Voor de sterrenbeelden ed zijn de banen gewoon berekend. Je kan dan dus ook gewoon zeggen welke sterrenbeelden waar staan en hoe planeten ed daar ten opzicht van staan, eigenlijk voor elke willekeurige datum in de toekomst.

Je weet hopelijk wel dat er geen samenhang is tussen de stand vand e sterren en je leven he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niks uit. Je kunt er allerlei ingewikkelde al dan niet kloppende berekeningen op nalaten, of je stopt gewoon een natte vinger in je lucht en een dikke duim in je mond het resultaat is nagenoeg hetzelfde.
De kunst is verhaaltjes te schrijven die zo vol staan van Barnumbeweringen (dingen die voor iedereen gelden) en dubbelzinnigheden (dingen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn) dat er genoeg mensen zijn om er geld voor neer te blijven leggen. Het verstandigst is natuurlijk je er gewoon niets van aan te trekken. Het is een spelletje, niet meer dan dat. Met een beetje fantasie kun je het zelfs voor een heel léven vooruit, hoor. Volstrekt niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik lees mijn daghoroscoop vaak aan het einde van de dag, om te kijken of het klopte :P
Vaak staat het er zo'n cryptisch verhaaltje in dat er altijd wel een kern van waarheid in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, en als je een beetje creatief kunt denken, kun je eigen altijd wel een link vinden. Het is net zoiets als cijfers en letters ; vijf willekeurige getallen waarmee je met onbeperkt gebruik van rekensymbolen elke gewenste som kan maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Marleen, leuke illustratie van jouw reactie: ik weet niet meer wie het was, maar iemand heeft zelfs een keer de maten opgemeten van zo'n typisch Italiaans stalletje op straat, waar je kranten, tijdschriften, buskaartjes, en een heleboel andere dingen kunt kopen. Met slechts weinig berekeningen kon je uit de opgenomen maten de waarde van pi berekenen.
De loop van de sterren en de planeten door het heelal kun je berekenen, dus voorspellen. Astrologie en astronomie lopen hiermee overigens niet parallel. De astrologie is een oud systeem blijven volgen terwijl de astronomie die banen gecorrigeerd heeft volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

Tja, je hebt twee soorten astrologie. De kranten- en tijdschriftenhoroscopen, die eigenlijk niets met astrologie te maken hebben en de serieuze astrologie, die uitgaat van de persoonlijke geboortehoroscoop. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van Rudof Smit, een astroloog die altijd een wetenschappelijke basis voor de astrologie gepropageerd heeft. Dat is precies ook de reden dat hij al geruime tijd geen astroloog meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astrologen die voorspellingen doen en karakters beweren te kunnen omschrijven aan de hand van 't geboortetijdstip en dergelijke, zijn niks anders dan oplichters. Echter, soms (2e categorie) zijn het oplichters zonder dat ze 't zelf weten. Ze zien dan oorzakelijke verbanden waar ze er volstrekt niet zijn.
De 1e categorie oplichters, vooral die mensen die er een slaatje uit willen slaan, maken misbruik van 't gegeven dat alles (daarmee bedoel ik locatie van massa's) invloed op elkaar heeft. Echter die invloeden zijn zeker op de grote afstanden waar we 't hier (planeten / sterren) over hebben, volstrekt verwaarloosbaar en al helemaal niet berekenbaar voor wat betreft het voorspellingen doen betreft.