Kan je als je HSP hebt ook sneller chagrijnig worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, en als niet-HSP-er ook....sneller dan wat???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sneller dan ...... de persoon waar we het in een BP over hebben gehad? HAHA maareh...waarom staat deze vraag eigenlijk bij spiritualiteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wendyh vergeleken met een normaal iemand die geen HSP heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Euc: is dat mogelijk dan???? ;-)))
@JCA: Dank je voor je antwoord.
Ik heb moeite met het woord "normaal"... want wat is normaal? Iemand die geen HSP heeft zeg jij.
Maar velen zonder HSP hebben andere "niet normale" dingen.
Niemand is "normaal" naar mijn idee, omdat "normaal" niet bestaat, net zomin als "perfect" of "abnormaal".
Dat zijn waardeoordelen, of waarde-ver-oordelen en dus zeer persoonlijk, oftewel subjectief.
Voor de duidelijkheid: ik ben zelf HSP-er... niet officieel getest, omdat ik dat niet wil, maar ben het wel volgens "de deskundigen".
Waarom wil ik geen test? Omdat iedere HSP-er anders is dan iedere andere HSP-er, zoals ieder mens met ADHD of een vorm daarvan anders is dan een andere met dezelfde vorm, of iedere autist anders is dan iedere ander met dezelfde diagnose: voor mij is zo'n test (in mijn geval) dan zinloos.
Ieder mens is uniek, er loopt geen tweede op deze aarde rond van jou en van iedereen.
Zo.... dit gezegd hebbende...;-)) : vandaar mijn vraag: "sneller dan wat???"
Stel: jouw vraag gaat over jou en jij hebt HSP: dan ben jij kennelijk in jouw idee snel chagrijnig.

Het beste antwoord

Hoogsensitief betekent dat je erg gevoelig bent voor allerlei prikkels. Je bent dan niet alleen gevoelig voor prikkels die via je lichamelijke zintuigen binnen komen, maar ook die vanuit fijnstoffelijk niveau. Je kunt je voorstellen dat je dan allerlei gevoelens en emoties van anderen oppikt. Hier kunnen inderdaad gevoelens van chagrijn bij zitten, maar je kunt je voorstellen dat wanneer je dag en nacht 'aanstaat' je zoveel te verwerken hebt, dat je daarvan chagrijnig wordt.

Belangrijk voor hooggevoelige mensen is dan ook dat zij goed leren omgaan met deze gevoeligheid voor prikkels. Het verdient vooral aandacht deze gevoeligheid te reguleren, 'aan' en 'uit' te kunnen zetten hoe en wanneer jij dat wilt. Dit gaat niet zomaar, maar er zijn oefeningen die je de rust in jezelf kunnen laten vinden en die je leren afschermen. Het helpt bijvoorbeeld wanneer je om je heen een bol van wit licht voorstelt. Wit stoot af en beschermt de kern, jijzelf, waarbij je tegelijkertijd in je kracht kunt staan. Je straalt dat witte licht dan ook op fijnstoffelijk niveau uit, wat mensen om je heen vaak ook kunnen voelen als een warme en vriendelijke energie. Je stoot mensen dan ook niet af door deze oefening. Je kunt leren je 'luikjes' open te zetten wanneer jij dat wilt en hoe jij dat wilt.

Zelf ben ik zo ook tot de ontdekking gekomen dat ik mijn aan/uit knop zelf kan bedienen met hulp van mijn Gidsen.
Er zijn een aantal 'trickers' die functioneren aan de aanknop. Bij mij zijn dat plantenenergieën, cijfers en kleuren. Ook het schrift zet een kosmisch luikje open. Ook mijn dromen kunnen mij boodschappen geven voor mezelf en anderen. Wanneer ik graag even rust wil kan ik dat doen door de bol van wit licht en door mijn Gidsen te vragen om rust.

Voor dat ik deze aan/uit schakelaar gevonden had, was ik inderdaad regelmatig chagrijnig, zonder dat ik zelf door had waar het nu eigenlijk vandaan kwam.

Dus door een veelheid aan te verwerken prikkels, dat veel energie kost en door het letterlijk overnemen van de chagrijnigheid van een ander...

Hoop dat je iets aan dit antwoord hebt...

Warme hartegroet, Angelique

Toegevoegd na 3 minuten:
Belangrijk is overigens ook dat je als hooggevoelig persoon goed bewust leert te zijn welke gevoelens en emoties bij een ander horen en welke bij jezelf horen.
Dat bewustzijn helpt je enorm!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, hooggevoelige personen nemen alles intenser waar dan mensen die het niet hebben. Geuren, geluiden, visuele prikkels - het komt allemaal intenser binnen.
In de huidige jachtige maatschappij kan dan een negatieve uitgerking hebben op je gemoedstoestand - en dus chagrijnig maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verband zie ik niet, je bent misschien wel gevoeliger maar of je daardoor sneller chagrijnig bent denk ik niet.

Dit heeft meer te maken met hoe je met dingen omgaat, niet hoe je ze ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.

Hongergevoel heeft een grote invloed op de stemming van een HSP.

Hierdoor wordt een HSP eerder chagrijnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, dat kan idd sneller maar je kan ook weer sneller in een andere mood komen.
niet dat ik het herken hoor als HSP, maar heb het van horen zeggen (huhum....) :OP

een rotbui heb ik niet vaak, en is voor mij persoonlijk altijd wel te verklaren en terug te voeren op bepaalde oorzaken/invloeden.
heb ook niet het gevoel dat ik overgeleverd ben aan iets waar ik geen grip op heb en denk dat dit ook een verschil uit kan maken wat de beleving (en heftigheid!) van bepaalde emoties betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het soms makkelijk oppikken van emoties van anderen, kan je soms binnen seconden chagrijnig worden.
Dit kan soms zo heftig zijn, dat het de rest van de dag bij je blijft.
Ook door verdriet en het gevoel van onmacht van een ander kan je van streek raken, terwijl een ander zijn schouders ophaalt en verder loopt.
Het bewust en onbewust je verantwoordelijk vinden van de ellende van een ander, kan je behoorlijk van in de put raken, zo erg, dat je hulp moet zoeken en er alleen niet meer uit komt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zondag was al prima met dit weer, maar nu nog beter,
Er zijn maar heel weinig echte HSP ers stoicijns (laat geen emoties blijken waar/wanneer dat wel te verwachten is.)
Ook zit je met een overprikkelbaarheid die je op zich al van slag kan doen raken.
Dus is onder vergelijkbare omstandigheden de HSP er mogelijk wat duidelijker aangedaan dan gemiddeld genomen.
Dus sneller je chagrijnig voelen ligt op de loer.
Je kunt echter -beter dan gemiddeld ook positieve signalen oppikken/voelen waardoor je de chagrijnigheid onderdrukt/doet verdwijnen.
Dat betekent dat je HSP niet als reden zou moeten gebruiken om slecht geluimd door het leven te laten gaan.
Dus zie ik een HSP niet als een neuroot met een rothumeur, maar als een fijngevoelig mens met een goed gevoel voor humor en een sterk empatisch vermogen kortom een aimabel mens en dikwijls een ideale "best
friend".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van HSP (High Sensitive Person of Hooggevoelig persoon).
Bij een test zal je merken dat sommige beweringen helemaal niet van toepassing zijn op jou. Daarom zijn de testen niet altijd 100%.
Omdat soms een vraag als: Ben je gevoelig voor harde geluiden, bij mij negatief scoorde.
Zo kwam ik op 95%.
Antwoord gevend op de vraag over het chagrijnig zijn scoort bij mij ook negatief.
Eigenlijk nooit chagrijnig. Kan wel heel serieus zijn wanneer het moet, en weer de lolbroek en moppenverteller zijn.
Daarom denk ik dat niets 100% identiek is als HSP'er.
Maar gecombineerd met een hoger IQ, is het wel lastig als mensen je niet begrijpen.
Dat kan men vertalen als chagrijnig zijn.
Voordeel van een HSP'er altijd: Je voelt situaties en stemmingen bij anderen snel aan. Maar kan ook invloed hebben op het feit dat je gauw achterdochtig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent nog redelijk jong?
Nog in ontwikkeling, ook wat je H.S.P er zijn betreft?
Het kan echt ook anders, zowel de leuke als de minder leuke aspecten.
Wel een plus voor je eerlijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas Ed....
Jong wel, maar niet redelijk. Ook niet meer in ontwikkeling. Ik heb er nooit moeite mee gehad. Alleen dat je omgeving je steeds verkeerd begrijpt.
Dat is het enige minder leuke aan.
Maar het leuke is dat je makkelijk oplossingen weet en veel hebt ontworpen. Zelfs bij grote bedrijven oplossingen heb bedacht.
Degenen die je waarderen en erkennen, hebben ook hun voordeel mee gedaan. De anderen hebben een gemiste kans.
Maar ik blijf dingen verzinnen. En ben er met een nieuwe ook al weer bezig.
HSP heb j eniet, hooggevoeligheid kun je niet zomaar teniet doen en is dan ook eerder een karaktereigenschap dan iets dat je hebt.
Je word er niet perse sneller chagrijnig door de HSP. Maar omdat je gevoeliger bent en er dus erg veel bij je naar binnen komt aan prikkels kun je sneller overbelast raken wat je misschien niet goed kunt uitten en het er dus inderdaad als chagrijnigheid uit gooit. Ook kan het zijn dat je dus door die prikkels vermoeid bent, of in een gevoelskwestie zit die je wakker houd waardoor je sneller chagrijnig word. Echter met alles wat ik opnoem valt te zeggen dat ook mensen zonder HSP daar last van zouden kunnen hebben dus ja het kan wel maar het hoeft niet.

Ikzelf word sneller chagrijnig maar moet eerlijk bekennen dat er toch een grote stap ligt tussen het gevoel van chagrijnigheid, en de manier waarop je die uit. En dat, heeft weinig met HSP te maken.