Hoe kom je van kwade gedachten af?

Ik merk vaak dat ik veel ergernissen heb naar bepaalde personen. Ik weet dat ik zelf hier verantwoordelijk ben. In gedachten ben ik hier veel mee bezig, maak ik ruzie met deze mensen in mijn hoofd. Ik weet dat dit weinig constructief is en wil hier vanaf komen, maar hoe?
Een opmerking als; loslaten, kan ik niks mee. ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De ergernissen aan anderen komen voort uit je kern. Daar moet je naar op zoek. Waarom erger je je aan anderen. Natuurlijk ben je daar zelf verantwoordelijk voor, maar je zult je er eerst bewust van moeten worden waardoor dit komt. Probeer de overeenkomsten in je gedrag te herkennen. Wanneer erger jij je, waaraan erger jij je? Kijk dus niet naar de verschillen, maar naar de overeenkomsten. Misschien erger jij je aan iemands manier van praten, aan kleine ergerlijke handgebaren, aan iemands accent, etc. Dan erger jij je dus aan minuscule niet belangrijke dingen. Ergernissen die voortkomen uit onbegrip voor anderen. Dan kun je de levenwijze en uitgangspunten van anderen niet begrijpen en vooral niet volgen. Misschien erger jij je aan commentaar dat andere leveren op jou. Dan kan het zijn dat je erg kritisch op jezelf bent en deze mensen eigenlijk jouw innerlijke stemmetje bevestigen, dat jij het toch niet goed doet, dat jij het toch niet kunt, etc. Dan ben je dus erg kritisch op jezelf en het commentaar van anderen kan je steeds raken, omdat je het eigenlijk met ze eens bent en je dan aangevallen voelt uit een soort zelfbescherming. Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken. Een goede Bach bloesemtherapeut zou je verder kunnen helpen. Deze kan middels bloesemremedies jouw energetische huishouding wederom in balans brengen, waardoor je inzicht in het leven vergroot en je beter kunt leven vanuit een Bewust Zijn. Ergernissen kunnen dan langzaam aan verdwijnen en plaats maken voor waardering en liefde voor anderen. Succes! Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt...

Gewoon aan de goede dingen denken

Ga op een korte vakantie / cursus. ik kan mij herinneren dat mijn moeder een half jaar geleden heel veel aan haar hoofd had en toen ging ze op een soort ontspanningsvakantie. Hier ging ze allemaal dingen doen als schilderen, fietsen, kleien etc. die niets met haar problemen te maken hadden. (voor haar heeft dit uiteindelijk gewerkt dus misschien voor jou ook). Verder kan je een soort optimistische cursus doen waardoor je gaat denken als een half-vol glas ;).

misschien er met iemand over praten. succes!

Bedenkt je dat die ander helemaal niet de bron is van jou ergernis. De ander doet jou alleen maar herinneren aan situaties en gebeurtenissen die je niet leuk vond. Het zijn jou herinneringen en het jou VERDRIET welke je nog steeds niet hebt (kunnen) verwerken. Het verdriet is hetgene wat jou dan boos maakt en het is het verdriet wat onder die laag van boosheid ligt. Met het verdriet zal je aan de slag moeten gaan. Met die situaties van vroeger, die je nu nog steeds veel verdriet doen en je boos maken. Hopelijk kan je hier iets mee.

Als je kunt accepteren dat die gedachten er zijn, kunnen ze gaan. Zie je gedachten en ze hebben hun dienst gedaan. Je gooit hout op het vuur door er over te tobben; alles wat aan- dacht krijgt groeit. En heus, echies, zo erg is het niet ; )

Probeer op zoek te gaan naar de oorzaak van jouw irritaties. Ze komen namelijk ergens vandaan, zoiets ontstaat niet zomaar.

Misschien helpt het om die persoon een brief te schrijven waarin je alles opschrijft wat je diegene hadwillen vertellen. Uiteraard stuur je hem niet op, maar leest hem hardop voor alsof je tegen diegene praat, wanneer je alleen bent. Het klinkt misschien gek, maar mij helpt het als ik kwaad op iemand ben. Je hebt het dan toch al een deel verwerkt, lijkt het. Je bent het kwijt! Ik bewaar die brief dan en lees hem de volgende dag nog eens door. Dan is het al een stuk milder geworden. Hoe vaker je hem leest, hoe minder betekenis het krijgt. Op het laatst lach ik erom, dat diegene me zo kwaad heeft gekregen en ik krijg dan het gevoel dat diegene al die inspanning niet waard is. Wegggegooide energie die ik beter aan positieve dingen voor mezelf kan besteden. Met een voldaan gevoel verscheur ik dan uiteindelijk die brief, die dan door en door verwerkt is. die persoon is vervolgens net zo versnipperd als die brief en ik laat hem in lucht oplossen. Symbolisch blaas ik de snippers in de prullenbak waar die persoon ook thuishoort! ;P

