Bestaat er een groepering waarin mensen niet gelovig zijn maar wel dezelfde waarden en normen naleven?

Wat ik bedoel is een levensstijl of groep, vereniging van mesen die niet religieus zijn maar wel dezelfde waarden en normen naleven.
Zoals zedig3 kleding, taalgebruik, geen seks voor het huwlijk etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (6)

Ja humanisten ! Maar jij komt al gelijk met je eigen normen en waarden . Wat helemaal geen normen of waarden zijn .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat helemaal geen normen of waarden zijn die voor een ieder geaccepteerd zijn .
Thecis
9 jaar geleden
Zelfs normen en waarden die jou niet aanspreken, zijn nog steeds normen en waarden. Alleen kan je je er niet in vinden. Dat is iets heel anders. Je kan dus hoogstens zeggen dat het jouw normen en waarden neit zijn, maar dat het geen normen en waarden zijn is mijn inziens belachelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar de aanvulling een stuk vh Antw was weggevallen en dan krijgt het Antwoord een andere lading . Ik vind dat een ieder het zelf mag weten ! En dat al die zgn waarden en normen heel persoonlijk zijn en niks met sex vh huwelijk te maken hebben . Dat er mensen zijn die dat wel of niet wenselijk vinden vind alle maal prima ! Wat wel irritant vind dat aanhangers van een geloof doen of ze het alleen recht hebben om te bepalen wat goed of slecht is en wat de juiste moraal is en dat vond ik in de vraag stelling al terug . Dus de juiste instelling is alleen als je doet wat ik goed vind en dat vind weer zeer irritant . Sorry voor de onduidelijkheid .
De groepering, waar jij naar op zoek bent, bestaat niet!
Wel bestaan er groepjes mensen die onderling gelijkgestemd zijn en daarom van alles ondernemen met elkaar.
Er is een bekend gezegde: “Familie heb je, vrienden zoek je uit.”

De beste manier om het antwoord te vinden op jouw vraag is om zelf er op uit te gaan naar gelegenheden waar mensen zijn en contacten te maken met degenen met wie je denkt dat het zou kunnen “klikken”.

