Hoe vind je in je beslissingen / daden de juiste balans tussen goed en kwaad doen voor wat betreft je eigen wensen en de belangen van anderen ?

Ik voel grrr zin om wild en meeslepend te leven maar voel mij ook genoodzaakt mij in te houden wegens verplichtingen naar anderen..

Een soort "Ik Jan Cremer " versus " Amelie " gevoel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zou je grootste voorbeeld zijn hierin?
Zelf denk ik aan mental theo, of johnny de mol. Wat je vergeet is, dat als je wild en meeslepend kunt leven, je ook een dusdanig charisma om je heen zult krijgen dat je veel meer kunt maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat eerder te denken aan Pete Behtune. http://en.wikipedia.org/wiki/Pete_Behtune of een andere gevaarlijk levende ( natuur) avonturier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde http://en.wikipedia.org/wiki/Pete_Bethune .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is hij/zijn die 'gevaarlijke avonturiers' in balans?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed zo , je zet me aan het denken! , nee niet bepaald een gebalanceerd persoon die Pete !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou ik op zoek gaan naar wel een uitgebalanceert persoon als voorbeeld. Je wilt er immers van kunnen leren en juist ook die balans kunnen vinden.
Het gaat niet om het gevaarlijk of die avontuur, het gaat om die balans! Iemand met een goed hart, vrij is in zijn doen en laten waarbij iedereen dat ook accepteert en hem daarop prijst. Jij hebt het al in je, maar je bent nog niet vrij! Kan je zien door wie of wat je nog gevangen bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals bedankt Gdanonym. Ik denk dat ik al weet waar ik naar toe wil en dat is het "Amelie" gevoel , van je best doen en anderen inspireren. "Iemand met een goed hart, vrij is in zijn doen en laten waarbij iedereen dat ook accepteert en hem daarop prijst". Dat klinkt bekend in mijn oren :-) Ik kan het niet zien door wie of wat ik nog gevangen ben. Misschien ben ik helemaal niet gevangen , maar voel ik mij een beetje "gevangen" in oude situaties die wel bij mij horen , maar die voor mijn gevoel niet meer optimaal zijn .
En dan is de vraag : aanpassen of veranderen ?

Het beste antwoord

Je moet je altijd afvragen met wat je erbij opschiet om je wild uit te leven, en destructief jezelf naar de ondergang te helpen.
Het zal je hooguit een tijdelijke bevrediging geven, en je egokrachten zullen zich even lekker voelen.
Daarna zul je jezelf steeds meer moeten overrulen omdat je ego steeds meer wil, en het maar slechts een korte bevrediging geeft, een korte extase van schijngeluk.

Ook is het niet goed om altijd maar goed voor een ander te zijn, zonder rekening te houden met jezelf, en je eigen problemen, die ook vragen om opgelost te worden.
Soms is een stille tijd, en een naar binnengekeerd leven goed om die balans te kunnen vinden in jezelf, zodat je jezelf niet te kort doet.

In alles zul je een balans moeten vinden. Het kwaad in jezelf ontkennen en wegdrukken heeft geen zin.
Het zal met hernieuwde krachten terugkomen en nog grotere vormen aannemen.
Je zult dit moeten doorleven een plaatsje geven in jezelf, en met een liefdevolle blik zeggen, dit is ook van mij, en zo ben ik ook.

Het leven is het waard om geleefd te worden, met zijn uitdagingen, zijn moeite en verdriet, en zijn hoogtijdagen.
En je mag dit beleven, je onderdompelend in vreugde, lol, en verdriet.
Als je bij dit alles maar afvraagt, of dit ten koste gaat van je naaste, jezelf en moeder aarde.
Het zou fijn zijn dat als je straks oud en de dagen zat bent, dat je kunt terugkijken op een goed geleefd leven, waarin liefde centraal heeft gestaan, zodat je voelt van het is goed.
Veel wijsheid toegewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat veel mensen dit wel zullen herkennen.
Eigenlijk wil je nog vanalles, maar er zijn altijd bezwaren, beperkingen.
Soms kinderen, soms een partner die niet kan of niet wil.
Soms je werk, omdat je nu eenmaal brood op de plank moet hebben.

Als het alleen om jezelf gaat, dan zou ik zeggen: GAAN!

Maar het hele leven gaat om keuzes maken.
En die keuzes kun jij alleen maar zelf maken.

De kunst is om met voldoende relativiteit naar alle mogelijke opties te kijken.
Wat, als. Dat is de vraag.

Daar is eindeloos over uit te weiden, maar het blijft persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi
Zolang je de wet niet overtreedt en geen mensen kwetst... leef groots en wild en meeslepend zou ik zeggen! Neem de kansen waar ze liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk eenvoudig.Heb je naaste lief als jezelf. Dan houd je automatisch rekening met anderen en wat je zelf wilt. Je hoeft zelf niet voor een ander onder te doen. Het mag altijd een eerlijke afweging zijn. Zodat je niemand, maar ook jezelf niet, tekort doet.

Ach ja en dan kan er nog wel eens een verschil van inzicht zijn over de ruimte die je voor jezelf neemt en de ruimte die je een ander geeft, maar daar is dan toch over te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je anderen niet kwetst of hen in hun eigen vrijheid en/of keuzes belemmert en in hun waarde laat,dan mag jij zelf ook gewoon de dingen doen in jouw leven waarvan jij vindt dat je ze graag wilt (gaan) doen.

Ik denk dat wanneer je dit in gedachten houdt en in je beslissingen/daden mee laat spelen,dat je dan de juiste balans zult kunnen vinden.

Er zal dan geen enkel redelijk denkend mens zijn die jou dan een naar eigen goeddunken ingevuld leven kan verwijten.