Stuit-chakra (Muladhara chakra, schors van de bijnier) geeft verbondenheid. Depressie en wantrouwen kunnen dit chakra blokkeren.
Geslachts-chakra of sekschakra (Svadhistana chakra, geslachtsklieren) geeft ons basiszekerheid, maar onmacht en angst kunnen het evenwicht in dit chakra verstoren.
Navel-chakra of zonnevlecht (Manipura chakra, pancreas) vormt ons ego en geeft kracht. Storing komt door geremde en ongeremde emoties.
Hart-chakra (Anahata chakra, thymusklier) geeft liefde voor jezelf en anderen. Geblokkeerde gevoelens en gebrek aan liefde sluiten de
hartchakra.
Keel-chakra (Vishudda chakra, schildklier) staat voor wilsenergie en communicatie. Zich overschreeuwen en alles slikken blokkeert de keel.
Voorhoofds-chakra of derde oog (Ajna chakra, hypofyse) geeft je inzicht en intuïtie. Overmatige controle verhindert het helder-zien.
Kruin-chakra (Sahasrara chakra, pijnappel) geeft eenheid en gelukzaligheid. Verwarring en diepe eenzaamheid verhinderen het binnenstromen van lichtenergie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toppie thnx...
In het tijdperk waarin we nu leven transformeren we zelfs naar een 13 getalig chakra systeem. Hierbij komen we in balans met ons vrouwelijke en mannelijke kosmische energie die gebruikt wordt om onze werkelijkheid te veranderen naar een hemel op aarde waarbij oorlog en macht niet meer regeren. En we maken beter contact met onze levensdromen. Voor uitleg verwijs ik naar de toegevoegde link. We gaan van het zogenaamde vissen tijdperk het Aquariustijdperk in. We transformeren naar menselijke engelen en krijgen 13 ipv 7 chakra's

Toegevoegd na 20 uur:
Ok dit komt uit het boek Chakra's ontcijferd een erg mooi boek met allerlei meditaties om de chakra's te activeren.

Dit zijn de Archetypen van de Chakra's

1 Wortelchakra
Negatief: Het slachtoffer: gebrek aan energie en levenskracht
Positief: De Moeder: verzorgend, onafhankelijk, verantwoordelijk

2 Geslachtchakra
Negatief: De martelaar: kritisch, zuur, veroordelend
Positief: De Keizer(in): plezier, genot, overvloed

3 Zonnevlechtchakra
Negatief: De Knecht: behoeftig, goedkeuring zoekend
Positief: De Strijder: vertrouwend, creatief, moedig

4 Hartchakra
Negatief: De Acteur: voorwaardelijk liefde, behoudend
Positief: De Minnaar/Minnares: gul, open, liefhebbend, goedwillend

5 Keelchakra
Negatief: Het stille kind: onderdrukte communicatie, niet geuite emotie
Positief: De communicator: uitgesproken, eerlijk, open

6 Voorhoofdchakra
Negatief: De intellectueel: rationeel. feitelijk, rigide, droog
Positief: De Wijze: flexibel, humor, verfijning van wijsheid

7 Kroonchakra
Negatief: Egoist: arrogant, egocentrisch, inflexibel
Positief: De Goeroe: verfijning van gratie, gelukzaligheid, dankbaarheid, goddelijke interventie erkennen.

Het leven bestaat het keuzes en je kiest zelf wat je wil ervaren. Op aarde hebben we dualisme het yin yang principe het positieve en negatieve. Als je beide accepteert kom je in balans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1e chakra: stuitchakra, gevoel van basisveiligheid, om assertief te kunnen zijn; om het leven vorm te geven, geeft zijn energie af aan darmstelsel, benen, knieën, voeten, tanden, gewrichten (hele lichaam) en onderrug

2e chakra: heiligbeenchakra, nodig om jezelf emotioneel en fysiek open te durven stellen voor de ander, centrum ook van de crativiteit, talenten en capaciteiten, geeft zijn energie af aan het voorplantingsstelsel

3e chakra: zonnevlecht, daar zetelt de IK-kracht en de verbinding met ons Hogere Zelf, overzicht hebben, weten wat goed is voor je, centrum ook van de keuze vanuit die IK-kracht, durven leven vanuit jezelf, ontvanger van buitenzintuiglijke informatie, geeft energie aan het spijsverteringsstelsel, de spieren en de bijnieren

