Sterrenbeeld en karakter( bij vroeggeboorte)

Ik vraag me iets af:volgens de astrologie bepaalt je sterrenbeeld deels je karakter.
Ik ben waterman( geboren 12 februari ) maar ik ben een 7-maands kind,2 maanden te vroeg geboren.
Als ik na 9 maanden geboren zou zijn zou ik dezelfde persoon zijn geweest,dat is zeker,maar dan zou ik dus een ander karakter/ andere eigenschappen hebben gehad?
Is daar een theorie over?
Ik weet niet of ik hier in geloof, maar het is wel zo dat de karaktereigenschappen die aan bijv. mij en mijn broer worden toegeschreven( die 1 maand te vroeg is geboren) gewoon echt kloppen!

Toegevoegd na 6 uur:
Volgens mij ( aan de antwoorden/ reacties) te zien heb ik mij niet helemaal duidelijk gemaakt!
-Ik geloof niet in horoscopen!Die voorspellingen zijn altijd op meerdere manieren uit te leggen.
-Ik benadruk dat tevroeggeboren omdat je anders een ander sterrenbeeld zou hebben gehad( en dus een ander karakter?)
Ik vind dat dus een rare stelling,maar heb van een astrologe gehoord dat dat volgens haar zo zou zijn.
- Ik bedoel dat de karaktereigenschappen die aan mij, mijn broer( en moeder)worden toegeschreven qua sterrenbeeld gewoon kloppen.Ik heb het dus niet over voorspellingen voor de toekomst!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je echt dat je sterrenbeeld je karakter bepaald?
Dat doen je hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=3Dp2Zqk8vHw "Ik weet niet of ik hier in geloof, maar het is wel zo dat de karaktereigenschappen die aan bijv. mij en mijn broer worden toegeschreven( die 1 maand te vroeg is geboren) gewoon echt kloppen!" Kwestie van goed schrijven (algemene opmerkingen, beweringen die vaag genoeg zijn om voor eenieder wel te kloppen, etc.), en je kunt een horoscoop maken die voor iedereen klopt. Ookal is het exact dezelfde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een paar Barnum-beweringen doen wonderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de aanvulling op mijn vraag:Ik neem niks klakkeloos aan.En dat je hersenen je karakter bepalen spreekt voor zich!
Dat is niet van toepassing op mijn vraag.

Het beste antwoord

In de wat meer serieuze astrologie, voor zover je de astrologie een serieuze tak van sport kunt noemen, bepalen de sterren niet maar geven ze iets aan. Carl Gustav Jung noemde dat 'synchroniciteit'. Hoewel ik me ooit redelijk diepgravend met astrologie heb beziggehouden moet ik tot de conclusie komen dat er onvoldoende wetenschappelijke grond voor is. Interpretaties van horoscopen leveren teveel treffers op, ook als de gegevens waarop gezocht is achteraf fout geweest blijken te zijn. Er zit misschien iets in dat het moment waarop je geboren bent iets aangeeft maar wat dat dan precies is valt op geen enkele manier duidelijk te maken. Ik zou er niet van wakker liggen, als ik jou was.

O ja, dat er misschien in de kern iets in zit ontleen ik o.a. aan het feit dat mijn vader, ik zelf en mijn dochter precies op de grens van twee sterrenbeelden zijn geboren. Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs maar dat hebben de inspanningen van Jack F. Chandu en Rudolf Smit, twee toonaangevende Nederlandse astrologen die een wetenschappelijke basis van de astrologie nastreefden, ook niet voor elkaar gekregen, heeft in ieder geval de laatste ruiterlijk toegegeven.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik heb het hier over geboortehoroscopen, dwz. over de karaktereigenschappen die volgens de astrologie bepaald worden door het tijdstip en de plaats van de geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha,ik lig er zeker niet wakker van!
En als je het wetenschappelijk bekijkt gaat het eigenlijk ( bijna ) nergens over.
Maar dat is geen nieuws voor mij.
Ik vindt het interessant omdat mijn moeder een vriendin heeft die na een cursus astrologie zweert bij horoscopen e.d.
Geen " zweverige" dombo maar een vrouw met een universitaire opleiding die overal vraagtekens bij zet.
Het verbaasd mij hoe dit samen gaat in haar geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad verbazingwekkend dat ze overal vraagtekens bij zet behalve bij astrologie. Het volgende artikel is van Rudolf Smit, een ervaren astroloog die er gaandeweg achter kwam dat er niet veel van deugt: http://www.skepsis.nl/astro-smit.html