Het initiatief moet dan wel van jou uitgaan en het zou kunnen zijn dat daar het probleem een beetje zit bij jou?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wolfijntje waarom dt waardeoordeeel in de laatste zin?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@leentje2510 en @mullog. het maken van de eerste stap om contact te leggen is voor de meeste mensen vaak het moeilijkste. De laatste zin in mijn antwoord komt inderdaad persoonlijk over terwijl het niet zo bedoeld is. Mijn excuses daarvoor! De bedoeling van de laatste zin is om dit "probleem" in algemene zin te verwoorden omdat er toch een zekere durf, moed of spontaniteit voor nodig is om het eerste contact te leggen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ja zulke groepen bestaan. Bijvoorbeeld veel Europese adel leeft zo volgens mij. Die zullen individueel ook vaak wel religieus zijn, maar hun saamhorigheid en de traditie van gearrangeerde huwelijken is vooral gebaseerd op maatschappelijke status en niet in de eerste plaats op religie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vrijmetselarij gaat uit van wederzijds respect, hulp aan je naasten en tolerantie. De broederschap gaat in die zin uit van de westerse moraliteit, een moraliteit die zijn oorsprong vindt in christelijke normen en waarden. Toch is de vrijmetselarij geen geloof of kerk. Wie lid wil worden moet in zijn of haar leven wel een hoog beginsel erkennen en hanteren. Voor wie gelovig is zal dat mogelijk een God zijn, maar voor vele leden is het het eigen geweten, de samenhangende kracht van de natuur of de persoonlijke verlichting, zoals boeddhisten die nastreven. Voor alle duidelijkheid, ook boeddhisme is geen geloof met een daarbij behorende God. De keus voor het eigen hoge beginsel staat ieder lid dus volledig vrij en voor de grote meerderheid is dat geen God.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrijmetselarij is geen geloof, Adriaan. Er wordt in het geheel niets aanbeden binnen de vrijmetselarij. Het is voor een aantal leden wellicht iets spiritueels, maar zelfs dat is geen uitgangspunt van de broederschap. Dat je iets als bijgeloof typeert doet vermoeden dat je zelf uitgaat van maar één waar geloof. Of was dat een typefoutje? En wat het boeddhisme betreft, ik ben geen boeddhist, maar het is een breed aanvaard beginsel dat boeddhisten geen God vereren of aanbidden. Ze offeren inderdaad wel aan de geesten van hun voorouders, want ze geloven meestal in reïncarnatie. Maar daarmee zijn die voorouders nog geen Goden geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het spijt mij u te moeten melden dat u geen gelijk heeft aangaande de vrijmetselarij. Ik ben lid van het hoofdbestuur van de Nederlandse Orde. In de vrijmetselarij spelen noch de slang, noch Eva enige rol. Zij worden in de bijeenkomsten en publicaties van de Orde nergens genoemd. geloof niet alles wat er geschreven staat in de boeken van samenzweringsfanaten. Het enige echte geheim van de vrijmetselarij is diep in iedere vrijmetselaar zelf, namelijk wat het lidmaatschap van de Broederschap met hem of haar gedaan heeft. Het is dus zeker niet voorbehouden aan een 'elite', maar het bezit van ieder lid. Eer bestaan in de orde geen hogere niveaus van wijsheid, waar u het over heeft. Om u juister te informeren dan wat u tot nu toe overkomen is bent op zaterdag 13 september 2014 welkom in één van de Logegebouwen die die dag open worden gesteld voor iedereen. U mag alles zien en alles vragen. Echte geheimen kennen wij immers niet. De door u genoemde Jim Shaw is een geval apart. Hij claimt onder meer voorzittend meester van een Loge geweest te zijn en binnen de vereniging 'Schotse Ritus' de 33e graad te hebben bereikt. Beiden is niet waar. En zo is het met wel meer van zijn uitspraken. Maar zelfs al was hij dat geweest, dan nog maakt dat van hem geen uitzonderlijk belangrijke vrijmetselaar, want daar bestaan er heel veel van in Amerika. En zelfs dat vrij algemene niveau heeft hij als vrijmetselaar (want dat is hij wel geweest) nooit bereikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adriaan, hartelijk dank voor je open reactie. Alles draait daarin om twee zaken, te weten spiritualiteit en de oorsprong van bepaalde symboliek. De basissymboliek van de vrijmetselarij kent inderdaad veel oude bronnen. Het was gebruikelijk in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw om een nieuw genootschap (en er werden er toen talloze opgericht) te voorzien van een schijnbaar oude traditie en geschiedenis. Zo verging het ook de vrijmetselarij in de periode dat het globaal zijn huidige vorm kreeg. Volgens een hierin gespecialiseerde professor aan de Universiteit van Leiden kan het om wel achttien verschillende bronnen gaan. Degenen die aan de basis van deze keuzes stonden waren dan ook in deze materie gestudeerde mensen. Maar omdat het een combinatie is vanuit meerdere bronnen behoort ook tot geen van deze bronnen en is het, zoals wetenschappers dat dan noemen, een archetypische hybride. Verwar spiritualiteit overigens niet één op één met geloof in een God. Dat kan los van elkaar staan. Het woord duidt op 'zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen'. dat kan dus een Godsgeloof zijn, maar dat hoeft niet. Spiritualiteit staat voor de geestelijke kant van het leven tegenover de stoffelijke en zintuiglijke kant. Voor kerkelijken, met name binnen de orthodoxie, is het natuurlijk beperkter. Zij zullen spiritualiteit voor zichzelf altijd zien als een deel van hun religieuze ervaring en daar is niets mis mee. Maar dat geldt wel als een persoonlijke benadering die inwisselbaar is voor een andere benadering door niet-gelovigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
""dat kan dus een Godsgeloof zijn, maar dat hoeft niet. Spiritualiteit staat voor de geestelijke kant van het leven tegenover de stoffelijke en zintuiglijke kant."" Volledig mee eens. Er zijn geruchten dat de illuminaten voortspruiten uit de vrijmetselarij.
hoger dan de 33ste graad. De verlichtenden vooral de elite laten zich leiden door een niet aardse spiritus. Deze geruchten hoeven niet waar te zijn, maar het kan. In het licht van de bijbel begin ik er meer en meer in te geloven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ben het eens met je antwoord +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank Amadeus. Het alziend oog komt in veel Loges voor maar heeft geen inhoud vanuit de vrijmetselarij. Ieder lid mag er in zien wat hij/zij wil. 'De opperbouwmeester van het heelal' is , anders dan je denkt, geen equivalent van God. Het is symbool van het hoge beginsel dat iedere vrijmetselaar voor zichzelf mag benoemen. Dat mag dus zijn eigen geweten zijn of de samenhangende kracht van de natuur. Maar het mag ook God zijn. Het alziend oog met driehoek, kennen wij het sinds de 14e eeuw toen de katholieke kerk het kerstende door toevoeging van de driehoek als symbool van de heilige 3-eenheid. Inmiddels wordt het vrijwel alleen met driehoek gebruikt in de wereld, zonder dat men daarvan de christelijke achtergrond beseft. Illuminati is de naam voor zeer verschillende vroegere genootschappen. De oudst bekende hiervan is het Spaanse genootschap ‘Alumbrados’ (letterlijk: de verlichten), die zich in de 16e /17e eeuw bezig hield met innerlijk leven en mystiek. Er bestond in Frankrijk een groep onder invloed van Joodse- Arabische mystiek, het werk van Erasmus, de moderne devotie en het quiëtisme dat anti-hiërarchische ideeën aanhing. Deze groepering werde vanaf 1527 vervolgd. De bekendste Illuminati zijn lid van de ‘Orde der Volmaakbaren’. Tot deze groep behoorden Herder en Goethe . De geschiedenis ervan begon in 1776, toen mensen met Adam Weishaupt het ‘Gesellschaft der Perfectibilisten’ stichtten. Karel Theodoor verbood het vanwege vermeende ‘inmenging in de buitenlandse politiek’. In 1896 werd ze heropgericht, bleef piepklein en inactief. Sinds 1929 is ze definitief verdwenen. Er bestaan aanvullende graden. De leden ervan zijn niet meer en niet hoger dan de net aangenomen Leerling-vrijmetselaar. In het huidige hoofdbestuur van de Orde (dat zijn de hoogste vrijmetselaren) zitten maar enkele leden die er lid zijn. De huidige Grootmeester is er in het geheel geen lid van. De Schotse ritus, biedt Meester-vrijmetselaren (dat zijn ongeveer alle vrijmetselaren) op filosofische verder inzicht in datgene waar de vrijmetselarij voor staat: 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Wie de vrijmetselarij beschuldigt van politieke inmenging loopt dus in het spoor van de tsaristische geheime dienst en Hitler-Duitsland, al is men zich dat ongetwijfeld niet bewust. Maar wie erin wil blijven geloven zal altijd iets verzinnen om het vermeende bestaan ervan aan te tonen.eleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor je uiteenzetting konijnjoris, heel informatief. """Het alziend oog met driehoek, kennen wij het sinds de 14e eeuw toen de katholieke kerk het kerstende door toevoeging van de driehoek als symbool van de heilige 3-eenheid. Inmiddels wordt het vrijwel alleen met driehoek gebruikt in de wereld, zonder dat men daarvan de christelijke achtergrond beseft.""" -- kun je iets vertellen over de betekenis van JAHBULON in de driehoek die op zijn beurt in een circel staat met de naam
JEHOVAH ?
Heb het ook al gezien met de davidsster. http://freemasonrywatch.org/jahbulon.html http://parasitaqidah.wordpress.com/2012/05/26/saror-saror-arti-lambang-yang-tersingkap/ Alvast bedankt.
j
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag Amadeus, Ik kan je helaas niets vertellen over de betekenis van JAHBULON in de driehoek die op zijn beurt in een circel staat met de naam
JEHOVAH. Een dergelijke afbeelding is onbekend in alle drie de graden van leerling, gezel en meester. Onder de afbeelding wordt verwezen naar de vereniging Royal Arch, waar het afkomstig van zou zijn. Dat is een vereniging van Meester-vrijmetselaren, die zich verder willen verdiepen in bepaalde aspecten van het Meesterschap. Maar ook die vereniging gebruikt deze afbeelding niet. Er wordt echter beweerd dat dit grofweg 200 tot 250 jaar geleden wel zo zou zijn geweest en dat lokaal die naam als een wachtwoord bekend was, als de naam van een allegorische ontdekkingsreiziger die op zoek was naar de ruïnes van de tempel van koning Salomo. Het is een vreemde site, waar men het heeft over 'vrijmetselaars hoge priesters'. Die bestaan niet, zoals je waarschijnlijk al had begrepen. Voor wat betreft het wordpress-blog 'parasitaqidah' kan ik na enig google-translate opmaken (onder voorbehoud!) dat men beweert dat alle getoonde symbolen door de vrijmetselarij zouden zijn geadopteerd uit allerlei geloven, om zo een nieuw geloof te scheppen, uitgaande van satanverering. Maar vrijwel geen enkele van de getoonde symbolen komt voor in de vrijmetselarij. Wel de passer en winkelhaak natuurlijk. En binnen de vrijmetselarij wordt niets aanbeden of vereerd, laat staan een satan. Is dit antwoord op je vragen? Groet
Ik denk zeker dat er wel mensen zijn die niet gelovig zijn wel aan jou ¨wensen¨ voldoen. Het ligt aan je opvoeding of je waarden en normen meegekregen hebt , maar gelovigen hebben vaak vanuit hun eigen opvoeding en daarbij nog dus hun ¨kerkelijke "achtergrond die normen en waarden ook hoog in het vaandel hebt staan als het goed is dus dubbel normen en waarden contacten , zowel in familie als in kerkelijk verband .
Dit lijkt voor buitenstaanders misschien alsof er buiten de kerken geen normen en waarden besef zou zijn, maar dat is een misvatting hoor ! Er zijn gelukkig heel veel onkerkelijken die ook normen en waarden besef hoog in het vaandel hebben staan , maar dan moet je wel in contact komen met deze mensen om het te kunnen waarnemen en of deze mensen ook groepen vormen zou ik echt niet weten , nooit van gehoord dat er een speciale groep mensen een ¨club¨ vormen die normen en waarden hoog in het vaandel hebben staan en buiten de kerk staan of andere religie.
Maar veel religie´s hebben deze normen en waarden ingebed in hun geloofsleven en doordat gelovigen wel samenkomen in kerken heb je als lid van een kerk natuurlijk meer met mensen omgang die dezelfde normen en waarden toegedaan zijn als jijzelf en buiten de kerk zul je deze mensen waarschijnlijk niet zou gauw tegen komen in clubverband maar als individu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens
je zou kunnen zoeken naar leefgemeenschappen (groep mensen die samenwerken/-leven op basis van bijv. leefstijl)

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel op basis van bijv. dezelfde leefstijl