Hoeveel G.V. ers zijn nu echt geinterreseerd in het spirituele?

Sommige vragen op het gebied van spiritualiteit krijgen opvallend veel puntjes voor goede vraag!!! Dat er veel tegen zijn weten we, maar wie zijn er nu voor? Wie durft daar voor uit te komen. Vergeet niet, die niet tegen is , is ook voor!!

Tot nu toe zijn er 22 G.V.ers min of minder geintersseert in het spirituele. van alle vaste deelnemers is het een erg groot aantal. Tegen de verwachtingen in.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hallo eddijst, Van mij weet je het antwoord al, en dat is volmondig ja! Ik ben zeker geïnteresseerd in spiritualiteit in de breedste zin van het woord. Ik sta voor alles open en zie het als groei en verrijking van mijn eigen persoonlijkheid en pas het toe wanneer ik voel, denk of weet dat het goed voor me is. Spiritualiteit heeft zoals het woord al zegt, te maken met spiritus, geest. Dus iedereen is mi.i in meer of mindere mate spiritueel. Ik vind het persoonlijk jammer wanneer mensen bij voorbaat spiritualiteit als eng of zweverig zien en het daarom buiten de deur houden. We hebben niet voor niets als mens de geest gekregen om te onderzoeken, ontdekken en te groeien. Er gaat elke keer een nieuwe wereld voor me open wanneer ik me spiritueel openstel en verdiep, en met elke keer leer ik mezelf beter kennen. Her brengt me dichter bij mezelf, meer dan wat dan ook.

XiniX is wel geïnteresseerd... Toegevoegd op 23-05-2009 23:58:20 en als ik het mag zeggen denk ik dat er nog een handvol anderen zijn met mij... Op zijn hoogst...

Ik wist wel dat er iets ging komen... Ik kan je niet zeggen hoeveel, maar ik denk dat het percentage hier net zo hoog ligt als over de hele Nederlandse bevolking genomen. Ik durf echt geen schatting te maken. Zoals je al weet, ben ik wel iemand die geïnteresseerd is. Hoop dat deze vraag nog even mag blijven staan...

En Genj ook. maar als het goed is wist u dat al.

(omdat je er zo expliciet om vraagt:) Ik ben TEGEN! Weg met dat zweverige esoterische gezever.

Ik vind spiritualiteit persoonlijk onzin. En verder vind ik de opmerking "als je niet tegen bent, dan ben je voor" nergens op slaan. Alsof er geen middenweg is. Bovendien wordt ik best wel moe van de zweverige vragen die hier vaak gesteld worden. Vragen waar je toch geen antwoord op kunt geven en waar alleen maar gemijmerd wordt over van alles en nog wat. Deze vraag ook weer... Wat heeft dit nou met het verspreiden van kennis te maken? Deze site verloederd echt op deze manier...

om antwoord te geven op:''Hoeveel G.V. ers zijn nu echt geinterreseerd in het spirituele?''..weet ik niet want ik ken ze niet allemaal..maar ik in ieder geval wel...

Toerist is ook geinteresseerd.., maar dan op het gebied van bewustzijnsverruiming, meditatie en dergelijke.

Ondanks dat ik een erg nuchter persoon ben, ben ik hier zeker wel in geïnteresseerd. Ik heb zelf ook al eens iets spiritueel meegemaakt, maar daar heb ik niet veel over te vertellen. Een vriend van mij zit helemaal in het spirituele en ik kan uren naar zijn verhalen/ervaringen luisteren. Dus ja ik ben geïnteresseerd in het spirituele!

Dat hangt er van af wat je onder spirtualiteit verstaat. Dat zweverige gezwets over aura, energie zus en zo daar heb ik niks mee. Maar als er wat 'diepere' onderwerpen voorbij komen die op het eerste gezicht zweverig lijken, maar daarna met wetenschapelijke bewijzen worden ondersteut dan vind ik het heel interessant

ik ben er zelf ook wel in geïntreseerd in, maar persoonlijk denk ik dat het goeievraag gehalte bij dit soort vragen vaak hoog is vanwege dat het én intressante vragen zijn en vanwege de: "reactie knopje vlak onder de goede vraag knop" questie.