ten eerste belangrijk is om te weten dat je niet de enigste bent die dit kan hebben,en wat eerlijk dat je een zwakke punt van je zelf verteld. Ik kan me soms ook vreselijk irriteren aan mensen soms als ik moet ben en soms als ik ehty echt niet begrijp dat mensen zo kunnen reageren,en soms ook gewoon dat iemand mij niet aanstaat. Ik vraag altijd God om vergeving om dat ik weet dat God hier niet van houd want God zelf heeft ook honderden reden om zich aan mij te irriteren maar De Heer doet het ook niet hij heeft ons lief,ik leg het aan God voor of ie mij wilt helpen dit te overwinnen en dat ik eigelijk lief wil hebben maar ik in mezelf opmerk dat ik iets in me draag wat ik niet wil en dat het een onderdeel is van wie ik ben, dit is wat de bijbel zonden noemt (zonden betekend je doel missen) Maar wat Voor onze God een goed argument is om jou te helpen is dat je het eigelijk niet wil maar wel in je zelf ervaar,dat doet God vreugde,jezus wilt je helpen Toegevoegd na 1 minuut: Dit is wat ik geloof

Kijk hier eens op. Hier staat meer over het veranderen van gedachten Toegevoegd na 9 minuten: Ik denk niet dat er een methode is die voor alle mensen even goed werkt. Je zult moeten uitvinden wat het beste bij jou aanslaat, want ieder mens denkt op een eigen, unieke wijze. Maar ik waag een poging. Die kwade gedachten kun je zien als giftige potjes op je eigen vuurtje waar jij maar in blijft roeren. Wat jij wilt is stoppen met roeren en ervandaan lopen. Je blijft het opstoken want je loopt iedere keer te knokken met een persoon die je ergert. Je bent dus onverschrokken in je hoofd en durft van alles. Je belt bv iemand op en schreeuwt al je frustratie eruit. Waarom doe je dat niet in het gewone leven? In jouw hoofd zie je alleen je frustratie en gaat dat zo maar, in het echt heb je te maken met sociale normen, afwegingen, belangen en consequenties, waardoor je een stuk terughoudender bent. In je hoofd is de soep heet, in het echt wordt ze opgediend en is lang niet zo heet. Dit is de realiteit. Om dingen uit je hoofd te halen, maak je ze eerst aanschouwelijk. Schrijf op welke gedrag iemand vertoont. Zonder emoties, alleen de feiten. Dan: Waar zit de bottleneck waardoor je ergernis voelt. Kun jij misschien makkelijker over dingen gaan denken? Milder worden? Ben je verdraagzaam genoeg en wil je stoppen met die fantasieen, dan kun je kiezen: wel of niet je mond opendoen. Op een besliste, nette manier zeggen wat de ander doet en hoe je dat ervaart. De opzet is niet langer fantaseren maar constructief gaan denken wat je met je ergernis kan doen. Dan zit je niet meer zo abstract ín je hoofd, dus in fantasie, maar ben je meer met de realiteit bezig.. Als je wilt uitvinden wat voor jou persoonlijk werkt, ga dan eens praten met een psycholoog o.i.d.of leer meer over hoe je assertief kan worden of om kan gaan met conflicten. Hou er rekening mee dat met sommigen niet te praten valt en je dwars blijven zitten. Uit de weg gaan, als dat kan.

Bronnen:
http://www.fitinjehoofd.be/uploadedFiles/F...

NLP is een perfecte werkwijze voor mensen zoals jij, die (gelukkig) niet zoals veel andere mensen het probleem bij hun omgeving leggen, maar beseffen dat het probleem zit in de manier waarop zij hun omgeving zelf ervaren. Een boek over NLP dat ik je aan kan raden is 'Essenties van NLP' door Lucas Derks. NLP is een methode om de manier waarop jij de wereld en het gedrag van andere mensen ervaart te veranderen. Op die manier kun jij dus zelf invloed uitoefenen op de wereld om je heen; door deze anders te leren ervaren.

zing dan voel jeje blij en veilig

Lekker sporten tegen een boxbal of kickboxen. En dan doe je net alsof het die persoon is en dan ben je toch lekker fanatiek. Je kan zogenaamd die persoon enorme schoppen geven en helemaal legaal. En na afloop ben jij gegarandeerd die gevoelens kwijt. En leuke bijkomstigheid is dat het ook nog wat oplevert namelijk een sterk lichaam en een sterke geest. Dofa

In jouw tekst komen twee dingen naar voren: - 1 je denkt, en het blijft daarbij. Je komt niet in actie; - 2 het is geklaag wat je doet. Wat punt 1. betreft, is assertiviteit en NLP al genoemd. Daar zijn cursussen voor en boeken over. Dus op naar de bieb. En de kennis toepassen. Wat punt 2. betreft: klagen helpt niet. Dus dat moet je afleren. En dat kan door een klaagbandje. Elke keer dat je merkt, dat je klaagt, doe je het klaagbandje aan de andere pols. Je kan ook een elastiekje om je pols dragen, en bij een klacht even eraan trekken. Pats! Dit is dan een kleine straf voor deze lastige gedachte. Die worden zo ontmoedigd en zullen daarom verminderen. Let op: neemt niet weg, dat je problemen tegemoet moet treden. Wees je ervan bewust, dat het leven niet gemakkelijk is. Niets krijg je gratis. Alles kost moeite. Ja, in Nederland zijn wij verwend.

