Waarom is de bijbel niet tegen paranormale zaken?

Al lezend in de bijbel kom je van alles tegen, engelen, geesten, visioenen, wonderen,genezingen enz.
Toch moeten veel christelijke kerken niets hebben van dit soort zaken, al snel is alles het werk van de duivel.
128 keer zijn in de bijbel verschijningen van engelen beschreven, dan zou je toch verwachten dat gelovigen er meer achter zouden staan in plaats van tegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

Voor Eddijst
Dat komt omdat de kerk alle macht bij zich wil houden.
Die zijn er niet van gediend dat de mensch op eigen houtje aan het genezen slaat en licht brengt in den duisternisch.
Zij zijn bang dat de mensch in zijn algemeenheid gaat ontdekken dat het instituut kerk er helemaal niets niemandal van af weet, en dat de kerk de mensch eeuwen heeft bedrogen.
De mensch met een oprecht hart staat in directe verbinding met het Goddelijke, kan engelen zien en ervaren en kan genezen door pure Liefde en Aanraking.
En dat wil de kerk liever in eigen hand houden, zodat de gewone burger niet merkt dat kerk er een potje van heeft gemaakt en dat priesters niet meer dan andere oprechte menschen in verbinding met God staan, zoals ze ons willen doen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste antwoord hier op g.v. maakt indruk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wen er maar vast aan dat sommige losse handjes hebben en op de minduim drukken.
van mij een + duim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit je in de hoge raad der kerken.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
complimenten voor mijnheerjanssen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan je sch moet ik nog wennen aan je antwoorden niet.

Andere antwoorden (9)

De moderne kerk wilt graag dat je zit, kijkt, luistert, wat in de collectezak gooit, na afloop 10 minutjes blijft babellen en daarna weer naar huis gaat.
Dat is het veiligst, zo blijft de kerk bestaan zoals hij is. Als er opeens vanuit de gemeente allerlei paranormale verhalen verteld worden, zijn deze ervaringen wellicht tegenstrijdig met de verhalen uit de bijbel.
Dus de mensen moeten maar geloven wat de bijbel, zoals deze is samengesteld, haar verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engelen worden in de bijbel niet para normaal genoemd en de gelovigen noemen engelen ook niet zo. Ze denken dat dit nu niet meer voorkomt.

De bijbel is wel tegen waarzeggers, sterrenwichelaars etc., omdat zo wordt gezegd, de mens op God mag vertrouwen. Toch gebeurde het wel dat zelfs Koning Achab een waarzegster ging raadplegen omdat hij bang was voor de strijd tegen de Filistijnen waar hij zich in moest begeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
capthavoc
14 jaar geleden
Omdat in de bijbel staat dat het volk Israel geen omgang mag hebben met dit soort zaken.
het moest uitgeroeid worden.
Ja, Ed. Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Heel goeie vraag trouwens.
Ik denk persoonlijk dat het probleem is dat wanneer het in de bijbel vertelt wordt, het gelijk duidelijk is dat het de tussenkomst van God is. Terwijl als ik een geest zie, of een visioen heb, zeker omdat ik niet gelovig ben, ik het natuurlijk anders uitleg.
Iemand die heel gelovig is zou mijn visioen of verschijning, misschien uitleggen als het werk van God, terwijl ik niet naar hem zal willen luisteren.
Hoe dan ook ben ik het met je eens dat er in de bijbel vele paranormale zaken beschreven staan. Daarom vond ik als kind op school de bijbelvertellingen enorm leuk. Het zijn prachtige verhalen (voor het nieuwe testament), met wonderen en wijze lessen en altijd een goede afloop voor degenen die zich 'goed' gedragen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Niet (voor het nieuwe testament), maar (voorAL het nieuwe testament)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger mocht dat nog, tegenwoordig is het getaboeriseerd...