Andere antwoorden (2)

Astrologie is een leuk spelletje dat niets maar dan ook NIETS met wetenschap te maken heeft, en totaal op geen enkele manier onderbouwd is. Wanneer je geboren wordt heeft dus ook geen ene drol met je karakter te maken. (Terwijl vroeggeboorte bijvoorbeeld, of het seizoen waarin je geboren bent, dat wel kunnen hebben).

Astrologie maakt heel veel gebruik van Barnum-beweringen (algemeenheden die voor vrijwel iedereen opgaan, omdat mensen meer op elkaar lijken dan ze denken). Er zitten dus altijd wel dingen in een horoscoop die kloppen, en klopt het een keer niet, dan pak je een ander boekje waarin het wel klopt, of je wijkt uit naar je ' ascendant' . (Reservesterrenbeeld voor mensen bij wie de standaard beschrijvingen onvoldoende kloppen).

Zie bijvoorbeeld in dit filmpje een onderzoek onder studenten die allemaal een persoonlijke horoscoop ontvangen, die volgens henzelf buitengewoon treffend goed past en voor minstens 80 % op hen van toepassing is......en dan gaan ze hun blaadjes ruilen.......

Vroeggeboorte is dus geen enkel probleem - in ieder geval niet voor je persoonlijkheid of sterrenbeeld. Het gaat puntje bij paaltje namelijk helemaal nergens over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Doe ik wel eens in de krant, alle horoscopen lezen :p
Ze zijn zo geschreven dat er altijd wel iets van klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Maar ik heb het dus niet over horoscopen!
Daar hecht ik geen enkele waarde aan.
Sterker nog:ik lees ze nooit.
En ik heb nog nooit een persoonlijke horoscoop laten maken en ben dat ook niet van plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom heb ik het ook specifiek over de geboortehoroscoop / karakterbeschrijving naar aanleiding van je geboortedatum en plaats. Daar gaat het filmpje ook over.
Krantenhoroscopen zijn an sich nog een slag erger, maar onschuldiger omdat ze niet pretendéren meer dan vermaak te zijn. Dat doen (voor geld gemaakte) geboortehoroscopen wél.
Keesvi en Marleen, interessante kennis! Ik ben niet zo bekend met de astrologie.

Ik wil je vraag daarom vanuit een andere hoek benaderen. Die is dat je geboren wordt op de dag dat je geboren wordt. Dus je bent wie je bent met jouw geboortedag. Vragen over een andere geboortedag doen niet ter zaken, want die is er niet, sterker nog, is er nooit geweest! De uitgerekende datum (2mnd na je geboorte) was de uitgerekende datum en niet je geboortedatum.

Zo simpel is het (leven). Je zou het bestemming kunnen noemen.

Fijne dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Ook een mooie kijk er op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat weet ik zelf ook allemaal wel.
Ik kan mij dus ook niet voorstellen dat ik een heel ander karakter gehad zou hebben
als ik een andere geboortedatum( en dus sterrenbeeld) zou hebben.Maar ik heb dus van een astrologe gehoord dat zij dat dus wel gelooft.Ik vind dat ook een rare redenering !
Jij ook een fijne dag!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan geloof je dus in bestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat een mens zijn leven voor een groot deel bepaald door de keuzes die hij/zij maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlak erfelijkheid niet uit en omgevingsfactoren spelen zeker een rol.