uren te maken niet.
Bovendien heeft bijna geeneen zelfstandige een arbeidsongeschiktheidsverzekering want die zijn niet te betalen, of je moet per jaar 15 mille "over" hebben. Bij gevolge dat als het mis gaat je dus de pineut bent. Verder dwalen we wel wat af van de vraag van de vraagsteller...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, niet steen en been klagen, maar gewoon geen steen op de andere laten!
tenslotte is het wel ff de gestage drup die de steen uitholt toch?
Ik maak toch wel best vaak mee dat iemand baat heeft bij het dragen of het anderzijds persoonlijk in bezit hebben van een bepaalde edelsteen.

Hoe het werkt is een tweede. Placebo kán, en de focus door de mooie edelsteen/mineraal/kristal en zijn kleur, vorm, grootte, en algehele uitstraling zou daaraan zeer goed kunnen bijdragen. Wat ook kan bijdragen is de *intentie* en de beweging van het verkrijgen van de edelsteen, heeft iemand je de steen met een bepaalde bedoeling gegeven of ben je speciaal op zoek geweest naar een steen dan zou dat ook aan het 'effect' kunnen bijdragen.

Door het dragen van de steen en dat ook nog eens zichtbaar maken voor jezelf en anderen zet je in de wereld dat je de intentie hebt iets te willen verbeteren/veranderen/helen. En je zal daardoor herhaaldelijk aan herinnerd worden. Vanzelfsprekend kan dat zeer krachtig voor het placebo-effect werken. En bovendien is het tevens nog een mooi symbool, je draagt immers een van de mooiste stukjes van moeder aarde..

Over de keuze naar welke stenen bij je passen is veel literatuur, maar het gaat er vooral om wat jij zelf mooi vindt, tot welke steen je juist bent aangetrokken.

Even nog een zijdelingse aanvulling:

Ik heb een aantal knoeperts van indrukwekkende bergkristallen, vooral de dubbeleinders en de bollen, en zelfs de meest sceptische mensen ervaren toch wel een zekere "kracht" van deze mooie kristallen. Als je niet sceptisch (=bevooroordeeld gesloten) bent en gewoon open en nieuwsgierig kun je nog veel meer ervaren. Bergkristallen zijn bijzonderen mineralen en namelijk ook te programmeren en te activeren. Tevens kun je de verschillende 'energielagen' om het kristal voelen en door onafhankelijke personen laten voelen heb ik ontdekt dat deze telkens de 'energieovergangen' juist duiden door met de handen te voelen op steeds vaste afstanden van de kristallen.

Maar daar hou ik het bij, want ik zit niet echt te wachten op een golf van afkrakerij. De rest is persoonlijke ervaring. En bovendien nog niet voldoende te verklaren.

Aan te bevelen literatuur:

http://www.amazon.com/gp/product/0962819034?ie=UTF8&tag=taomchitheass-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0962819034
Love in in the Earth van Melody. Da's een echte pil van een boek, zeer compleet! (alleen in het Engels verkrijgbaar)