Elke priester krijgt in zijn opleiding op het seminarie les in duivel uitdrijven, vandaag de dag nog steeds... Dus iedereen die er niet in gelooft, de priester leert het wel... Dus hoe dom kun je zijn als die mensen er LES in krijgen tijdens hun opleiding om het te ontkennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijbel is niets menselijks vreemd. Zo ongeveer alles wat een mens kan doen of overkomen vind je ergens in dat boek. Het is niet de Bijbel die tegen paranormale zaken is, maar het zijn de kerken, dus clubs van mensen met een bepaalde mening.
14 jaar geleden
De Bijbel is niet tegen paranormale zaken omdat God zelf paranormaal is. Dat klinkt niet zo bijbels, maar dat komt omdat het woord paranormaal niet in de Bijbel voorkomt.

Wel zegt Jezus zelf dat God geest is (zie bron 1 Johannes hoofdstuk 4 vers 24, onthoud het versnummer, de link bevat een hele lap tekst). Paranormaal is toch niets anders dan bovennatuurlijk, de vierde dimensie, de geestenwereld, de werkelijkheid die je niet met je 5 zintuigen kunt waarnemen?

In elke kerkdienst gebeuren paranormale zaken. Alleen al het bidden is zeer paranormaal: je richt je tot God die in de hemel(se gewesten) is. Luther zei dat zingen twee keer bidden is, nou daar ga je al....

Ook zijn veel paranormale zaken volgens de Bijbel al gauw van de duivel. Satan is ook paranormaal en een grote stoorzender in de geestenwereld voor iedereen die contact met God zoekt. Waarom dat kun je lezen in bron 2: Jesaja 14:12.

Wanneer zijn paranormale zaken van God en wanneer van Satan? Satan wil God zijn en trekt alle eer naar zich toe. Als je de paranormale zaken van God uit de Bijbel bestudeert, ontdek je dat die engelen nooit zelf aanbeden willen worden, maar God de eer geven. Daarin zit 'm het verschil. Een paranormale ervaring met God staat nooit op zichzelf, maar heeft positieve gevolgen voor je leven. Met positief bedoel ik dan dat je meer naar Gods wil gaat leven. Die mensen zullen God eren en niet de paranormale ervaring.

Wat ook een groot verschil is, is de erkenning van Jezus als de zoon van God. Geesten die dat niet erkennen, zijn niet uit God (zie bron 3: 1 Johannes 4:2).

Daarom zijn kerken wat terughoudend wat paranormale zaken betreft. In charismatisch getinte kerken vind je wel meer aandacht voor paranormale zaken, natuurlijk wel met de Bijbel in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de kerk, of de mensen van de kerk, ook mensen zijn. Zij zijn misschien heel gelovig in God en Jezus, maar daarbuiten blijven het gewone mensen. Die niet zelf het paranormale hebben ervaren.
Hierdoor zijn de gewone mensen ook nog wat skeptisch, ondanks dat de geschriften andere verhalen (ongelovelijke verhalen) vertellen.

Bovendien zal (volgens films) de bovennatuurlijke verschijnselen door de kerk onderzocht worden. Dus huilende maria's en heiligverklaringen van personen. Daarmee moet wel bewezen worden dat het geen nep is.
Ook de kerk zal filteren of de uitkomst geen "kwaad" kan voor het geloof en de kerk.
Duiveluitdrijving werden angstvallig achter gehouden.

Ook een volgend persoon die hetzelfde kan als Jezus, zou als een nieuwe Jezus moeten worden ontvangen. Dit zou het hele huidige geloof op hun grondvesten zouden doen schudden. Laat staan als er twee personen zijn.

Voor de rest denk ik dat de bijbel ook door gelovigen op het paranormale vlak als een verhaal beschouwd wordt. Een roman. Die worden als niet echt beschouwd in de tijd waarin we leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het geloven vandaag aan de dag een religie geworden, vol met dogma"s en tradities, en stromen de kerken langzaam leeg.
Het hart is eruit gesneden, zodat er alleen maar leegte overblijft.
Het geloven gebeurt alleen nog maar met het verstand, en het gevoel is verdwenen.
Het ware geloven staat juist bol van paranormale zaken.
Zoals het ervaren van de heilige geest.
En informatie krijgen van de geest( vandaar ook de uitdrukking de geest krijgen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat wel in de Bijbel dat wij ons niet met voorspellingen mogen bezighouden, of anders geformuleerd.