Moet je spiritueel zijn om in het paranormale te geloven?

Gaan ze 'altijd' hand in hand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In wezen is spiritualiteit datgene wat je in het binnenste van je eigen zijn ervaart, pas daarna wordt het gekoppeld aan andere zaken! Dus het heeft niets met paranormaal geloven te maken. Er zijn broodnuchtere mensen die geen enkele neiging tot spiritualiteit hebben, maar wel een paranormale ervaring hebben gehad. Een paranormale ervaring is heel vaak niet iets wat je oproept maar wat je gewoon overkomt. Dat gaat buiten het vermeende wazige denken om. Het gebeurd gewoon. Helaas wordt je maar al te vaak en gretig door je buitenwereld voor idioot versleten als je daar iets over verteld, dus een heleboel mensen houden gewoon hun mond daarover. Dus ik denk niet dat je daarvoor spiritueel moet zijn. En maar hopen dat je iemand vind met wie je er in redelijkheid over kunt praten. Zonder veroordelingen of vooroordelen. Misschien dat je er later nog eens in spirituele zin over gaat denken, maar het ene heeft echt niet perse met het ander te maken!

Ik denk dat dit kan variëren. Voor geestverschijnselen helpt het als je al een wereldbeeld hebt waarin je geesten zou kunnen verwachten, maar voor telekinese hoeft dit niet per sé het geval te zijn, en kun je ook overtuigd zijn dat je dit op een natuurlijke manier, met veel oefening, kunt bereiken.

Het geloven in het paranormale dingen hangt wel samen met wat wij verstaan onder spiritualiteit. Je kan spiritualiteit zien als elk geloof dat samenhangt met een vorm van geloof in een immateriële geest. Ik denk dat dit een eerlijke definitie is en de meeste paranormale dingen hangen samen met de immateriële geest. Echter als je naar dingen kijkt als ESP die niet te maken hebben met een immateriële geest maar toch wel duidelijk paranormaal zijn. Ik zou paranormaal definiëren als alles wat de wetten van de natuur overstijgt. Het hangt dus wel heel erg veel samen maar er is net een klein stukje van het paranormale wat niet onder spiritualiteit valt. Bijvoorbeeld het geloof in ESP. Dus niet persé maar in de meeste gevallen wel.

Nee, maar het helpt wel denk ik. Het hangt ook een beetje af van je definitie van spiritualiteit. Als je die definieert als zingeving, kan ik gerust stellen dat het niks met elkaar te maken heeft ; ik kan heel goed de zin van dingen, gebeurtenissen, levensvragen, gevoelens en dergelijke inzien zonder ook maar in één enkel paranormaal verschijnsel te geloven. Eenvoudige basiskennis van psychologische processen en accepteren dat dat nog vrij nieuw en onontgonnen terrein is, waardoor we nog veel meer 'mysteries' zullen gaan kunnen verklaren volstaat daarin al ruimschoots. Wat diepere kennis verhoogt die waarde alleen nog maar. Ook mensen met een religieus geloof zijn natuurlijk met spiritualiteit, met zingeving bezig, maar hebben in het algemeen weinig op met het paranormale. Als je spiritualiteit definieert in het ophangen van alles wat niet stoffelijk is aan iets bovennatuurlijks of goddelijks of mystieks of bovenmenselijks, ja, dan lijkt me dat wel bijna een randvoorwaarde om in paranormale dingen te geloven. Maar er zijn ook hele legers mensen die alles geloven wat je ze voorspiegelt zonder ooit zich verder in enige vorm van spiritualiteit verdiept te hebben. Die kijken toe, verbazen zich en verkondigen met de wijsheid van een leek dat er meer is tussen hemel en aarde, zonder zoch uberhaupt te realiseren dat ze naar en kermistruc hebben zitten kijken. Zie de vele aanhangers die bijvoorbeeld een Uri Geller of een gemiddelde kaartlezer nog steeds heeft. Als het plaatje klopt, geloven ze gewoon alles. Maar heel diep over dingen nadenken is daar meestal niet bij. Dus nee, ze gaan niet altijd hand in hand, maar het is een beetje afhankelijk van welke definitie je hanteert.

ik denk wel dat het helpt, als je een rationeel mens bent die logica als basis heeft heb je ernstige moeite met al die wazigheden.