4e chakra: hartchakra, nodig om vriendschapsbanden aan te gaan en verwarmende familie- en liefdesrelaties te onderhouden, ook dit centrum is met de keuze verbonden, de keuze vanuit het hart, ook verbonden met vrijheid, geeft zijn energie aan het hart, de longen, de armen en de handen

5e chakra: keelchakra, centrum van het uiten van emoties en gedachten, het in vrijheid durven uiten, geeft zijn energie aan het ademhalingsapparaat, de oren, de keel, de schildklier, de nek en de schouders

6e chakra: voorhoofdschakra of derde oog, centrum van het denken en het dromen, centrum van de intuïtie en van de slaap, denk aan een evenwichtige verdeling van hoofd- en handarbeid voor een goede balans, geeft energie aan kleine hersenen, de ogen, de neus en de epyfyse.

7e chakra: kruinchakra, centrum van inzicht, wijsheid en inspiratie, ontvanger van buitenzintuiglijke informatie, geeft zijn energie aan hypofyse en het centrale zenuwstelsel

Misschien in iets andere bewoordingen dan de vorige vraagbeantwoorder, misschien wat aanvulling...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord! (+)
Of chakra's echt bestaan, is nog maar de vraag. Duidelijk is dat ze niet samenvallen met het zenuwstelsel, maar eerder een denkmodel zijn voor de spirituele beoefenaar. In dat zelfde denkmodel heb je fijnstoffelijke energiebanen (nadi's), een hoofd-energie aan (sushumna) ergens bij de ruggengraat, en links en rechts daarvan ida en pi gala die elkaar ter hoogte van de chakra's kruisen. In het boeddhisme wordt de onderste chakra (voortplanting, sexualiteit, animalische pool) niet meegerekend, in het hindoeïsme wel. Door oefening (meditatie, yoga, ademhaling) worden de nadi's gereinigd en kan er fijne energie doorstromen, die, naarmate hij opstijgt, de chakra's verlevendigen: kracht, liefde, mededogen, verlichting. Het is niet ongevaarlijk om met het denkmodel van de chakra's te experimenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Interessante beschrijving. Kun je uitleggen waarom het gevaarlijk zou kunnen zijn, met het denkmodel van de chakra's te experimenteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het westen is de kennis hiervan erg gebrekkig. Veel New Agers hebben iets met chakra's, maar dat blijft allemaal vaag, met zelfbedachte onvolledige benaderingen. De vraag is ook, of je je wel hierop moet richten. Is de ontwikkeling van chakra's geen natuurlijk bijproduct van je spirituele groei. Is het niet gewoon spiritueel materialisme om je op deze energiepunten te richten? Daarbij komt dat de energie die je ermee kunt oproepen soms zo krachtig is, dat die eerder verwoestend werkt en je geestelijk voor jaren uit het evenwicht kan brengen. Zonder zeer ervaren leraar en een lange voorbereiding blijf je alleen maar hangen in een romantische spirituele kinderkamer - of krijg je psychische problemen. Met welke oerkracht je werkt, lees je in 'Kundalini' van Gopi Krishna. Het is verstandig eerst te leren de kwast goed vast te houden voordat je aan de Nachtwacht begint.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oké, heldere toelichting. Zelf vind ik die romantische spirituele kinderkamer goed omschreven - de mensen die zich op dat niveau bevinden, kunnen echter enorm boos worden als je dergelijke woorden gebruikt. Voor de psychische problemen neig ik naar een heel anderssoortige verklaring - een veel "aardsere".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze video bekijkt over Chi energie kun je een voorstelling maken van de kracht die vrij kan komen wanneer alle chakra's in evenwicht zijn. deze healer heeft daarvan maanden lan gemediteerd en kan met zijn chi energie mensen genezen. De temperatuur kan oplopen tot 200 graden maar het verbrand niet. Hij kan eetstokjes door een tafel duwen met projectie van de chi en kan zelfs een krant in de fik steken. Al die energie komt van zijn wortel of stuitchakra en heiligbeen chakra die positief en negatief vertegenwoordigen als die energie bij elkaar komt ontstaat er een vorm van electrische energie genaamd chi. Hij is een van de weinige die dit dusdanig beheerst dat hij er mensen mee kan genezen door het te