Waarom wordt spiritualiteit door veel mensen als zweverig gezien?

Terwijl je het heel praktisch kunt toepassen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat dit komt doordat er verschillende betekenissen worden toegekend aan het woord. Spiritualiteit kan te maken hebben met religie, bovennatuurlijke krachten of persoonlijke innerlijke ervaring. Eigenlijk onderwerpen die niet empirisch te verklaren zijn waardoor veel mensen het als "zweverig" ervaren.

Het in onbekend, dus wordt het direct negatief afgeschilderd. Wat de boer niet kent, eet hij niet. Dat is jammer, daar het een interessant onderwerp is.

omdat spirituele dingen in woorden en gedrag worden omgezet. Als je die dan vervolgens rationeel bekijkt, klopt er rationeel gezien niks van. Als je kijkt welke gevoelens ze willen vormgeven, en niet zo naar letterlijke feiten-betekenissen, dan wordt het al erg veel interessanter. Ratio heb je nodig om gevoel te voeden en te sturen en gevoel om je ratio te voeden en te sturen ze dansen met elkaar:) TEVEEL gevoel, dan wordt je een zweeftype (daar zijn veel voorbeelden van) TEVEEL ratio dan wordt je een robot en kil (daar zijn nog veel meer voorbeelden van. Kijk om je heen.) laat ze elkaar versterken en ze zijn onverslaanbaar. Kijk om je heen....je zal de mensen die dit goed kunnen zeker herkennen. Zij die 1 van de 2 afwijzen ook.

Ik vind het als vanzelfsprekend erg jammer dat er over spiritualiteit doorgaans negatief word gereageerd hier op GV. Dit is ook de reden dat ik hier vrij neutraal op reageer. Ik zeg dan wel wat ik vind. Maar zal niet zo snel diep ingaan op een bepaald onderwerp. Hier heb ik andere kanalen (lees forums) voor...

Het antwoord op je vraag geef je impliciet met je definitie: "Innerlijke groei en geestelijke leer. Een diepere kwaliteit van ‘zijn’, een ervaring van eenheid en verbondenheid, zowel intern als extern." Dit is voor mij dermate wazig en zweverig dat ik geen enkel idee heb wat je ermee bedoelt. Sterker nog, het ontneemt me alle lust om er verder ook maar iets over te weten te komen. Dus als het me al interesseerde, dan is dat nu helemaal over. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Mijn ervaring is dat 'men' [met alle respect - de anders denkenden] iets anders verstaat onder spiritualiteit of niet weet wat het betekent, waar dit woord een verzamelnaam voor is, en er vervolgens op los associëren. Zij merken dat er toch iets moet zijn maar krijgen er de vinger niet achter. Het gemakkelijkste is dan om het maar in het belachelijke te trekken ipv het te accepteren dat dit er ook kan zijn. Ook zij krijgen vervolgens 'aanhangers'. Dat maakt de samenleving toch wel interessant...

Dat komt omdat de meest zweverige dingen door mensen die zweven betiteld worden als spiritualiteit. "Ik ben heel spiritueel, ik reis naar de planeet van de dieren en praat daar met een giraffe die staat voor mijn gevoel!" Spiritualiteit is niet allemaal zweverij. Religie is ook een vorm van spiritualiteit. Mededogen voor levende wezens is een vorm van spiritualiteit. Het gevoel van verbondenheid met de wereld om je heen is een vorm van spiritualiteit. De verwondering die je voelt als je 's nachts naar de hemel kijkt, ook als je geen engelen, goden en elfen in die oneindigheid ziet, is een vorm van spiritualiteit. Heel jammer dat het woord spiritualiteit zo'n zweverige reputatie heeft. Dat komt door de zwevers die zich deze term toe-eigenen.

Ik sluit me geheel aan bij het antwoord van SuzyQ. Er zijn vele vormen van spiritualiteit. Mensen die zeggen spiritueel te zijn, hangen één van die vormen aan - maar welke? Het is als een gelovige die zegt: "Waarom geloof je niet? Kom mee, word gelovig!" Bij een gelovige kun je dan nog vragen over welk geloof hij het heeft: RK, Apostolisch, Grieks-Orthodox, Sji-itisch, Boeddhistisch, Sjamanistisch - en als je het "verkeerde" geloof aanhangt, zal de gelovige je nog steeds vertellen dat je het verkeerd doet. Dat is tenminste lekker helder. Veel spirituelen zijn niet zo duidelijk. Hun benaderingen verschillen net zo van elkaar als de verschillende geloven. Terwijl de ene spirituele mij aanraadt om tot mijzelf te komen door mij terug te trekken, vertelt de andere mij dat ik tot mijzelf kan komen door mij middenin de levende maatschappij te werpen. Tja. Dat is één van de redenen dat veel mensen zeggen: wat *kan* ik er nu mee? Wat is het meer dan zeggen "zoek het zelf maar uit"? Terwijl het ook anders kan. Als je spiritualiteit ziet als zoektocht naar het wezen van jezelf, naar het wezen van de natuur, naar het wezen van de rest van de wereld - dan is iedereen spiritueel. Dan zijn er geen verschillende "geloven", dan zijn er slechts verschillende wegen die naar het beoogde doel leiden. Als je het zo ziet, kun je precies dezelfde vraag stellen over de houding van spirituele mensen over wetenschappers. Ook die kant op is er vaak sprake van een direct-afwijzende, ja zelfs denigrerende houding. Terwijl zelfs de hardste wetenschap een spirituele achtergrond heeft: het is een invulling van de zoektocht naar het wezen van het alles. Respect is dus op zijn plaats. Beide kanten op. Gelukkig zie ik hier op GV een grote mate van dat respect. Daar kan "de rest van de wereld" nog wat van leren.