Nee, ik denk niet dat het moet. Het helpt wel. In vorige discussies heb ik ontdekt dat ik in feite heel spiritueel ben. Spiritueel in de zin van: op zoek naar het functioneren van de mens, van de wereld, en van de mens in de wereld. Op mijn zoektocht ben ik steeds verder verwijderd geraakt van het geloof in paranormale of bovennatuurlijke zaken. Toegevoegd na 3 minuten: Laten we eens heel analytisch doen. Als we alles tot ja-nee simplificeren, zijn er vier mogelijkheden: 1. Wel spiritueel, geen geloof in het paranormale. 2. Wel spiritueel, wel geloof in het paranormale. 3. Niet spiritueel, geen geloof in het paranormale. 4. Niet spiritueel, wel geloof in het paranormale. Ik zit in categorie 1. Heel veel mensen zitten in categorie 2. Jij bijvoorbeeld. In categorie 3 zitten de pure rationalisten/materialisten. Categorie 4 is vrij zeldzaam. Daartoe behoren die pure rationalisten/materialisten die menen dat wij nooit alles zullen kunnen verklaren, en dat alles wat eeuwig onverklaard zal blijven paranormaal is. Dus, wetenschappelijk uitgedrukt: spiritualisme en geloof in het paranormale zijn onafhankelijke, maar sterk gecorreleerde, grootheden. Pfoei. ;-)

ik ben bang van wel. ik geloof alleen wat ik zie, en ik zie genoeg dus dan geloof ik het. zou ik niets zien merken of voelen was paranormaal of spiritualiteid zweverig geweest voor mij ;-)

ja, je moet er zeker buiten grove materiele grenzen kunnen zien om dat te kunnen accepteren

Nee...in de USSR werd veel onderzoek gedaan naar paranormale verschijnselen om ze (mogelijk) militair te kunnen gebruiken. Geen spirituele motivatie dus.

Eenieder die kan aantonen over paranormale gaven te beschikken kan zich laten testen door onafhankelijke wetenschappers. Als men inderdaad over dergelijke gaven blijkt te beschikken dan kan men meer dan 1 miljoen dollar incasseren van de James Randi Foundation. De testen zijn openbaar en transparant en door iedereen na te lezen op randi.org. Sinds 1996 is er nog nooit iemand er in geslaagd de prijs binnen te slepen terwijl er inmiddels heel wat mensen zich hebben laten onderzoeken. Kortom, je moet gewoon een gebrek aan skepticisme en/of kennis hebben om in het paranormale te geloven. Je kan daarnaast prima jezelf 'spiritueel' noemen zolang je maar beseft dat alle ervaringen gewoon processen van de hersenen zijn. Dat is op zich al wonderlijk genoeg.

Zijn wij niet allen spirituele wezens, alleen zijn wij dit vergeten door onze levens heen waarbij wij cumulatief ons karma krijgen te dragen. Zijn spirituele wezens niet degenen die helderziend, helderwetend, helderhorend en heldervoelend zijn. In dit leven waar wij ontwaken en deze waarden in ons leven opnieuw ontdekken, door het zien in de ander het horen van de ander. Wanneer stoppen wij met alles buiten ons zelf te zoeken? Wij zijn immers dat wat wij zoeken. Laat de condities los, en kom tot de kern jouw essentie jouw spirituele zijn.

Ik zie mezelf als een spiritueel mens. (Spiritueel in welke zin, want dat verschilt nogal, daar mag je me naar vragen als je het niet al uit eerdere antwoorden hebt gehaald.) Maar, om het heel ongenuanceerd te zeggen, dat betekent niet dat ik in allerlei metafysische onzin geloof. Ik begrijp de mensen die dat wel doen, ook oprecht niet. Is de objectief waarneembare wereld niet wonderlijk genoeg zónder er allerlei onzichtbare entiteiten bij te verzinnen? Is het niet wonderlijk genoeg dat je een eikel in de grond kan stoppen en daar een eik uit groeit zónder dat daar een boomnymph bij betrokken moet zijn? Is het niet magisch genoeg dat een eicel en een zaadcel samen kunnen smelten en daar een levend wezen met intelligentie en een persoonlijkheid uit kan groeien zónder dat je er een (al dan niet door een god gecreëerde) ziel bij verzint? Nee, geloof in 'het paranormale' en spiritualiteit gaat niet altijd hand in hand. Ik weet niet of je 'spiritueel moet zijn' om in 'het paranormale' te geloven, maar weet wel dat je niet in 'het paranormale' hoeft te geloven om spiritueel te kunnen zijn.