Ik ben zeer zekers geïnteresseerd. Maar niet in het spirituele op zich. Daar geloof ik niet in, hoewel ik de mogelijkheid open moet laten, omdat - eh, ik dwaal af. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de menselijke kant van het spirituele. De psychologische kant, zo u wilt. Ik ben heel geïnteresseerd naar de beweegredenen die mensen hebben om in iets spiritueels te geloven. Vooral de tegenstelling die ik zie tussen enerzijds de volstrekt nuchtere, aardgebonden kant van iemand, en anderzijds de spirituele, in de zin van zweverige, kant van diezelfde persoon.

Hoi Ed. In tegenstelling wat je zou verwachten op mijn antwoorden op goeievraag ben ik wel geïnteresseerd in spirituele vragen. Niet omdat ik zelf geloof in die spirituele ervaringen. Maar vaak zijn die ervaringen wel van een onverklaarbare aard. Dat onverklaarbare is mij nu net wat mij interesseert. Veel spirituele dingen zijn wel mooi en prachtig. Op logische grond heb ik voor mijn eigen wereldbeschouwing een hogere macht of iets dergelijks uitgesloten. Maar wat mij wel interesseert is waar komen die ervaring dat er wel een hogere macht is wel vandaan. Zo heb ik geleerd dat bij bepaalde magnetische frequenties mensen het gevoel krijgen engelen, spoken, aliens en dergelijke te zien. Spiritualiteit is iets dat inherent is aan ons mens-zijn. Ik ben geïnteresseerd in de mens dus ook in de spirituele kant. Ik ben het met je on eens dat je of voor of tegen bent. Ik geloof niets van die spirituele ervaringen, maar hiermee wil ik mij niet plaatsen boven iemand. Of vertellen dat het pertinent onzin is. Ieder zijn wereldbeschouwing.

Zo te lezen zijn aardig wat GV'ers wel geïnteresseerd. Ik behoor hier niet toe, ben er doorgaans te nuchter voor. Pas na het nuttigen van de nodige flessen wijn (oftewel: Als de geest uit de fles is) dan lukt het me om spiritueel mee te blaten.

Mijn interesse is denk ik wel duidelijk. Hoewel ik wel eerlijk wil zijn dat als het zweverig wordt mijn nekharen overeind gaan staan. Graag spiritueel met beide benen op de grond. Aangezien spiritualiteit in mijn leven zit geintegreerd vind ik het niet iets om ophef over te maken of anderen te overtuigen. Het is gewoon iets van alle dag.

Mijn interesse in het spirituele spreekt op zich... Starbless is mijn Heksennaam als Moderne Heks en mijn pseudoniem als auteur van een tweetal boeken... Zoals al eerder op een vraag van ed vermeld zal ik op GV spirituele vragen doorgaans niet beantwoorden, noch stellen. Dit om de heel simpele reden dat ik hier andere sites voor heb op het gebied van mijn interesse. En dit is geen zwakte, maar een weloverwogen keuze van mij. Dit omdat ik nog steeds van mening ben dat GV niet het juiste adres is voor spirituele vragen. Er zijn naar mijn idee nog steeds te veel tegenstanders die een vraag totaal kunnen afbreken, voordat er überhaupt een serieus antwoord komt... Ik heb voornamelijk voor mijn eerste boek erg veel research gedaan m.b.t. Hekserij in z'n algemeen. Vanaf de 'Darkages' tot en met de 21ste eeuw. Ik weet dondersgoed waar ik het op deze expertise over heb. Neemt niet weg dat er een lokale Bisschop is die tot drie maal toe serieus heeft geprobeerd om bij het OM mij te vervolgen. Reden: "Starbless is een gevaar voor het Bisdom Roermond" Ik kwam er met toeval achter dat dit verzoek tot drie maal toe is geseponeerd, omdat de goede man geen eens weet wie er achter de naam Starbless zit... Dit alles heeft mij echter wel bedachtzaam gemaakt. En deze bedachtzaamheid voer ik ook door op GV in het beantwoorden van spiritueel gerelateerde vragen... Genant detail: Starbless is in bepaalde kringen berucht en zeer gevreesd...