Omdat, naar mijn idee, mensen die zichzelf spriritueel vinden zich ook vaak zweverig gedragen. Heb het meegemaakt met een kennis, alles wat zij wist was waar, want ze is spiritueel.... nou in mijn ogen kun dingen ook anders zijn, en het ging heel ver, stenen die je in je huis moest leggen tegen negatieve stralingen, water wat door een apparaat moet, de magnetron is superslecht, als iemand iets daaruit heeft gegeten, kun je dat 3 jaar later nog zien (hoe werd niet verteld) voeten in een bak met water wat zwart werd etc. Wat mij het meest stoort daarin is dat het hopen geld kost, en ik het idee heb dat alleen diegene die het verkoopt er beter van wordt. Er zullen echt wel goede dingen tussen zitten, maar het extreme maakt het voor mij dat ik er een afkeer van heb.

Omdat spiritualiteit niet 'grijpbaar' is . Groetjes Zeppuhh...

door arrogantie en onwetenheid, meer niet

zweverig word het genoemd door hen die er geen logische verklaring voor hebben. schuif het maar af in hokje zweverig hoef ik er ook niet over na te denken. of de persoon die het zweverig noemt gelooft het wel maar doet alsof van niet. of de persoon is bang. ;-)

Spiritualiteit is net als paranormaal heel normaal. De ontkenners hiervan hebben het zweverig gemaakt. Het is bekend bij alle volkeren ter wereld, waarom dan nog steeds zweverig? Het is de basis van ieder geloof, waarom dan nog zweverig? Het is al duizenden jaren bekend. De ontkenners hiervan proberen met de wetenschap in de hand de spiritualiteit een pootje te lichten. Dit zal nooit, echt nooit lukken. Wat de ontkenners wel lukt, ze maken de spiritualiteit steeds bekender, waardoor steeds meer mensen zich er in gaan verdiepen en toepassen in hun leven. Spiritualiteit, leven en dood zijn een. Het bepaalt vaak ongemerkt het dagelijkse leven van iedereen, zowel van de voor als tegenstanders. Voor mij zelf is het niet zweverig, maar een steun en leidraad in mijn leven, dat ik graag ten dienste stel voor mijn naasten.

Ik denk dat het komt omdat het niet onder één of andere "wetenschap" geplaatst kan worden. Het negatieve imago komt ook omdat het jaren geleden veel minder bekend was dan nu. Nu is het veel op TV of wordt er veel over geschreven in allerlei bladen. Ik vind mezelf best spiritueel en moet aangeven dat ik nog nooit negatieve opmerkingen gekregen heb.

Omdat je het niet kunt zien. In de tijd vóór de inburgering van de moderne wetenschap was het heel normaal in geesten te geloven en allerlei meer spirituele dingen. Sinds de moderne wetenschap bestaat iets pas als je het kunt meten, en spiritualiteit kun je (helaas voor wetenschappers) niet meten. Het is ook niet verwonderlijk dat 80% van de mensheid gelooft in boze/goede geesten, terwijl wij westerlingen denken dat dit 'ouderwets' en bijgeloof is. Wij zijn gewoon beïnvloed door wetenschap en sluiten op voorhand het bestaan van onmeetbare dingen uit.

Omdat het zweverig is - punt. Er zijn 1001 interpretaties van "spiritualiteit" die allen iets te maken hebben met spirit=geest, en geesten zijn per definitie zweverig. Persoonlijk geloof ik niet zo in geesten; mij te zweverig, net als alle religies met heilige geesten en zo. Ik denk liever zelf na.

Veel mensen zijn eigenlijk vergeten hoe het moet en zijn er niet (meer) mee bekend.. en omdat ze het niet kennen moeten ze het toch een naampje geven en in een hoekje zetten!! het is letterlijk het negatieve wat er mee aan de haal gaat bij mensen..het veroorzaakt angst!! Maar er zijn steeds meer mensen die de Bron weer terug vinden..en dan ook met het spirituele aan de slag gaan en die zien het niet meer als zweverig..8)

Feest ...op het honderdste antwoord..... Toegevoegd na 2 uur: Nou, vooruit dan, omdat het feest is... Rota speciaal voor jou........