Wat is nou de ECHTE data voor horoscopen? Want het is overal verschillend!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Kimath
13 jaar geleden
bedoel je met je verjaardag? dat je volgens de ene krant ineens een ander sterrenbeeld bent?

Antwoorden (2)

mijn oud lerares nederlands heeft het als hobby,
volgens haar werkt het echt (niet het soort horoscopen in een tv-gids ofzo)
het gaat uit van de stand van alle hemelichamen wanneer je wordt geboren.
Het systeem is bedacht door de egyptenaren en het is ook bewezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan vele astrologieën.

Bij ons is de zogenaamde westerse astrologie het meest bekend. De datums waarop de sterrenbeelden beginnen, zijn in deze astrologie vereenvoudigd: elk sterrenbeeld duurt precies even lang.

Wanneer een sterrenbeeld dan precies begint, varieert van jaar tot jaar. Dat komt doordat een jaar niet een heel aantal dagen is: een jaar is (ongeveer) 365 en een kwart dag. Dat is de reden dat we elke vier jaar een schrikkeljaar hebben, en dat is dan weer de reden dat de datum waarop een sterrenbeeld begint, het ene jaar een dagje eerder of later kan zijn dan het andere jaar.

Aangezien ook de westerse astrologie verschillende vormen kent, kan het ook daardoor komen dat je soms een andere begindatum ziet.

Die westerse astrologie klopt natuurlijk van geen kanten. Zoals ik al vertelde, doen ze net alsof elk sterrenbeeld even groot is. Dat rekent makkelijk, en als je tekeningen maakt komen de twaalf sterrenbeelden netjes verdeeld over een cirkel te staan. Daardoor kun je dan driehoeken, vierkanten en zeshoeken tekenen, die extra indruk maken omdat ze zo mooi symmetrisch zijn. Dat is mooi voor de PR.

Hindoe-astrologen gebruiken een andere zodiak dan westerse astrologen - maar ook zij vereenvoudigen de boel door net te doen alsof elk sterrenbeeld 30° van de hemel beslaat.

In werkelijkheid zijn de sterrenbeelden niet allemaal even groot - kijk maar eens omhoog. Daar komt bij, dat de zon soms precies door het midden van een sterrenbeeld gaat, en dus erg lang in dat sterrenbeeld verblijft; terwijl de zon juist een heel klein hoekje van een ander sterrenbeeld meepikt, waardoor dat sterrenbeeld juist heel kort duurt.

Verder hebben de westerse astrologen na 6000 jaar nog steeds niet door, dat de sterrenhemel veel dynamischer is dan ze denken. Daardoor is de baan van de zon door de dierenriem intussen veranderd. Het gevolg is, dat er nu DERTIEN sterrenbeelden zijn.

De datums waarop die sterrenbeelden beginnen zijn meestal de volgende:

19-01 Steenbok
16-02 Waterman
10-03 Vissen
17-04 Ram
13-05 Stier
21-06 Tweelingen
20-07 Kreeft
10-08 Leeuw
16-09 Maagd
31-10 Weegschaal
21-11 Schorpioen
30-11 Slangendrager
17-12 Boogschutter

Ook deze datums kunnen soms wat eerder en soms wat later vallen, voornamelijk afhankelijk van schrikkeljaren.
Cryofiel