Niet direct in spirituele zaken, maar vragen en antwoorden die niet al te "zweverig" zijn lees ik wel. Sterker nog als ik denk dat ik iets te melden heb doe ik dat ook.

als je met 'spiritueel' bedoelt paranormaal of zoiets als TVprogramma's als het 6e zintuig ... bah nee daar ben ik niet in geïnteresseerd... allemaal mensen die zo nodig iets willen bewijzen of bewezen willen zien... dat heeft inderdaad te maken met 'geloven in het spirituele'... geef mijn portie maar aan Fikkie... 'het spirituele' is een uitdrukking waarvan ik eigenlijk niet weet wat mensen er nu precies mee bedoelen... als ik zo de voorgaande antwoorden lees, bevestigt dat mijn idee dat iedereen er een ander beeld bij heeft... ik versta onder 'spiritueel' de immateriële wereld, het fijnstoffelijke, de wereld die de mind niet kan bevatten... maar het is niet iets waar ik in gelóóf... ik wéét mij verbonden met het Leven, met God zo je wilt... ik ben één met al wat er is... ik ben Moeder Aarde, ik ben een wezen van Licht, een kind van God... ik voel me verbonden met de mensen om me heen, met de natuur, met het ontastbare... ben ik er in geïnteresseerd?... och niet echt...het is gewoon het Leven zoals ik het ervaar...

Het is maar net wat je onder spiritueel vind. Iedereen wil en heeft zichzelf leren kennen, en dat is eigelijk ook een stuk spiritualiteit, alhoewel sommige mensen dat niet toe willen geven. Spiritueel is niet alleen maar vage termen en hekserij. Het omvat het leven die verder van je afstaat.

Als je het hebt over new-age theekransjes en gezever, dan ben ik hier slechts een voorstander van als er wat van geleerd wordt en je concludeert dat dit gezever nergens op slaat. Als je zelf tot de conclusie komt dat dit new-age gedoe een heel beperkte (tunnel) visie is. Een valkuil. Als je dit achter je laat en verder wil "groeien". Met dit groeien bedoel ik eigenlijk het tegenovergestelde: door inzicht alle zelfbeelden en conditioneringen doorzien en daarmee afdanken. Afbraak dus. Dezelfde weg terug die je als baby gegaan bent en een "persoon" (masker) bent geworden. Terug naar de kern. Ik geloof alleen in radicaal zelfonderzoek. Zelfonderzoek waarbij je moet onderkennen dat het meest voor de hand liggende (b.v. ik ben een persoon) het meest twijfelachtige is. Daarbij gebruik makend van de "ik-benheid"oftewel Bewustzijn (met een hoofdletter en niet te verwarren met de inhoud van het Bewustzijn) als uitgangspunt. Hier kan je n.l. niet aan twijfelen. Om hier aan te kunnen twijfelen moet je er n.l. eerst zijn.

Veel zijn welzeker geinteresseerd. Je kunt geïnteresseerd zijn in hoe het menselijke denken werkt en hoe we ons tot elkaar verhouden, wat ons drijft, wat we voelen, ZONDER in een dualistisch godsbeeld te geloven!! (dat is een god die BUITEN de mens en de natuur staat) Als je gelooft dat hij er niet buiten staat maar zich er juist in manifesteert, gaat er een wereld aan oude wijsheden open voor je...

42 volgens mij, ik heb op dit forum geleerd dat dit het antwoord was op alle vragen.

Volgens mij ben ik hier geïnteresseerd in. Zeker weten doe ik dat niet, want ik weet niet wat spiritualiteit is. Zo'n vaag begrip... Leg een uit ed!