Na alle discussie's van de afgelopen tijd wordt er niet gevraagd wat is een paranormale waarneming, een waarneming van wat? Informatie waar vandaan? Wie doet nu wat en waar? Heel vaak wordt paranormaal hier aan de kant geschoven als onmogelijk, niet te meten, niet te bewijzen, zweverig gedoe, zelfs gevaarlijk is gehoord! Paranormaal, buiten het normale, is natuurlijk ook geen interessant spelletje, het is helemaal geen spelletje, het is een manier om informatie te verkrijgen. Informatie waar vandaan? Even uitgaande dat paranormaal zou bestaan, wat zou er moeten kunnen gebeuren? Het grote misterie van het paranormale is de plaats/plek of wat dan ook ,waar deze inf. is opgeslagen. Ons bewustzijnsnivoo is bij lange na niet toerijkend om deze dingen te begrijpen. Ons denken is vertroebeld door dat we juist denken dat we het allemaal wel weten. In een volle bibliotheek met duizend boeken, hebben we net de eerste bladzijde van het eerste boek opengeslagen, logisch dat we er niets van snappen. Als we met elkaar alleen al op deze eerste bladzijde , al zoveel verschil van mening hebben, hoe moet het dan met de rest van het boek? En al die andere boeken? Je kan beweren dat die eerste bladzijde van dat eerste boek niet bestaat,maar er zijn al te veel mensen die in het boek gekeken hebben om zo maar te zeggen ,onzin. Al duizenden jaren loopt het paranormale als een rode draad door alle volkeren ter aarde. Het spreekwoord waar rook is moet vuur zijn , gaat ook hier op! Hoe meer we er mee bezig zijn, hoe meer vragen er komen . Spiritueel hoef je niet te zijn om in het paranormale te geloven, iets onverklaarbaars zelf meemaken is vaak voldoende. Want dat is wat de mens wil, bewijs!! Stel je ziet vanacht een engel, dan geloof je morgen in het paranormale, ook al ben je rationeel. Is het daarom ook niet logisch dat mensen die zoiets gezien hebben er wel degelijk in geloven, ze kunnen niet anders. Waarnemen buiten het normale is normaal alleen nog niet voor iedereen.

Meestal gaan ze wel hand in hand. Mensen die helemaal niet spiritueel zijn zijn vaak zo nuchter dat ze niet in paranormale zaken geloven. Het is ook de interesse die je hebt in het paranormale. Dat je dan niet spiritueel bent maar de materie wel interessant vindt.

Hoe kun je bewijzen dat het paranormale wel bestaat? Ik ga er pas in geloven als bewezen is dat het bestaat. misschien willen de mensen wel graag geloven dat iets paranormaal is maar er is niemand die kan zeggen of het er echt is. Ze zeggen altijd er is meer tussen de hemel en aarde. maar wat is dat meer dan want ik heb het nooit gezien zelf. Misschien ben ik wel te nuchter voor deze dingen :-) en van spiritualiteit begrijp ik niet wat mensn daarmee bedoelen want volgens mij bedoelt iedereen iets anders met dit woord.

Vooreerst gaan de meeste mensen het woordje spiritueel gauw verwarren met inspiratie , Als men geinspireerd raakt door bv een heilige tekst of mooie muziek ... denkt men al gauw aan een spirituele ervaring maar dat is niet zo , het is niet ook spiritueel . Inhoud van Spiritueel betekend zoiets als de mens die naar de geest leeft , geestelijk gezind en niet naar de letter (wat er staat), letterlijk word het in de Bijbel zo weergegeven : want de letter doodt, maar de Geest maakt levend . ( 2 Korinthe 3:6 ) Spiritueel is van haar eigen een persoonlijke activiteit dat niet van materie (als de uiteindelijk harde waarheid ) maar van intuitie en het innerlijkwezen uitgaat omdat dat door opoffering word overgegeven aan geestelijke ingeving . Je hoeft daar ook niet blij van te worden .. maar het is een machteloos worden om de stof machteloos te maken ... Inwezen heft het de geldende wetten met natuur en kennis door wetenschap op . Paranormaal zijn is een verbinding met een andere dimensie en vraagt geen spiritualiteit, het is een vorm van gevoeligheid , een vereniging met iets onverklaarbaars dmv geestelijke kanalen . Er werden proeven gemaakt met mensen die beelden moesten tekenen die een ontvanger naderhand kon na tekenen of schilderen op schrift papier . Onverklaarbaar maar op telepatisch manier is er blijkbaar een verbinding te maken met lichamen maar ook met objecten , en is ook een vorm van paranormaal (buitengewoon zintuigelijk) contact .

Je hoeft niet spiritueel te zijn. Je kunt in alles geloven wat 'normaal' is ... Paranormaal , normaal of abnormaal.