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-kristallengids/1001004002382644/index.html
De Nederlandse versie van de Crystal Bible van Judy Hall.
Aanrader nr. 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het noemen cq laten zien van je *intentie*, zoals je het beschrijft, is een goeie. Dat doet me denken aan de lijstjes met tips voor mensen die willen stoppen met roken of die op een andere manier een bepaalde verandering willen nastreven. In die tip-lijsten staat altijd dat je zoveel mogelijk mensen uit je directe omgeving moet *vertellen* dat je wilt stoppen met roken (of wat je dan ook wilt bereiken). Het uitspreken van je *intentie* helpt kennelijk om je doel te bereiken. Goed dat je dat noemt - dat effect zal ook meespelen bij het dragen van een steen. Over je aanvulling - ik hoop dat ik daar iets over kan zeggen zonder dat het als 'afkrakerij' wordt gezien. Je beschrijft dat mensen 'energie' en 'energie-overgangen' kunnen voelen. Je weet waarschijnlijk ook dat ik daar zo mijn vraagtekens bij zet. Vooral bij experimenten zoals jij die beschrijft. Ik lees het als volgt (en ik geef het hier expres wat simplistisch weer - dat is niet bedoeld om te provoceren, maar om "extra duidelijkheid" te verschaffen): Geef iemand een kristal, waarvan hij al wéét dat er bepaalde krachten aan worden toegekend. Laat door jouw gedrag en door de opdrachten die je geeft ("voel-instructies") goed merken wat de bedoeling is. Sta er vervolgens verwachtingsvol bij. Ja, dan zal die persoon iets voelen. Is dat verwonderlijk? Volgens mij niet. Volgens mij is dat precies wat je kunt verwachten - ook als je een goede imitatie van bergkristal had gegeven. Ik denk dat je dit goed zou kunnen testen door bijvoorbeeld tien identieke kartonnen doosjes op tafel te zetten. In één van die doosjes doe je een krachtig stuk bergkristal. Je zet de doosjes naast elkaar op tafel, in een willekeurige volgorde. Dan ga je de kamer uit, zodat je niemand kunt beïnvloeden, en de "voeler" gaat de kamer in om te voelen in welk doosje het bergkristal zit. Je kunt het ook omkeren: een vriend zet de doosjes op tafel, verlaat de kamer, en *jij* komt binnen om te voelen in welk doosje het kristal zit. Volgens mij is dit een test die *echt* iets zegt. De test die jij beschrijft ("druk iemand een kristal in de hand enzovoort) is, sorry dat ik het zo "bot" zeg, nietszeggend. -- Je had eerder al aangegeven dat je bepaalde testen wilde uitvoeren. Heb je daar al vorderingen mee gemaakt? Zo niet, is deze test met het kristal misschien een alternatief? Ik denk dat deze test heel eenvoudig is uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaaa, nee, Cryo, je bent *zeker* niet bot op deze vrolijke dag... :)
Wat ik bedoelde is de 2 à 3 'energieovergangen' waar je een soort van energieprikkelingen voelt. Je proeven met de kartonnen dozen zijn natuurlijk ook zeer welkom. Al is het iets anders anders dan dat je een kristal in kwestie visueel aanschouwd. Het is het alsof je iemand recht in de ogen kijkt of niet, en er is een duidelijke 'uitwisseling' (denkt hij die schrijft) ;) x2 Deze gaan bij het lijstje nog te doen..!!!! Thanks! Ik bof niet met assistenten hier, leef al een lange tijd volkomen zonder bezoek hier - ik moet echt naar de mensen toe gaan, en hier is nou juist waar de ruimte en mogelijkheden zijn voor proeven. Ach, en iedereen heeft het maar druk.... Zat nog te denken hoe ik e.e.a. bij mezelf zou kunnen opstellen, zoals in het donker het zeil met een koperdraad op plek x een paar keer te verplaatsen en en test de volgende dag te doen, maar dat gaat 'm niet worden natuurlijk. Nu maar de vlag gaan uitsteken en richting de bruisende vrijmarkt in het dorp.. ;o)
Cryofiel
14 jaar geleden
;-) Als je een draaiplateau hebt, kun je de doosjes daar opzetten, ogen dicht, en het plateau een flinke slinger geven. Ogen pas weer openen wanneer het plateau tot stilstand is gekomen. Doosjes wel goed vastzetten... Als de doosjes klein zijn, kun je ze in een grote doos doen. Grote doos dicht, flink schudden. Ogen dicht zodat je niet ziet hoe de doosjes zometeen zullen vallen. Dan de grote doos openmaken en omkeren, zodat de kleine doosjes op de grond vallen. Ogen open en proberen te voelen in welk doosje het kristal zit. Of een variant hierop - laat je fantasie maar werken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent een man van oplossingen!
Dat draaiplateau is een goeie, man!! Kristallen waar ik het over het zijn wel behoorlijk in gewicht, hoor, je hebt het over tot ruim 4 kg, moet dat wel een beetje kunnen dragen, anders 'zie' ik al waar het inzit door het neigen ven het plateau door het gewicht. Of tegengewichten, denk ik hardop... Met 2 bakstenen dummies van gelijk gewicht natuurlijk (bingo). Dat plateau gaat er t.z.t. komen, dat is dé oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vriend James Randi heeft een test gedaan met kristallen :-))) http://www.youtube.com/watch?v=p_MzP2MZaOo MOEST effe hoor!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wendy
leuke link! @Cryo
overigens kan het stoppen met roken geprobeerd worden met #rook#kwarts, wie weet helpt het. (rattengif is ook erg effectief zoals er bewezen is maar zou er zelf wat voorzichtig mee zijn)
vind je vergelijking wb stoppen met roken doe je ook zelf, maar je kan ondersteunende middelen gebruiken, niets mis mee. ALS het maar helpt, net als de welbekende placebo waarvan de werking werking bewezen is. @bas
+1 voor je antwoord. m.i. heb je een steentje bijgedragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk ziet James er wel uit als Paulus de Boskabouter viel me op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voel je een diepe connectie Heksje????
Cryofiel
14 jaar geleden
Hihi, ze heeft wel gelijk! Paulus is overigens ook sympathiek en slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHA, connectie niet want ik geloof niet in sprookjes.

