Waarom noemen we de incubus-ervaring ( of Old Hag Syndrom) tegenwoordig slaapverlamming? Belangrijk dat je de uitleg even leest.

Vroeger was men ervan overtuigt dat je tijdens wat wij tegenwoordig slaapverlamming noemen, een boos wezen rond je bed had staan dat je verlamde. Soms noemden ze dat een incubus, maar het beestje had een andere naam in iedere cultuur.

Tegenwoordig weten we precies wat er gebeurt tijdens slaapverlamming. (spieren niet meer kunnen bewegen, hallucineren, angst etc.)
Wetenschappers ondervonden dat dit kwam doordat we tijdens de REM slaap verlamd raken (muv: oogspieren en het hart) en we soms nog wakker zijn of al wakker worden terwijl ons lichaam nog verlamd is. Men weet niet waarom dit gebeurd...

Paranormale onderzoekers beweren uiteraard dat het een geestenverschijnsel is, gezien soms hele dorpen gelijktijdig last hebben gehad van dit Old Hag Syndrom.

De wetenschap weet dus de symptomen van dit verschijnsel te noemen, en weet grofweg (daar zijn nog twijfels over) hoe het tot stand komt.

Wie zegt dat al deze wetenschappelijke symptomen en 'oorzaken' niet juist DE GEVOLGEN zijn van een paranormale kracht?

Voor de geintresseerden, lees ook onderstaande link.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/8562-slaapverlamming-een-bovennatuurlijke-oorzaak.html

(enkel dienende als wat achtergrond info)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Befobbelt als in bijvoorbeeld, drie mussen en een zak uilenogen, denk ik

Het beste antwoord

De INcubus drong naar de toen geldende inzichten overigens het lichaam binnen en werd gezien als een demon.

Dit denken is gelukkig verlaten.

In de diepe slaap ontspant je lichaam zich (vrijwel) geheel.
Daardoor kunnen ook de aanhechtingsplaatsen tussen spieren en beenderen zich herstellen, door de ontspanning van deze slecht doorbloedde plaatsen (daarom zijn ze wit)
krijgen wet meer doorbloeding en kan het regenereren.
Het is niet bewezen dat demonen ons tijdens de slaap niet plagen, een nachtmerrie is niet altijd een verwerkingsdroom of komt 100% uit het onderbewuste.
Ik moet tegenspreken dat wetenschappers niet in paranormale effecten geloven, deze zijn er wel degelijk.
Niet alles is te verklaren en wat we nu nog als paranormaal beschouwen vindt , bij het vorderen van inzicht , een meer logische verklaring.
Dat bepaalde als paranormale effecten bekend staande verschijnselen niet o- afroep opgewekt kunnen worden, betekent niet dat we soms zeer significante ingevingen kunnen krijgen die met een gebeuren elders tot op- de seconde nauwkeurig- zonder kennis en weten vooraf
toch correct blijkt te zijn.
Ik wijs er maar weer eens op dat ons verstand het topje van de ijsberg is, waarvan het onderbewustzijn onder water verkeert alleen is de verhouding in capaciteit tussen verstand (waakbewustzijn) en onderbewustzijn eerder 100 dan 10X zo groot.
Dat onderbewustzijn stelt ons in staat op geestelijk niveau te functioneren buiten zintuigelijke waarneming om.
Ik den dat de meeste mensen wel voorvallen hebben meegemaakt die iedere verklaring ontstijgt maar toch juist bleek.
Tegenwoordig noemen wel wel ons onderbuikgevoel maar ik heb het over hetzelfde.
We kunnen nog geen cel echt zelf maken, ons onderbewustzijn is nog veel complexer.
Ik beschouw het als reductionisme ons als (louter) verstandelijke wezens te zien.
Dat vind ik niet wetenschappelijk verantwoord.
Maar eenieder mag daar nog rustig een nachtje over slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niemand zegt dat. Maar tot nu toe is geen bewijs dat zorgt dat we zouden moeten aannemen dat er een bovennatuurlijke oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de (meestal erg duistere) verschijningen, de intense angst en de vreemdheid van het gehele spektakel na? Er is in principe ook geen bewijs dat we zouden moeten aannemen dat er een natuurlijk oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is meer wetenschappelijk gecontroleerd bewijs voor fysieke redenen dan voor paranormale redenen. Dus dat is je antwoord.
Als je wilt vragen: kan het zijn dat er paranormale redenen zijn, moet je je vraag anders formuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Je zegt, er is meer wetenschappelijk gecontroleerd bewijs voor fysieke redenen dan voor paranormale redenen.'
Niet met betrekking tot de slaapverlamming... Die vraag die je voorstelt is niet te beantwoorden gezien er geen (wetenschappelijk) bewijs voor het paranormale is.
Je zegt: Wie zegt dat al deze wetenschappelijke symptomen en ‘oorzaken’ niet juist DE GEVOLGEN zijn van een paranormale kracht?
Mijn antwoord: wetenschappers geloven niet in paranormale krachten.
Hetzelfde met de evolutietheorie van Darwin: die is nog niet 100% rond, maar dat is volgens wetenschappers altijd nog beter dan geloven in een schepper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men laat geesten en dergelijke buiten beschouwing, OMDAT het verschijnsel verklaard kan worden zonder geesten. Van de oorzaken is meer bekend dan wat je hier weergeeft.

