Heb een vraag over negatieve bijwerkingen van mediteren, dit is overigens niet de eerste keer dat ik dit ervaar.....

Sinds kort meditatie weer opgepakt. Echter ik voel mij overdag overspoeld met negatieve emoties, gedachten etc. Lijkt me nou niet echt de bedoeling van meditatie. Mijn idee is als volgt: kan het zijn dat er in je onderbewustzijn emoties zitten die als het ware versteend zijn en door meditatie a.h.w. vloeibaar worden en er gewoon uitmoeten? Graag zou ik advies hier over willen.

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt voor de reacties. Ik mediteer id. alleen. Merk dat ik heel veel met andere mensen bezig ben.... in gedachten, het zijn dan ook vooral negatieve emoties t.o.v. andere mensen... oud zeer zal ik maar zeggen, volgens mij is juist de bedoeling van meditatie om je op jezelf te richten.Probeer nu gewoon de gevoelens toe te laten en te lokaliseren, om ze daarna te neutraliseren. Ja het lijkt wel een soort van spirituele transformatie. Voor dat ik mediteer doe ik trouwens altijd de vijf Tibetanen, maar of dat er wat mee te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Door het mediteren komen alle weggestopte emoties en gebeurtenissen aan het licht.
De bedoeling is dat je er wat mee gaat doen, dus niet weer wegstoppen, maar doorleven en met een glimlach ze loslaten.
Al jouw negatieve gedachtes en gevoelens horen ook bij jou, zij maken ook deel uit van jouw leven.
Accepteer ze dus en laat ze los, het is goed zo.
Maak het jezelf niet te moeilijk, en wees niet te streng voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mij lijkt het dat je de negatieve dingen die in je zitten begint te voelen door de meditatie. Je moet het eerst helemaal ervaren voordat je de oorzaak van de negativiteit 'ziet'. Je moet het niet forceren, ook al is het zo moeilijk. Je moet er juist blij mee zijn, want zonder die signalen wist je niet dat er problemen diep in je zitten. Je zou het kunnen zien als je lichaam die aandacht wil. Als je het pas echt accepteert en je lichaam bedankt voor de signalen zal je erachter komen wat er aan de hand is.

Veel plezier met je verder meditatie, gewoon doorgaan hoor en niet stoppen omdat je de negativiteit die in je zit gaat voelen. Er zullen vast ook veel positieve dingen in je zitten die er ook uit zullen gaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het rot voelt is het eigenlijk een positieve uitwerking van de meditatie. Ik denk dat het precies uitwerkt zoals je zelf al dacht. Je wordt opener van binnen, zachter of vloeibaarder zoals jij zelf zegt. Maar dat betekent ook dat de negatieve emoties er uitkomen, vooral als die al lang waren opgesloten. Waarschijnlijk mediteer je alleen? Is het een idee om een poosje bij een meditatieleraar/lerares te mediteren? Dan kan je meteen vertellen wat het met je doet en ondersteuning krijgen.
Ik heb geleerd dat er net zoveel loskomt als je zelf aankan, maar dan is het evengoed fijn om een steuntje in de rug te hebben.
Kristal
13 jaar geleden
Heel logisch dat je je negatief voelt, daar tegenover staat positief.....meestal kost het wat tijd om alles op een rijtje te zetten, je leven in balans te krijgen, in je hoofd en ook daar buiten.

Zoals je aangeeft, spirituele transformatie die plaats vindt, dat ligt helemaal aan jou, als jij wil/toegeeft dat dat gebeurd, gebeurd het ook.

Verder, als jij je prettig voelt bij alleen mediteren, ga dan door, let wel op dat je mentaal dit wel aan kan. Probeer anders een keer (voor de proef) om 1 keer per week in een groep te mediteren.

Misschien nuttig, en bespreekbaarder.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is meditatie juist het verwerken van gedachten. Het kunnen verwerken van gedachten. Als ik mediteer dan komen er in het begin altijd heel veel gedachten op. Hiervan weet ik dan dat ik deze gedachten moet gaan verwerken. En verwerken van die gedachten is niets anders dan die gedachten even vastpakken om ze nog een keer te herinneren en mee te maken. Op een gegeven moment vervagen ze, dan heb ik alle gedachten afgehandeld. Op dat moment komt er de rust, de stilte, de leegte.

Volgens mij heb je wel gelijk, en nu weer bent begonnen met mediteren, denkt je geest dat het eindelijk weer kan gaan werken aan het verwerken van gedachten. En dat is ook zo.
In mijn optiek kan je met mediteren niet je gedachten leegmaken. Dat zou volgens mij hetzelfde zijn als je gedachten zou gaan verdrukken. En dat verdrukken zal alleen maar de gedachten naar de achtergrond brengen waar het niet meer vrij kan zijn en opgesloten zit.
Juist het verwerken van gedachten, zorgt ervoor dat die gedachten opgelost worden en ze op die manier verdwijnen.

Observeren die gedachten en maken in je hoofd een kleine notitie van. Dit zijn namelijk onderwerpen die je bezighouden en draai vaak blijft hangen, omdat het niet verwerkt kan worden. Het is een vorm van innerlijke psychologie.