Zenuwachtigheid is een gradatie van angst voor het onbekende. Angstgevoelens waarschuwen ons voor eventueel gevaar, waardoor we op onze hoede zijn en kunnen vluchten of vechten. Het zijn oergevoelens en zijn "normaal".
Bij zenuwachtigheid (voor bijvoorbeeld een examen) ben je extra alert, meer geconcentreerd, wat de prestatie kan verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt toch ook zenuwachtig zijn omdat er een prestatie van je verwacht wordt, bijvoorbeeld bij een examen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Biertje: Precies, dat schreef ik dus ook: in dat geval verhoogt de zenuwachtigheid (angst) dus je concentratie en je alertheid.
@SterreHemel: dank je ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan alsnog +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!
Kristal
13 jaar geleden
Mijn schoonzus noemt het "taakspanning" waardoor het voor mij meer een positieve lading krijgt dan negatief. Helder antwoord Wendy +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke invalshoek Kristalletje! Dank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel. Je eerste zin is volgens mij de kern.

Andere antwoorden (6)

Zenuwachtig zijn zie ik als (deel van) onder druk staan, en onder (gematigde) druk presteren mensen vaak beter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij iemand die nerveus is zijn alle zintuigen overmatig alert, waardoor iedere prikkeling een reactie veroorzaakt die groter is dan in andere omstandigheden te verwachten zou zijn. Vaak wordt er een kriebelig gevoel in de buik ervaren. De oorzaak is vaak dat men iets verwacht en daar op moet wachten. De tijd tussen dat wat men verwacht en het moment waarop men daar op gaat wachten is de tijd waarin je nervositeit of zenuwachtigheid ervaart. Sommigen ervaren dit als gezonde spanning, anderen als een naar gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De functie is dat je veel meer alert bent dan anders. Je bent veel meer gefixeerd op hetgeen waar jij je nerveus over maakt. Daarom zegt men wel dat je beter ergens 'de zenuwen' voor kunt voelen dan dat je dat niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een antwoord van je lichaam op prikkels in je hersenen, uitgaande van een soort 'afweersysteem'.

Naarmate je geest zich bewust wordt of zich inbeeldt dat er gevaar dreigt, of iets ongewoons of 'geestelijk stimulerend' of verheugend op til is of tot de mogelijkheden behoort, worden de 'receptoren' van je waarnemingsvermogen extra alert gehouden, door er ahw meer energie naartoe te 'pompen'...
Aldus neemt de spanning toe in het soort van (?) secundair energetisch 'kabelsysteem' waarover een menselijk organisme lijkt te beschikken. Je zintuigen, ogen en oren ontvangen meer brandstof, zodat ze zelfs in het donker signalen kunnen waarnemen,; je oren zijn gereed om op het minste geluid te reageren. Je gehele spierstelsel is constant gereed om te reageren; je armen, benen nemen aldus de nodige reserves op om bij het eerste signaal dat hen bereikt doeltreffend te reageren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zenuwachtigheid zorgt er voor dat je lichaam in een flight of fight ( vluchten of vechten) modus komt.
Dat KAN in sommige situaties voordelig zijn maar je kunt ook dichtklappen en zelfs daardoor een blackout krijgen tijdens examens enz.
Het veelvuldig en/of chronisch zenuwachtig zijn is zeer schadelijk voor je gezondheid.
De adrenaline en cortisol die je lichaam aanmaakt verlaagt e werking van je immuunsysteem , wat je vatbaarder maakt voor infecties, die je normaal gesproken niet ziek gemaakt zouden hebben.
Dus om kortstondig beter te kunnen presterem is het functioneel maar vermijdt zenuwachtigheid als een state of mind door je te leren ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij waarschuwt het je voor "onheil"...
volgens mij waarschuwt je onderbewuste jou voor iets dat je wilt gaan doen of gedaan hebt wat je eigenlijk niet moet doen of had moeten doen, of de adrenaline die vrij komt bij het overwinnen van een drempel. Bijvoorbeeld je gaat een lied ten gehore brengen maar hebt nog nooit op het podium gestaan. Die zenuwachtigheid maakt wel dat je gevoel in je lied kunt brengen en alert bent op wat er allemaal gebeurt...
In de oertijd kan dat wel levensreddend zijn geweest. Door zenuwachtig te zijn stroomt de adrenaline door je lijft, dus ben je extra alert op wat er gebeurt en wat er komen gaat. Ik denk dat daar de oorsprong ligt.
Mensen die iets verzwijgen of dwars zit worden ook zenuwachtig, zolang ze het niet vertellen verloochenen ze zichzelf. Zodra ze het eruit gooien komt er verlichting en wordt men weer rustig. wederom wordt men gewaarschuwd iets te doen wat men niet zou moeten doen... het verzwijgen. Als is er over praten ook niet altijd de oplossing. Soms moeten dingen ook verzwegen blijven. Dan brengt het alleen maar meer narigheid... In jezelf keren kun je dan beter doen, zoals meditatie. En er dan op vertrouwen dat het wel goedk omt. maar goed ik dwaal af. Ik hoop dat die je vraag beantwoordt..