Ik ben er totaal niet in geïnteresseerd omdat het gewoon willekeurige menselijke fanta is die (bijna) nergens op gebaseerd is. Wel ben ik geïnteresseerd in dingen die (nog) niet verklaard kunnen worden. Maar dat heeft niks met spiritueel te maken.

ik ben er erg in geïnteresseerd maar ik heb nog nooit iets meegemaakt (alleen lucide dromen maar die tellen vast niet mee) wel wil ik er zo veel mogelijk over weten en heb veel respect voor mensen die het beoefenen. geloven is iets anders pas als ik het "echte" bewijs heb gezien gevoed of ervaren dan geloof ik er echt in nu is het meer willen dat het er is

Haai.. Ik drukte me al eens eerder uit naar je over deze kwestie, maar me goed verwoorden vind ik een vak apart, vandaar dat ik mijzelf nog eens wil proberen uit te drukken; Ik maak, om goed antwoord te kunnen geven op dit soort vragen, graag een tweedeling. Enerzijds, ik ben wel degelijk geïnteresseerd in esotherie. Ik lik mijn vingers af aan filosofie, psychologie, de sociale kant van spiritualiteit (de tendens die er momenteel is in de spirituele wereld en uit welke wens die ontstond en hoe die zich evolueert). Ik verwonder me voortdurend over het leven en vergaap me daarom veel op de afdeling esotherie in mijn limburgse boekenwinkeltje. Bovendien praktiseer ik Yoga en mediteer, puur om de spiegel voor te houden en innerlijke rust te vinden. De tocht naar absolute verlichting die bij deze 'sport' gezocht wordt doe ik niet, aangezien ik niet in de verlichting geloof. Anderzijds; ik haak af bij magische spiritualiteit. Ik persoonlijk geloof niet dat we gebouwd om zijn krachten van eventuele hogere machten te voelen. (Wel weer in extreme gevoeligheid en inlevingsvermogens) Ik heb stellig het idee dat we momenteel een te ambitieus idee hebben van een eventuele hogere macht (ikzelf 'bid' tot het mannetje op de maan, die luistert en voel me gehoort en laat in het midden of hij daar wel werkelijk zit. Ik geef daarmee gelijk aan dat ik geloof dat de mens er wel degelijk 'op gebouwd is' affiniteit te hebben met geloof, anders was er wel absolute waarheid. Zolang die er niet is, kun je niet meer dan geloven, al geloof je niet in hogere machten maar bijvoorbeeld in evolutietheorie). Spiritualiteit is er gewoon. Ik zeg: Wat is is!

Geef mijn portie maar an fikkie. Ik moet niet hebben van al die kwakzalvers en hun aanhang. Sjamanen, pisruikers, handlezers rn tv figuren

Ik ben er zelf ook wel in geïnteresseerd. Zeker om te zien hoe andere mensen hier tegen aan kijken, welke vormen er aan gegeven worden etc. Toegevoegd op 27-05-2009 19:57:01 toevoeging omdat ik nu wat meer tijd heb... Zelf zie ik spiritualiteit erg breed, en ik denk dat veel vragen die gesteld worden bij 'religie' of 'filosofie' ook hier gesteld kunnen worden - er zit een flinke overlapping naar mijn mening. Ik geloof in God, en van daaruit heb ik een heel andere kijk op spiritualiteit dan bijvoorbeeld Starbless. Wat vragen over spiritualiteit interessant maken is dat ieder zijn eigen kijk heeft, en zijn eigen antwoord geeft. Heel vaak kunnen we van elkaar leren als we voor elkaars mening open staan - we worden er dan in ieder geval toe aangezet om na te denken over wat we nu eigenlijk willen. En omdat ik denk dat dit iets is waarin we constant in beweging (zouden moeten) zijn, is dat een goed ding.

Ik neem aan dat dit weer zo'n lekkere eddijst vraag, waar meer dan een antwoord voor kan volstaan, en waar je hoopt de mensen iets beter te leren kennen... Ik ben zeker geïnteresseerd in het spirituele, alleen ben denk ik zoekende... geloof niet in god en de bijbel, en Yomanda is denk ik ook maar een kwakzalver, maar er gebeuren dingen in het leven die niemand me uit kan leggen! Dus ik ben zeer zeker geïnteresseerd, want dingen die ik niet kan verklaren, daar wil ik meer van weten!

ja, zeer geinteresseerd, geloof ook zeer zeker in mensen als Derek Ogilvie en dus dat er zeer veel meer is tussen hemel en aarde.

geintereseert in spirituele... geintereseert in spirituele... echt geintereseert in spirituele... het klinkt grappig :)

Ikzelf vind het heel interessant. Niet altijd sluit de vraag aan bij waar ik zelf op wil antwoorden. Lezen doe ik zowiezo wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100