Je opmerkingen: 'ik kan niet tegen die persoon praten' en 'ik heb afscheid genomen´ geven de richting aan waar ik iets in zie.
Er is al erg veel onderzoek gedaan naar Dromen, zowel het znw als het ww. Als we blijven uitgaan van wat onze huidige wetenschap als resultaat uit die onderzoeken heeft verkregen, blijft dromen deels een verwerkingsproces, deels een onduidelijke functie hebben.
Het zou ook kunnen dat ons bewustzijn, in dat wat wij ´dromen´ noemen, zich begeeft in een ijle dimensie die onderdeel is van de ´onstoffelijke wereld´die we ook weleens de spirituele dimensie noemen.
Daar communiceert men telepatisch, en verschijnt men bij de mensen waar men zich op concentreert.
Het zou dus zo kunnen zijn dat degene die jij in je droom ontmoette, zich op jou geconcentreerd heeft, omdat je onbewust nog graag afscheid van deze persoon wilde nemen. Die droomtoestand stelde jou in staat om dat ook inderdaad te doen.
Met name dromen die je je nog goed herinnert hebben m.i. vaak te maken met een bepaald verlangen wat in je onderbewuste leeft. Zo'n droom wil je iets duidelijk maken, in de taal die bij dié onstoffelijke dimensie hoort.
Het lijkt dan ook niet zinvol om dit verschijnsel met de maat te meten die in de stoffelijke wereld behoort.