Training om je geestelijk te ontspannen. Welke is de beste?Welke geeft het beste resultaat op lange termijn?

Ik hoorde hier over van iemand die vertelde dat een Mindfulness training je kan helpen je beter om te gaan, en het accepteren van tegenslagen in je leven.Je zou ook meer ontspannen zijn en beter slapen.
Ik persoonlijk zou bij dit alles zeer gebaat zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee of iets wat hier op lijkt ?
Volgend onderzoekers( bron:Reuters)zou het echt werken.
Ik zou vooral graag weten welke heeft bewezen op langere termijn het best te werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik en mijn moeder doen vaak mindfullness trainingen. Onze psycholoog raadde dit aan. Je hebt verschillende trainingen. Wij doen bijv. een bodyscan of een 3 minuten training. Met de bodyscan ga je via mediteren als het waren door het lichaam heen. De 3 minuten training is een training doe je bijna overal kunt doen. Dan ga je je concentreren op je buikademhaling. Meestal gebruik je dat als je gestresst bent. Als je dit vaak genoeg doet, zie je (bij ons) zeker vooruitgang! Je kan veel makkelijker bij situaties denken van: Accepteer dat het zo gaat. Leef in het nu.
Op google kun je misschien meer informatie vinden hoe je die oefeningen doet. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom raadde jullie psycholoog dit af?Ik heb ook een psycholoog maar dit moedigt mij toch meestal wel aan om iets te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps,sorry!
Ik zie net dat ik de eerste keer te snel heb gelezen.
Jullie psycholoog raadde het aan.
Dat krijg als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is voor mij het beste antwoord:
Het legt duidelijk uit of en hoe het werkt in de praktijk,door iemand die er ervaring mee heeft.

Andere antwoorden (5)

Over het algemeen is sporten altijd ontspannend, want je denkt niet meer aan school/werk of andere zaken. Je gedachten worden opzij gezet, want dat soort zaken kan je niet gebruiken tijdens het sporten.
Daarom is sporten ook zo belangrijk, dat je even in een andere omgeving bent, met andere gedachten.
Ik zou zeggen dat deze speciale training een soort verkoop praatje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt toch echt te werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mindfulness wordt wetenschappelijk onderbouwd. Maar eigenlijk is de meditatiecultuur allang bewezen door de eeuwenoude traditie, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar!
Ik twijfel daar ook niet aan, ik moet alleen nog uitzoeken wat voor mij het beste is,al kan je dat natuurlijk niet echt van te voren bepalen.
Ik heb heel veel gehad aan een Mindfulness Training hoewel ik er redelijk sceptisch tegenover stond. Ik heb leren ontspannen en vooral leren relativeren. Ook het "leven in het nu" is voor mij een openbaring geweest.

Er gaat geen dag voorbij of ik pas iets toe wat ik via Mindfulness opgepikt heb. Dat kan mediteren zijn, het met volle aandacht iets doen of de dingen in een juist perspectief plaatsen.

Ik kan niet zeggen dat het voor jou ook gaat werken, hoewel ik geloof dat je van dit soort dingen altijd wel iets opsteekt. Je pikt eruit wat je aanspreekt en de rest is gewoon niet "jouw ding". Dat kan ook. Sommige mensen zijn inderdaad meer gebaat bij bijv. wandelen of sporten.

Ik hoop dat je uiteindelijk een voor jou geschikte manier gaat vinden om te bereiken wat je voor ogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed!
Ik ga nu zeker kijken of het iets voor me is.
Je kan het tenslotte altijd proberen nietwaar?
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als blijkt dat het niets voor je is, dan is dat ook een stap vooruit. Dan kun je die optie afstrepen. ;-) Ik hoop zó dat je dezelfde vooruitgang bij jezelf gaat merken als ik heb ervaren! Het lijkt wel of ik aandelen heb of een enorme promotor ben, maar dat is niet het geval hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha,weet je zeker dat je geen aandelen hebt?
Ik heb nu wel besloten om het te gaan proberen.
Bedankt voor je reactie!!!!:-)
Er is geen 'beste' methode. Die is voor iedereen verschillend. Op lange termijn heb je zelf uiteindelijk een combi gemaakt van alles wat je in die termijn hebt geleerd en hebt gedaan. Deze vraag is daarom ook niet goed te beantwoorden.

Mijn advies zou zijn om gewoon dingen uit te proberen. Doe ze en voel aan of je er prettig bij voelt. Niet alleen de methode maar ook de groep en de docent moet goed aanvoelen.
Zelf heb ik veel profijt aan TaiChi, QiGong en meditatie. De chinese methoden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mindfulness, ZEN meditatie en Yoga hebben veel gemeen. Er zijn bovendien heel veel stromingen en trainingen die hier veel gebruik van maken. Emotioneel lichaamswerk bijvoorbeeld.

Het werkt. Er zijn erg veel verhalen maar er is ook wetenschappelijk onderzoek en trainingen door wetenschappers (zie bron). Ook boeken van bijvoorbeeld Rients Rietsma.

Welke is de beste? Misschien wel de eerste die je probeert. Het is nogal afhankelijk van de klik, die je jezelf toestaat. Ik heb wel eens een training gedaan die tegenviel. Maar de eerste was echt goed.
Mijn dochter vond het daarentegen weer niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beeeeeeeetje laat met antwoorden misschien (had deze vraag gemist), maar wellicht toch zinvol, hopelijk ;-)
Ik heb zelf zo'n 1 1/2 jaar geleden een cursus Mindfulness gedaan, en ben er nog steeds zeer enthousiast over.
Ik vond de cursus zelf zeer intensief, maar het schijnt erg veel verschil uit te maken waar je hem doet.
Het is een behoorlijk hype momenteel: ik raad je aan, als je belangstelling hebt, een cursus te doen bij een psycholoog. Iedereen kan het namelijk geven, er zijn geen diploma's of zoiets voor vereist.
Er kan best veel bij je bovenkomen als je ermee bezig bent, en dan is het fijn als er een deskundige bij je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je antwoord betreft: beter laat dan nooit, zeggen ze toch!?Ik ben blij met ieder antwoord dat mij verder helpt en jou antwoord is zeker zinvol voor mij.:-)
Ik heb zo toch een aardig beeld gekregen en ik denk zeker dat dit iets voor mij kan betekenen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super om te lezen! Heel veel succes.