Hoe kom je van kwade gedachten af?

Ik merk vaak dat ik veel ergernissen heb naar bepaalde personen. Ik weet dat ik zelf hier verantwoordelijk ben. In gedachten ben ik hier veel mee bezig, maak ik ruzie met deze mensen in mijn hoofd. Ik weet dat dit weinig constructief is en wil hier vanaf komen, maar hoe?
Een opmerking als; loslaten, kan ik niks mee. ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga op een korte vakantie / cursus. ik kan mij herinneren dat mijn moeder een half jaar geleden heel veel aan haar hoofd had en toen ging ze op een soort ontspanningsvakantie. Hier ging ze allemaal dingen doen als schilderen, fietsen, kleien etc. die niets met haar problemen te maken hadden. (voor haar heeft dit uiteindelijk gewerkt dus misschien voor jou ook). Verder kan je een soort optimistische cursus doen waardoor je gaat denken als een half-vol glas ;).

misschien er met iemand over praten. succes!

ten eerste belangrijk is om te weten dat je niet de enigste bent die dit kan hebben,en wat eerlijk dat je een zwakke punt van je zelf verteld. Ik kan me soms ook vreselijk irriteren aan mensen soms als ik moet ben en soms als ik ehty echt niet begrijp dat mensen zo kunnen reageren,en soms ook gewoon dat iemand mij niet aanstaat. Ik vraag altijd God om vergeving om dat ik weet dat God hier niet van houd want God zelf heeft ook honderden reden om zich aan mij te irriteren maar De Heer doet het ook niet hij heeft ons lief,ik leg het aan God voor of ie mij wilt helpen dit te overwinnen en dat ik eigelijk lief wil hebben maar ik in mezelf opmerk dat ik iets in me draag wat ik niet wil en dat het een onderdeel is van wie ik ben, dit is wat de bijbel zonden noemt (zonden betekend je doel missen) Maar wat Voor onze God een goed argument is om jou te helpen is dat je het eigelijk niet wil maar wel in je zelf ervaar,dat doet God vreugde,jezus wilt je helpen Toegevoegd na 1 minuut: Dit is wat ik geloof

Kijk hier eens op. Hier staat meer over het veranderen van gedachten Toegevoegd na 9 minuten: Ik denk niet dat er een methode is die voor alle mensen even goed werkt. Je zult moeten uitvinden wat het beste bij jou aanslaat, want ieder mens denkt op een eigen, unieke wijze. Maar ik waag een poging. Die kwade gedachten kun je zien als giftige potjes op je eigen vuurtje waar jij maar in blijft roeren. Wat jij wilt is stoppen met roeren en ervandaan lopen. Je blijft het opstoken want je loopt iedere keer te knokken met een persoon die je ergert. Je bent dus onverschrokken in je hoofd en durft van alles. Je belt bv iemand op en schreeuwt al je frustratie eruit. Waarom doe je dat niet in het gewone leven? In jouw hoofd zie je alleen je frustratie en gaat dat zo maar, in het echt heb je te maken met sociale normen, afwegingen, belangen en consequenties, waardoor je een stuk terughoudender bent. In je hoofd is de soep heet, in het echt wordt ze opgediend en is lang niet zo heet. Dit is de realiteit. Om dingen uit je hoofd te halen, maak je ze eerst aanschouwelijk. Schrijf op welke gedrag iemand vertoont. Zonder emoties, alleen de feiten. Dan: Waar zit de bottleneck waardoor je ergernis voelt. Kun jij misschien makkelijker over dingen gaan denken? Milder worden? Ben je verdraagzaam genoeg en wil je stoppen met die fantasieen, dan kun je kiezen: wel of niet je mond opendoen. Op een besliste, nette manier zeggen wat de ander doet en hoe je dat ervaart. De opzet is niet langer fantaseren maar constructief gaan denken wat je met je ergernis kan doen. Dan zit je niet meer zo abstract ín je hoofd, dus in fantasie, maar ben je meer met de realiteit bezig.. Als je wilt uitvinden wat voor jou persoonlijk werkt, ga dan eens praten met een psycholoog o.i.d.of leer meer over hoe je assertief kan worden of om kan gaan met conflicten. Hou er rekening mee dat met sommigen niet te praten valt en je dwars blijven zitten. Uit de weg gaan, als dat kan.

NLP is een perfecte werkwijze voor mensen zoals jij, die (gelukkig) niet zoals veel andere mensen het probleem bij hun omgeving leggen, maar beseffen dat het probleem zit in de manier waarop zij hun omgeving zelf ervaren. Een boek over NLP dat ik je aan kan raden is 'Essenties van NLP' door Lucas Derks. NLP is een methode om de manier waarop jij de wereld en het gedrag van andere mensen ervaart te veranderen. Op die manier kun jij dus zelf invloed uitoefenen op de wereld om je heen; door deze anders te leren ervaren.

Ergenissen die je bij een andere hebt , zegt denk ik meer over jou eigen ergenissen cq onhebbelijkheden in /over iets van jezelf . En mogelijk weet je daar nog niet mee omte gaan op n constructieve wijze. Kwade gedachten of ruzie maken met deze mensen in je hoofd ben je eigenlijk aan het ruzieen met je eigen innelijke.