Is jezus Joods?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je Joods (= etnisch/cultureel) of joods(= religieus).
Soms kan een hoofdletter namelijk een wereld van verschil uitmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
religieus

Het beste antwoord

Jezus is in Israel geboren en Joods van afkomst ja. De huidige religie Joods wordt over het algemeen gedefinieerd als verwachtenden van de komst van Jezus, en dus mensen die niet geloven dat Jezus de Messias was. toen Jezus geboren werd, was dat natuurlijk ook nog zo, want toen was Jezus er nog niet geweest, en wachtte men op een messias. De mensen die toen wél geloofde dan Jezus de messias was, zijn de Christenen geworden.

Vaak wordt de religie en de etnische groep verward.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Palestina had die naam in die tijd ook niet, toen leefden er Arabieren.

Andere antwoorden (5)

Ja Jezus was jood maar word door de joden niet erkent als de Messias. Zijn volgelingen zijn de christenen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Here Jezus is als Jood geboren ( uit Maria ), maar voor de hele wereld gestorven.
Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat God Zijn enige geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Joh 3:16.

De Here Jezus is gestorven voor alle volken, dus ook voor de Joden.
De meeste Joden erkennen echter Jezus niet als de Messias die zou komen
( op de messiaanse Joden na ).

De Bijbel leert ons dat veel Joden de Here Jezus vlak voor de Wederkomst zullen erkennen en aannemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Jezus was een jood. Alleen had hij een veel ruimere opvatting van de (strenge) regels en wetten van het joodse geloof. Daarom werd hij door veel orthodoxe gelovigen (zoals de farizeeën) als een ketter beschouwd. Daarom wilden ze van hem af. Later werd zijn leer gezien als een afsplitsing, en ontstond het christendom. Dat is naar Jezus genoemd, omdat hij als 'de gezalfde' werd beschouwd (in het oud-Grieks is dat Christos). Hij beschouwde zichzelf zeker niet als een messias, en de joden doen dat nog steeds niet. Voor hem (en voor hen) komt de messias pas aan het einde der tijden. Voor de christenen heeft Jezus als messias een heel andere betekenis: hij heeft 'de hemel' opengesteld voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus is geboren in een joods gezin. Maar hij schaft het jodendom af en stelt een nieuw geloof in het christendom. dus is Jezus geen jood maar een christen. aangezien hij het voorbeeld is voor de christenen en deed zoals alle christenen moeten leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus wordt ook wel de leeuw uit de stam Juda genoemd en stamt af van Juda.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+2
“ En gij, Betlehem, land van Juda, zijt geenszins de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leidsman voortkomen, die mijn volk Israël weiden zal”.
Het antwoord is dus Ja.