Wat Gdanonym zegt is waar, wat ik daar nog aan toe wil voegen is: Blijf niet te lang ijn het verwerken van die dingen hangen. Zijn hier zat mensen die je kunnen helpen opstarten hiermee. Iemand gaf me laatst een goeie tip om dat te doen via een alternatieve EMDR methode die online te vinden is, (Zou diegene de link hier nog eens willen plaatsen? ik ben hem ook even kwijt) Verder, ja dus loslaten inderdaad. door "van kanaal te switchen" Maak een lijstje met dingen die je leuk vind of waar je in op kunt gaan. Geef jezelf een schop onder jek ont die dingen ook te gaan doen. Ga je ook daarin weer teveel piekeren, dan pak je de volgende bezigheid. Liefst met je handen... Doe zoveel mogelijk meditatieve dingen. Luister muziek, kijk een film, maak muziek, doe creatieve dingen, ga een dutje doen, ga een eind fietsen zwemmen of lopen met een fiojne muziek erop en praat dingen met de persoon uit nog voor het probleem daadwerkelijk begint!!! Spreuk van mijn moeder: Maak van je hart geen moordkuil. Houd het wel kort en simpel en blijf zoveel mogelijk in de ik-vorm, dan heb je des te minder kans dat er ruzie komt... Leer Tai Chi of verschillende manieren van dansen. Als het maar genoeg afleidt, ipv aflijdt...

Ergenissen die je bij een andere hebt , zegt denk ik meer over jou eigen ergenissen cq onhebbelijkheden in /over iets van jezelf . En mogelijk weet je daar nog niet mee omte gaan op n constructieve wijze. Kwade gedachten of ruzie maken met deze mensen in je hoofd ben je eigenlijk aan het ruzieen met je eigen innelijke.

Word je bewust van die gedachten en erken dat ze schade aanrichten. Observeer ze, maar geef ze geen voeding. Dat betekent dat je er ook niet tegen moet vechten. Als je iets aandacht geeft groeit dit. Laat je het voor wat het is, dan dooft het uit. Loslaten kun je pas, als je weet wat je vast houdt, en als je de overtuiging waardoor dit gebeurt kunt veranderen. Eerder zal van kunnen loslaten geen sprake zijn, daarom zijn deze begrippen en adviezen holle woorden als ze niet vergezeld worden door wijsheid die jij kunt toepassen omdat het in je resoneert groet

denk aan iets anders iets leuks. denk dat als je bijv. door een wolf opgegeten word dat je die wolf dood.

Hoe ik dat oplos: Ik neem of mijn mp3, of gewoon een liedje in mijn hoofd, en zet dat zo hard dat ik mezelf niet meer hoor denken. Dat helpt overigens bij alles waar je niet over na wil denken.

het kan helpen om je ergernissen eens uit te spreken. vertel wat je moeilijk vind en waarom. dan kan je het uitpraten zodat je het los kan laten en niet meer zo druk ermee bezig hoeft te zijn in je hoofd op een negatieve manier. helaas toch het woordje loslaten.... maar wel een manier waarop het te proberen is :) succes

En toch Happylife.... toch is het woordje loslaten de clou naar een happy life ;-) Vraag is dan: hoe doe je dat?????????????? En daarvoor zijn vele mogelijkheden. Vele zijn je al gegeven door de antwoorders voor mij. Zelf maak ik gebruik van mindfulness, waarvoor ik een intensieve cursus heb gevolgd. Het is maar net, wat voor jou prettig is, en wat voor jou werkt. Dat is een kwestie van uitproberen. Wat ik een hele mooie en werkzame gedachte (ook vanuit mindfulness) vind is de volgende: gedachten zijn als wolken: ze drijven binnen, je ziet ze, je doet er wel of niet wat mee en ze vertrekken weer. Als je ze bewust ziet, en je kiest ervoor er iets mee te doen, kies je dan voor een positieve manier of een negatieve manier. Kies je voor een negatieve manier (ruzie maken), dan blijkt dat niet prettig te voelen voor je. Of je kiest ervoor ze bewust te zien, alleen maar te observeren (alsof je een kritiekloze buitenstaander bent) zonder ver- of vooroordelen en ze weer te laten gaan. Dit is dus een bewust proces: bewust weten wat je denkt, zonder te (ver)oordelen, maar er niet in meegaan en dit is te oefenen. Iedere keer als je bewust merkt, dat je ruzie aan het maken bent heb je de keuze om daaruit te stappen en het te laten gaan. Misschien heb je er iets aan. Ik wens je veel succes met je uitdaging en je ontdekkingstocht!