Als het paranormale niet nodig zijn om het verschijnsel te verklaren, is er geen reden om het paranormale toe te voegen. Mocht je toch die paranormale "kracht" willen toevoegen, en je wilt wetenschappers ervan overtuigen dat het ook daadwerkelijk noodzakelijk is, dan moet je aangeven hoe dit te werk gaat, en hoe dit gecontroleerd kan worden. Bovendien zou het dan niet alleen alles wat reeds verklaard is moeten verklaren, maar ook nog niet verklaarde verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit alle discussies hier op g.v. zie je al, dat de meningen zeer divers zijn.
Het is een duister gebied, echter niet voor de wetenschapper, die hebben de rapporten waar alles in is onderzocht en verklaard.
De paranormale onderzoekers, beweren natuurlijk iets anders, gebaseerd op hun eigen ervaringen.
We leven in een zeer bijzondere tijd, een tijd waarin de wetenschap veel paranormale zaken uitgelegd als normaal.
Ondertussen komen er steeds meer mensen met een andere uitleg, deze hebben het vaak mis, voor veel zaken is een prima wetenschappelijke uitleg, maar er blijft een grijs gebied over waar bijde partijen niets mee kunnen.
Wat weken geleden merkte ik hier op, dat de plek voor je eigen gids,meestal rechts, schuin achter je is, daar ervaar ik hem het meeste van de tijd.
Wetenschappelijk gezien kwamen deze uit op precies deze plek, maar was de ervaring van een andere verklaarbare oorsprong.
Dit zijn uitermate interessante dingen, is het dus geen paranormale waarneming, zoals de wetenschappers zeggen, of hebben de wetenschappers de juiste plaats ontdekt voor onze eigen gids!!
Anders gezegt, hebben de wetenschappers een wetenschappelijk bewijs gevonden voor de juiste plek.
Zo kunnen we ook kijken naar deze slaapverlamming, wie heeft er gelijk, of hebben we allebeide voor een deel gelijk, of is de juiste verklaring nog niet ontdekt en hebben we allemaal geen gelijk.
De wetenschap is onderweg bewijzen te vinden dat paranormale waarnemingen bestaan, het zal wel bij toeval zijn, of via een omweggetje, maar het gaat een keer gebeuren, ze zijn al heel dicht bij.

Toegevoegd na 7 minuten:
The old hag, hoort natuurlijk bij niet wetenschappelijke verhalen en slaapsyndroom bij het modern wetenschappelijk denken.
En de wetenschap regeert in de moderne wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, het is gewoon wetenschappelijk bewezen.

Ja, ik heb de complete bron gelezen. De website waar hij vandaan komt is een website waar iedereen op kan schrijven, jij kan je ook aanmelden en zonder enige studie iets op schrijven.

Ook heb ik het gelezen over die complete dorpen die het hadden. Er stond nergens een bron en die kan ik ook nergens op het internet vinden. Ook de schrijver van dit artikel is geen wetenschapper. En dat mensen er schilderijen over maakten met allerlei mysterieuze dingen erbij is nog geen bewijs dat het bovennatuurlijk was. Mensen wilden altijd iets verklaren, en deden ze dat met het bovennatuurlijke, omdat je dit nooit kan bewijzen of ontkrachten. Het heet nu dus slaapverlamming omdat wij meer weten.

Net als dat onweer nu onweer heet en niet iets met boze geesten, nu weten we ook dat de griekse mythes niet waar zijn en gelooft de ene helft van de wereld in een Allah en zijn er weer honderden andere geloven.

Nu even terug, wat het dan wel is?

Als je slaapt worden al je spieren uitgeschakeld, dit is om te voorkomen dat je tijdens je dromen gaat bewegen. Want stel dat je alle bewegingen maakte die je ook droomde?

Soms is er een foutje, je wilt bijvoorbeeld gaan slapen, je slaapt bijna, echt bijna, maar je spieren worden al uitgeschakeld. Ben je op dat moment nog net wakker? Ja dan blijf je even wakker, verlamd, moeilijk ademen, ik zag een rood sterretje voor mij zweven, heel klein. Dat zijn hallicunaties, ik heb dit gehad, 2x, en vond het erg eng.
Als je weet dat dit een lichamelijke reactie is en er nooit, en echt nooit iemand is aan overleden, gewond van geraakt, of behekst (haha), dan is het een stuk minder eng.

Oja, zeer betrouwbare (engelstalige) bron van de onderzoekers University of Waterloo (Californië): http://watarts.uwaterloo.ca/~acheyne/S_P2.html#SPREM

Als je de tijd niet hebt zie dan het vage, niet onderbouwde artikel uit NL:

En geloof niet alles wat op internet staat! Er is allerlei onzin op te vinden, google maar eens op 2012 en je hebt echt duizenden resultaten waarop je kunt vinden dat het dan de einde van de wereld is, duizenden. Dit betekent niet dat het waar is, kijk naar de bron, bijvoorbeeld een onderzoeker aangesloten bij een onderzoeksbureau, overheid, nasa of universiteit!