Hoe kies je in Nederland uit naar welke kerk je wilt gaan?

Ik doel dan op hoe je erachter komt wat de 'beste' keuze is, ik snap dat een antwoord niet gemakkelijk zal zijn, maar toch ben ik benieuw.

Op deze Engelstalige link: http://www.kencollins.com/how-11.htm worden criteria genoemd, waarvan ik veel ook belangrijk vind, hoe zou je hier in Nederland te werk gaan met dat als leidraad?

Ik bedoel overigens niet alleen een individuele kerk, maar de vraag kan ook gelezen worden als: Hoe kies je in Nederland uit naar welke kerkgenootschap / kerkelijke stroming je wilt gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Proefondervindelijk... kortom, je gaat er naar een aantal toen en blijft bij die hangen waar jij je het prettigst voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je een tijdje naar een oecumenische dienst gaat kom je vanzelf een preker tegen die jou aan staat. Er staat dus elke week een andere voorganger van een bepaalde kerk op de kansel. Uiteraard gaat het wel een van diezelfde mensen maar toch je krijg je een aardig goed idee van de verschillende geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet alleen de kerk(gebouw) en mensen, maar ook hun idee,dus hoe ziet hun geloof er uit en spreekt het je aan.
Zou er eerst eens op gaan studeren. Bezoek een bibliotheek en haal daar boeken. Tenslotte is het een persoonlijke zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je op zo`n vraag? Dan heb je belangstelling in de bijbel volgens mij, dus begin je met bijbel lezen, want in de kerk wordt uit de bijbel gelezen en gepreekt, en waarom heb je daar belangstelling voor? om een goed mens te worden, die veel tot GOD bid, en veel uit de bijbel leest? Dan zoek je de HEERE GOD want daar wordt overgepreekt in de kerk, nou de ene dominee doet dat anders dan de andere, dus dan ga je naar verschillende kerken en luister je naar de dominee, je kunt ook een persoonlijk gesprek met de dominee of 1 van de kerkraad leden aanvragen, die je dan verder kunnen helpen, deze mensen zijn niet objectief op dit gebied, zij zullen je hun kerk adviseren, als je eerder naar een kerk ging omdat het je opvoeding was zullen je ouders hun kerk adviseren, het is heel persoonlijk, je moet naar een kerk gaan die je het meest aanspreekt, wat de preek betreft, zodat je gesterkt weer naar huis gaat en verlangt naar de volgende zondag om weer naar een preek te luisteren daar je geestelijk wat aan hebt, en dan natuurlijk de psalmen en gezangen die er gezongen worden , ook een heel belangrijk onderdeel in de kerk, dat je uit volle borst mee kunt zingen tot eer van GOD,het gaat er ten diepste om dat GOD groot gemaakt wordt, en dat alles ter ere van HEM is, als je dat doet en voelt, dan zal je eigen er goed bij voelen, en dan krijg je een heel mooi kerstfeest, en dan ga je zingen ERE ZIJ GOD in de hoogste hemelen en vrede op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan heel veel omwegen kiezen, je kunt het hele internet afgaan en reacties lezen van mensen, contact opnemen om te kijken of de mensen bevallen aan de telefoon, je kunt vrienden raadplegen, je kunt weet ik veel wat doen, maar het beste blijkt toch dat je zelf gaat kijken, zelf een indruk op doen, en eerst een paar keer gaan voordat je een conclusie trekt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de meeste kerken,graag Gods woord verkondigen. Dat is belangrijk.. Je hebt behouden kerken,waar geen gitaar,of waar het niet te uitbundig mag
want dat past niet bij hun Godsbeeld,Maar hun voordeel is dat ze vaak veel bijbel kennis hebben. En dan heb je de wat vrije gemeentes pinkster Ben je een gevoelsmens en Wil je de heer prijzen en aanbidden en ervaren in je leven
en hou je van muziek zou ik naar de wat vrij gemeentes gaan.. Of ga gewoon overal even kijken is erg leuk..

Ten Slottë:Ik denk dat er verschillende kerken zijn op dat je verschillende mensen zijn,en als mensen er niet uitkomen er scheuringen ontstaan. Maar uiteindelijk Heeft iedereen kerk die Gods woord voorop heb staan iets Goeds. Dus het hangt ook van je karakter af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zegt 'kerk' betekent dat dat je al een 'voorselectie' hebt gemaakt dat het een op het christelijke geloof gebaseerde instelling moet zijn ?
Je moet je denk ik afvragen wat het is dat je zoekt.
Waarschijnlijk zoek je naar antwoorden op vragen die hebt over het leven.
Het wil niet altijd zeggen dat een kerk je de beste antwoorden op deze vragen kan geven, je zou ook wat boeken over psychologie, filosofie, religie of wetenschap kunnen lezen.