geleiden en te projecteren. Chi wordt ook gebruiktin de gevechtskunst. Echt verbazingwekkend. maar hij stelt ook dat het gevaarlijk is je moet in balans zijn want het kan ook vernietigend werken. http://www.youtube.com/watch?v=3F3ovb2kZ9Q Goed ik hoop dat het duidelijk is dat er inderdaad als je op een dergelijk level met chakra's werkt er gevaren zijn als je het niet kan beheersen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@netversum, vind je het erg als ik het zoveelste youtube-filmpje niet als bewijs accepteer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel Heb je het gezien of had je zoiets laat maar? Hoe kon die diode anders oplichten dan dat er energie stroomt. Maar ik begrijp je reactie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb het gezien. Alles wat ik zie, zou een illusionist zo na kunnen doen. Vandaar dat zo'n filmpje mij niets zegt. Ik zie drie mogelijkheden: --  Die persoon kan echt opmerkelijke dingen.
--  Die persoon is gewoon een illusionist.
--  Die persoon en/of de filmer zijn de boel aan het bedotten. Hoe kan ik nu uit zo'n filmpje opmaken welke van de drie het in dit geval was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door naar de oprechtheid te kijken! Als het inderdaad opzet is dan zijn het zeer goede acteurs. Als ik het zo bekijk zie ik dat de reacties echt tonen geen gemaaktheid dat straalt er gewoon aan af. Bij een illusionist of choochelaar zie je direct dat het allemaal een show is. Wat ik hier zie ziet er niet uit als een show. Acupunctuur is ook echt dus waarom zou dat ook niet echt zijn. Maar goed ieder zijn eigen mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netversum,
Interessant stukje documentaire. De man komt mij oprecht over, mede door het feit dat hij niet meer voor de camera wilde verschijnen en de openbaring van de "truukjes" juist als verkeerd beschouwde en zich weer wilde toeleggen tot alleen het genezen. Het is jammer dat er in de documentaire niet meer aandacht is besteed aan de resultaten van de genezingen en dat men meer oog had voor de "kunstjes", die voor de man eerder bijzaak waren. In dat opzicht is de programmamaker verkeerd geweest om te gaan voor het meest sensationele.
De ervaring van extreme warmte en/of elektriciteit door verschillende mensen verwonderd me in het bijzonder.
Cryofiel
13 jaar geleden
@netversum, het is best mogelijk dat deze man oprecht gelooft dat hij iets kan. Zeg maar net als Derek Ogilvy - van hem geloof ik ook, dat hij er zelf oprecht van overtuigd is dat hij iets bijzonders kan. Waar ik echter benieuwd naar ben, is of iemand (deze man van het filmpje, of Derek Ogilvy) *echt* iets kan. Niet of hij er zelf van overtuigd is dat hij iets kan. Van alle genoemde ervaringen (warmte etc.) weten we, dat ze ook worden ervaren als er niets aan de hand is. Hoe echt die ervaringen ook mogen zijn, ze zeggen niets over het wel of niet aan de hand zijn van iets bijzonders. Sorry, maar volgens mij zijn dit nu eenmaal de feiten zoals we die telkens opnieuw zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel,
Je ontkomt er dan niet aan om stilzwijgend te menen dat de andere mensen die in de documentaire worden getoond die de elektrische schokken ervaren, die de chi-energie kennelijk teweeg brengt, de zaak bedotten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is een mogelijkheid, inderdaad. Een reële mogelijkheid zelfs - kijk maar rond op Youtube, daar staan genoeg filmpjes waar dat gebeurt. Maar het is niet de enige mogelijkheid. Als je hard genoeg gelooft in de krachten van een magiër, kun (en zul) je écht hitte, elektriciteit, en nog veel meer kunnen ervaren. Er zijn bijvoorbeeld ook filmpjes van mensen die op een paar meter afstand van een toverdokter stonden, en die omvielen zodra de toverdokter een beentrap in hun richting gaf - gewoon doordat de *geloofden* dat die toverdokter een "krachtveld" op hen afstuurde. En die filmpjes zijn geverifieerd en dus echt. Dus het 'bedotten' wat jij noemt zou best kunnen, maar het is helemaal niet nodig het zo negatief te zien. Door oprechte overtuiging kan dit evengoed gebeuren. De mens is een wonderlijk wezen.