maar ik vind professor William James Paulus Randi ook wel sympathiek en slim overigens. en omdat ie zo op Paulus de boskabouter lijkt is ie ook nog close to aandoenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat dat mijn naam met hoofdletter K begint...haha
Bas eerst een dikke + voor je antwoord. Ik weet dat een aantal van mijn vriendinnen ook echt baat bij kristallen hebben, om welke reden dan ook.
En ik heb ook een amethist van pakweg... wacht effe, effe wegen... 13,8 kg... echt prachtig!
En kristallen bollen.
Goed idee van Cryo om het zo te doen, met doosjes, maar idd lastig als je kristallen zo zwaar zijn he... Wendy, leuk filmpje, alleen gaat de dame die de test deed zich verontschuldigen en zegt dat de nepsteen dus goed moet zijn voor de proefpersoon... maar ja, dan zou haar arm 4x omlaag moeten hebben gegaan met 4 dezelfde nepstenen.
Nou ja, hoe dan ook,
ik vind dat mooie proefjes. Tegelijkertijd heeft de omgeving en hoe je je kan concentreren ook veel invloed op het eindresultaat dus zou je die proefjes in alle rust in de "werkruimte" van de testster moeten plaatsvinden met één camera. Misschien zou er dan toch een ander resultaat uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik vreemd vind is het een placebo affect genoemd word dat het dan op deze simpele manier bewezen kan worden. ik denk dat hier iets meer voor nodig is, en zo simpel ligt het niet (al deed paulus een mooie poging) de vrouw uit het filmpje leek nog wat overdonderd (op zijn zachtst gezegd) dus of het nu de juiste manier was om te testen ik weet het niet. feit blijft....voor sommigen werkt het wel, voor sommigen niet. voor bij de mensen wie het wel werkt is het toch alleen maar mooi? net als bij de bewezen resultaten van de fop pilletjes.
ik voel me persoonlijk niet geroepen om te vertellen dat het niet kan omdat ik er geen ervaring mee heb in ieder geval.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Kristal, de test die Randi in zijn show liet zien, is natuurlijk alleen maar een voorbeeld. Wel echt, niet getruct, enzovoort. Maar voor zijn beroemde test wordt er natuurlijk heel wat "netter" gewerkt. Bij deze televisieshow waren de beide dames vooraf akkoord gegaan met dit optreden. Ze waren er helemaal van overtuigd dat hun kunstje ook zou werken onder de afleidende werking van het podium, het publiek, de camera's, enzovoort. Toch lukte het niet. Bij een echte test zijn al die afleidingen niet aanwezig. Daar gaat Randi, uit voorzorg, niet alleen in op de wensen van zijn proefpersonen, maar neemt hij ook een aantal niet-genoemde wensen mee. Zo zou een test bijvoorbeeld kunnen worden uitgevoerd in de vertrouwde praktijkruimte van de betreffende kristalgenezeres. En dan helemaal zonder camera's. Gewoon, voor de zekerheid. En omdat Randi natuurlijk de nodige ervaring heeft. Vooral van mensen die faalden voor de test, en dan achteraf gingen zeggen dat het dan toch aan de omgeving moet hebben gelegen - of iets anders, waar ze vooraf drie keer mee akkoord zijn gegaan.
Cryofiel
14 jaar geleden
@eucalypje, je hebt helemaal gelijk zolang het alleen maar gaat om onschuldige kwaaltjes die door een kleinschalige kristalgenezer worden "behandeld". Dan kun je nog zeggen: "och, al is het een placebo-effect - wat maakt het uit, als de patiënt maar tevreden is". Maar wat vind je van kristalgenezers die echt ernstige ziektes zeggen te genezen? Terwijl je, gewoon door te kijken hoeveel mensen daadwerkelijk genezen, kunt zien dat dat niet waar is? Wat vind je van kristalgenezers die psychiatrische aandoeningen zeggen te genezen? Die bijvoorbeeld labiele personen als Tristan en Karst een paar mooie kristallen in de broekzak stoppen, en ze dan - feitelijk onbehandeld - laten gaan? (En ja, zulke gevallen zijn echt gebeurd!) Zou het dan niet zinvol zijn, de werking te bestuderen, en dit pas te accepteren wanneer je kunt zien dat het werkt? Of andersom: als je zegt: "och, de patiënt is blij, en daar gaat het toch om" - dan zou je toch precies hetzelfde moeten zeggen tegen de farmaceutische industrie? -- Ik vind bovenstaande argumenten sterk genoeg om gewoon te zeggen: we behandelen ALLE mogelijke geneeswijzen op dezelfde manier. Ze moeten allemaal laten zien dat ze werkzaam zijn. Lukt dat, dan accepteren we die geneeswijze. Lukt dat niet, dan wijzen we die geneeswijze af. Ik sluit af met een uitspraak van Dawkins:
""If a healing technique is demonstrated to have curative properties in properly controlled double-blind trails, it ceases to be alternative. It simply becomes medicine."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het filmpje was bedoeld om Bas te plagen: hij is geen fan van Randi, hetgeen hij bij een andere vraag duidelijk heeft verteld ;-) Ik heb inmiddels veel gezien en gelezen van Randi en vind het interessant. Ben heel benieuwd, of iemand die miljoen dollar in de toekomst gaat verdienen ;-) De menselijke geest/het brein/de hersenen of hoe je het ook wilt noemen is tot ontzettend veel in staat.
Als iemand, om te helen, zijn heling haalt uit edelstenen, dan is dat toch prachtig? En of dat nou komt vanuit de kristallen zelf (zonder hoofdletter Kristal ;-))) of uit zichzelf, omdat hij/zij zich focust op die kristallen: het gaat om het beoogde effect. Ik sta open voor beide mogelijkheden. En ik ben het ook met jou eens Cryo: uiteraard dient (dit) alles bestudeert te worden, waarom niet?
Er zitten zeker grote gevaren aan: wat je al noemde bij Karst en Tristan en ik ken er meer.
Er zitten trouwens ook gevaren aan het innemen van medicijnen. Wat ik zo mooi vind is de kracht van de mens zelf, waar hij/zij die kracht dan ook vandaan mag halen.
De wondertjes, die de (medische) wetenschap achter de oortjes doen krabbelen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryo, ik zal niet zeggen dat het filmpje niet echt is maar het is natuurlijk even oncontroleerbaar (of even controleerbaar), als de filmpjes zoals van b.v. Ogilvie. Opvallend vind ik het nú dat je direct zegt dat het écht is. Het zegt mij verder niets dat de dames erin toegestemd hebben vantevoren. Zij hebben
a.de moed gehad om dit aan te gaan voor de televisie en
b. kan je niet van te voren zeggen hoeveel invloed de omstandigheden op jou zullen hebben als het gaat om het voelen van zeer verfijnde energie.
Het woord kunstje wat je gebruikt komt voor mij denigrerend over maar misschien bedoelde je het niet zo. Ik vind trouwens niet dat je met een Karst en Tristan kan aankomen om aan te tonen dat een placeboeffect gevaarlijk kan zijn. Dat zijn mensen die alles aan kunnen grijpen om als placebo te dienen, en er overlijden heel veel meer mensen door in een auto te rijden, dat raad je toch ook niet af na het zien wat Karst er mee deed. Daarbij ken ik vele mensen die na een chemokuur vrij snel overleden aan hun levensbedreigende ziekte maar we blijven het gebruiken. Alle cellen gaan kapot, maar we blijven het gebruiken. Alleen de allersterksten komen er ongeschonden (uiteindelijk) doorheen maar we blijven het gebruiken.
En dat is dan een onderzochte behandeling en erkend...
En waarom?
Omdat we nog niets beters hebben in de reguliere geneeskunde. Als we dan alle geneeskunde gelijk gaan bezien, wat natuurlijk niet kan maar goed (zie onder), dan moet er in het reguliere gebied ook wat opgeruimd gaan worden. Maar ik ben het ermee eens dat dan alle mensen die zeggen iets te kunnen genezen terwijl blijkt dat ze dat niet kunnen,
dat dat eigenlijk dus charlatans zijn, zowel in het alternatieve als reguliere gebied. En inderdaad Wendy, laten we de wonderen niet weggooien door op herhaald aangetoond bewijs te blijven hameren. De ene kant, regulier, benader je verstandelijk met gebruik van intuitie.
De andere kant, alternatief, benader je intuitief met gebruik van verstand.
Wat inhoudt dat in het alternatieve vaak niet een methode precies hetzelfde herhaald kan worden met dezelfde resultaten. Daar zal toch echt een andere onderzoekmodus voor ontwikkeld moeten worden.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing