Hoogsensitief betekent dat je erg gevoelig bent voor allerlei prikkels. Je bent dan niet alleen gevoelig voor prikkels die via je lichamelijke zintuigen binnen komen, maar ook die vanuit fijnstoffelijk niveau. Je kunt je voorstellen dat je dan allerlei gevoelens en emoties van anderen oppikt. Hier kunnen inderdaad gevoelens van chagrijn bij zitten, maar je kunt je voorstellen dat wanneer je dag en nacht 'aanstaat' je zoveel te verwerken hebt, dat je daarvan chagrijnig wordt.
Belangrijk voor hooggevoelige mensen is dan ook dat zij goed leren omgaan met deze gevoeligheid voor prikkels. Het verdient vooral aandacht deze gevoeligheid te reguleren, 'aan' en 'uit' te kunnen zetten hoe en wanneer jij dat wilt. Dit gaat niet zomaar, maar er zijn oefeningen die je de rust in jezelf kunnen laten vinden en die je leren afschermen. Het helpt bijvoorbeeld wanneer je om je heen een bol van wit licht voorstelt. Wit stoot af en beschermt de kern, jijzelf, waarbij je tegelijkertijd in je kracht kunt staan. Je straalt dat witte licht dan ook op fijnstoffelijk niveau uit, wat mensen om je heen vaak ook kunnen voelen als een warme en vriendelijke energie. Je stoot mensen dan ook niet af door deze oefening. Je kunt leren je 'luikjes' open te zetten wanneer jij dat wilt en hoe jij dat wilt.
Zelf ben ik zo ook tot de ontdekking gekomen dat ik mijn aan/uit knop zelf kan bedienen met hulp van mijn Gidsen.
Er zijn een aantal 'trickers' die functioneren aan de aanknop. Bij mij zijn dat plantenenergieën, cijfers en kleuren. Ook het schrift zet een kosmisch luikje open. Ook mijn dromen kunnen mij boodschappen geven voor mezelf en anderen. Wanneer ik graag even rust wil kan ik dat doen door de bol van wit licht en door mijn Gidsen te vragen om rust.
Voor dat ik deze aan/uit schakelaar gevonden had, was ik inderdaad regelmatig chagrijnig, zonder dat ik zelf door had waar het nu eigenlijk vandaan kwam.
Dus door een veelheid aan te verwerken prikkels, dat veel energie kost en door het letterlijk overnemen van de chagrijnigheid van een ander...
Hoop dat je iets aan dit antwoord hebt...
Warme hartegroet, Angelique
Toegevoegd na 3 minuten:
Belangrijk is overigens ook dat je als hooggevoelig persoon goed bewust leert te zijn welke gevoelens en emoties bij een ander horen en welke bij jezelf horen.
Dat bewustzijn helpt je enorm!