Het lijkt vaak zo, dat spiritueel niet samen kan gaan met een religie.
Ook lijkt het vaak, dat een religie, niet samen kan gaan met spiritualiteit.

Spirituele mensen leggen het leven na de dood vaak anders uit , geloven in reïncarnatie en hebben veel moeite met allelei regeltjes van de kerk.

De kerk, moet over het algemeen niet veel hebben met spirituele mensen en hun paranormale gave en wijzen naar de bijbel dat het door God verboden is.

Gek genoeg zijn er ook veel overeenkomsten tussen beiden, zoals het hebben van een spirituele gids *religie* engelbewaarder, beschermengel .

Het leven na de dood (gene zijde) *religie* het hiernamaals.

Goede en kwade krachten *religie* engelen en de duivel.

Het ontvangen van blijmakende energie *religie* het ontvangen van de liefde van God. ( blij makend)

Het vragen om bescherming en antwoorden aan de gids *religie* het bidden tot god voor bescherming en vragen.

Zo lijkt er bijna geen afstand tussen de spirituele mensen en de religie, maar in werkelijkheid is de afstand enorm.
Toch zijn veel gelovigen ook spirituele mensen incl. hun paranormale gaven en het toepassen hiervan.

Er is trouwens ook een spirituele dominee in Zeeland, Klaas Hendrikse, na het overlijden van een parochiaan, die hij tot de dood had begeleid en met wie hij erg begaan was, maakt de overledenen, na zijn overlijden , contact met hem en meldde hem , hoe het met hem ging, vanaf dat moment, bleek hij sterke paranormale gave te hebben, terwijl vroeger hij juist een sterke tegenstander was van paranormale zaken en er voor waarschuwde dat het werk van de duivel was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk. Religie ís een vorm van spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Laatst was er op TV nog een pendelaar die zijn beschermengel om raad vroeg en niet op een plein kon komen omdat er een duivelsbeeld geplaatst was. Die was nadrukkelijk religieus & spiritueel actief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang van niet. De grote godsdiensten prediken een alles omvattende schepper waaraan wij verantwoording schuldig zijn. Afwijkingen daarop, wel of niet door spiritualiteit veroorzaakt, zijn door de kerkleiders verboden.
En als je denkt dat het anders is ga dan maar eens met de paus of iman praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritualiteit is een deel van religie. Dat is m.i onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spiritualiteit hoort bij religies,maar kan ook individueel worden beleefd,terwijl religies gevestigde levens- en wereldbeschouwingen zijn met vastgestelde rituelen,dogma's en leefvoorschriften t.a.v. de naasten,de wereld en de relatie met één of meerdere bovennatuurlijke en vaak almachtige wezens (God,goden,engelen,e.d.).

spiritualiteit en religie hebben dus raakvlakken,maar terwijl religies meer formeel gericht zijn,is spiritualiteit meer gericht op de innerlijke zoektocht en belevingswereld van individuen of een bepaalde stroming in de samenleving ,zoals b.v. de New Age-beweging.

deze spirituele stroming heeft géén centrale structuur zoals een religie die heeft en bestaat dan ook uit vele substromingen op spiritueel vlak.