Zijn psychiatrische ziekten zoals bijvoorbeeld manische depressie gerelateerd aan 'spiritueel ontwaken'?

En komen in landen waar dat spirituele ontwaken veel meer erkend en gestimuleerd wordt dan minder psychiatrische gevallen voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag is een zeer omstreden onderwerp in ons land.

Het beste antwoord

Dat denk ik niet.
Als je spiritueel ontwaakt, krijg je een breder blikveld en besef je de mentale samenhang van situaties weten.
Dus is te verwachten dat je daardoor eerde meer grip
krijgt op ziekten met psychiatrische componenten dan minder.
Dus als ze gerelateerd zijn is dat in omgekeerde zin.
In met name Boeddhistische landen zie ik minder dingen als manische depressiviteit.
Helaas is het leefklimaat dusdanig anders dat een rechtstreekse vergelijking onmogelijk is.
In landen waar armoede heerst en er een struggle for life is, komen psychiatrische ziekten soms minder aan de oppervlakte.
Wel is de algemene levenshoudingvan Boeddhisten veel relaxter en daardoor komen stress gerelateerde ziekten minder voor.
Wel is het zo dat iemand die in een manische fase domme dingen doet meestal in de gevangenis belandt ipv. bij de psychiatrie.
Het is dus lastig in te schatten.
In landen waar het ook slecht gaat en waar mensen snel emotioneel zijn zie je echter wel meer psychiatrische ziekten.
Het spiritueel ontwaken lijkt dus wel degelijk (uitingen van) psychiatrische ziekten te verminderen.
Dit is een persoonlijke visie waar ik overigens zeker niet alleen in sta.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tweede zin aan het eind een storende typfout: weten = beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Manisch depressief is een ziekte in het hoofd, de stemmingen van die persoon zijn het ene moment overdreven vriendelijk, vrolijk, lachen, lawaaierig, zeer druk bewegend, te snel praten, vaak hevig transpireren, om daarna in een diepe depressie te raken, sterk in zich zelf gekeerd, vaak onbereikbaar, dagen lang slapen of dagenlang niet slapen .

Spiritueel ontwaken overkomt mensen met H.S.P. die als het ware een soort omvorming meemaken met heel vaak, maanden lange sterke lichamelijke en psychische klachten.
Grote slaapproblemen, nachtmerries en angsten, visioenachtige dromen, volkomen lusteloos, verhoogde hartslag, krampen enz. vaak volgt een ziekenhuis opnamen, waar men vervolgens niets kan vinden

Bijna zeker komen veel van dit soort mensen op een verkeerde afdeling terecht, met dan ook de verkeerde diagnose en verkeerde medicijnen.
Spiritueel ontwaken is in ons land nog niet geaccepteerd.

Manisch depressief is een aandoening en is niet gerelateerd aan spiritueel ontwaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zekere zin wel. Het is denk ik belangrijk om behoorlijk nuchter te zijn, en jezelf niet te verliezen in het spirituele.
Je zult moeten blijven aarden, en niet gaan zweven in het spirituele, als een soort geluksroes, zodat je je aarding verliest.
Het gevolg daarvan kan een depressie zijn, en wereld vervreemding.
Ook hier blijft de balans belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, lang niet alle 'ziekten' vallen eronder.

Ik geloof dat je voor je geboorte al voor jezelf heb afgesproken wat je voor het komende leven wilt doen, wilt leren en wilt ervaren. Dat je dus ook al afspraken maakt om die ervaringen mee te maken om te kunnen leren wat je wilt leren.
Ook maak je afspraken dat je op een gegeven moment 'wakker' wilt worden, zodat je die ervaringen kunt omzetten naar werkelijke krachten en je lessen in leersels kunt omzetten. Dit allemaal om je taak in het leven te kunnen gaan uitoefenen.
Die momenten die je wakker kunnen schudden, kunnen bijvoorbeeld ommekeer punten zijn. Bijvoorbeeld een burnout, een ongeluk, een overlijden, een ziekte. Momenten waarop men hun eigen leven zal gaan overzien en zal moeten veranderen.

Vanaf dit moment tot een daadwerkelijk wakker worden, kan nog een aantal jaren tussen zitten.

Van een depressie zou ik denken dat die depressie op zich niet een omkeer punt is, maar dat het besef dat je in een depressie zit en tegen jezelf kunt zeggen: zo kan het niet langer... Wel het omkeer punt is.
Daarna kom je in een fase: maar HOE kan het dan anders. En zal je zoektocht gaan beginnen.

Maar nogmaals, dit alles is wat ik geloof.

Toegevoegd na 8 minuten:
Niet iedereen 'ontwaakt' in een leven. Voor sommige lessen had men vroeger vele levens nodig (soms wel 100 levens). In deze tijd gaat het voor sommige veel sneller en kunnen we ontwaken voor de les die we voor onze geboorte voor ogen had.
Dat geldt dus niet voor iedereen. Sommigen hebben nog steeds meerdere levens nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het krijgen en hebben van een depressie is een uiterst gecompliceerd proces, met talrijke oorzaken, indien het niet gerelateerd is aan een ziekte, is het eigenlijk niet meer dan een te kort aan overzicht en energie, het te lang op de tenen moeten lopen, niet gewaardeerd worden, alleen maar tegenslagen hebben in het leven, geen enkele uitzicht hebben op verbetering van de manier van leven of/ en gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf geloof ik dat bij een depressie je je leven niet volgt op de manier waarop hij bedoeld is. Dat je nog steeds teveel vasthoudt op je huidige manier van leven. Met daarbij ook de angst voor verandering.
Dat zou dan ook de reden zijn waarom je veel energie verliest en voorbij je reserves bent gekomen.
Zie ook mijn vraag over waarom de een het wel volhoud en de ander niet. Waar jij ook op geantwoord had.
Als je op zoek gaat naar meer in je leven dus eigenlijk spiritueel bezig gaat.
Maak je ook je automatisch de kundalini slang in je wakker. Die ligt normaal opgerold in je bekken te slapen.
Als je die wakker maakt veranderd er erg veel in je leven.
Dat kunnen goede en fijne dingen zijn maar vaak ook minder fijne dingen.
Je rot of depressief gaan voelen is ook heel goed mogelijk. Maar ook nog veel zwaardere dingen tot manische worden aan toe.
Kan dat hier nu niet te veel uit gaan leggen dan wordt de lap tekst veel te lang.

Maar op mijn blog kan je er meer over lezen, en ook daar ga ik er niet zo diep op in als ik zou kunnen. Maar daar heb ik mijn reden voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Er is nog geen chirurg die ooit een opgerolde slang in iemands bekken heeft kunnen vinden.
Lees voor een zeer uitgebreid antwoord hiervoor:

"Zielsziekten van gene zijde bezien" van Jozef Rulof.

Op dit moment is er een 2e hand via bol.com verkrijgbaar (nee, is niet van mij). Check ook de bieb!

Tis wat oude taal maar zeer boeiend.