Is het dragen van een hoofdoek voor de meeste moslima niet gewoon een bewuste keuze maar meer aangeleerd/verwacht gedrag?

Ik bedoel dragen de meeste moslim niet een hoofdoek omdat ze opgegroeid zijn met het idee dat een goede moslim een hoofdoek hoort te dragen?

Of stel dat je opgegroeid in een gereformeerd gezin en iedereen gewoon van je verwacht dat je op zondag naar de kerk gaat en dan geen mini rokje draagt.

Je gaat automatisch aan die verwachtingen voldoen, kun je dan nog wel spreken van een (vrije)keuze? Je groeit zeg maar op met een eenzijdig verhaal, van hoe het hoort.

Een kind is zo beinvloedbaar en loyaal aan zijn ouders.
Ieder mens comformeerd toch aan zijn omgeving? (bewust en onbewust)

Is er niet pas echt sprake van een vrije/ eigen keus als je als kind van alle geloven iets mee krijgt (en het niet geloven) en dan op latere leeftijd het kind denkt, ik kies daarvoor. wat in de praktijk heel moeilijk is, omdat je als ouders jouw geloof (waar je ook weer mee bent opgegroeid) niet aan de kant kan zetten? Dus toch aangeleerd gedrag?

Ik hoop niet dat ik hier iemand mee beledig, is echt niet mijn bedoeling. Ik vraag het mij gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Het hoort bij ""goede-moslim-zijn"" en dat is wat de meesten toch wel willen, en onder invloed van de groepsdruk, blijft deze gedachte lang in stand.
Ik kende een paar Turkse vrouwen die hun hele leven nooit hoofddoeken hadden gedragen, maar hier in de kring van Turken, meenden dat ze een betere moslim zouden zijn als ze toch een hoofddoek zouden dragen.
Als ze daarentegen in Turkije met vakantie zijn, gaat de hoofddoek af en mengen ze zich onder de Nederlanders.

In het dorp waar ik woon, zie je nog maar heel enkele hoofddoekjes dragen, en die worden heel lossig om het hoofd gedragen, als een soort compromis.

Als we er niet teveel aandacht aan schenken, zal het wel slijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is met alles zo, als je ouders 's ochtends om 10 uur aan de drank zitten dan is de kans groter dat je later ook 's ochtends aan de drank zit. Als je ouders veel roken, ga je later waarschijnlijk ook roken. Je voedt je kinderen op een bepaalde manier op, het kind bepaald zijn/haar opvoeding niet. Het kind heeft geen keuze dan op een of andere manier te voldoen aan de eisen van de ouder. Hetzelfde geldt met geloof, als geloof een onderdeel vormt van je opvoeding zal je dat meenemen in de rest van je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meesten worden er mee grootgebracht, dus het wordt er met de paplepel ingegoten;) Bijvoorbeeld dat het supporter van Ajax zijn de er bij mij met de paplepel is ingegoten. Je weet gewoon niet beter als moslima zijnde... Tuurlijk staat keuze vrij van het wel of niet dragen er van, Maar dat wordt vaak weer niet geaccepteerd door familie en zo. Dus eigenlijk is het inderdaad gewoon aangeleerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal je verbazen hoeveel meiden er zelf bewust voor kiezen een hoofddoek te dragen. Net zoals er ook veel meiden zijn die er voor kiezen geen hoofddoek (meer) te dragen. In Nederland voelen ze zich toch veel vrijer. De invloed vanuit de familie zal er altijd zijn maar tijden veranderen. Ook de moslim gemeenschap verandert mee. Het idee wat wij Nederlanders van Moslims hebben, klopt vaak van geen kant. Er zijn vele Moslims die een zeer positieve bijdrage leveren aan onze samenleving. Net zoals veel Moslims het enorm goed doen op school, HBO's en universiteiten.
Dit heeft allemaal te maken met het veranderen van tijden. Ook het wel of niet dragen van hoofddoeken is onderhevig aan die veranderingen. Vaak is het dus een keuze van die meiden zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn jonge Moslima die voor een hoofddoek kiezen terwijl hun moeder die niet draagt of wel draagt.
Ik vind het niet relevant; in een vrij land moet je kunnen dragen wat je wilt behalve kleding die het hele gelaat verbergt. Wat het laatste betreft vind ik de grote capuchons die veel jongeren dragen ergerlijker dan hoofddoekjes.
Mijn ouders droegen geen spijkerbroek en ik wel en ik zou het een verdomd kwalijke zaak vinden als een deel van de bevolking mij mijn spijkerbroek zou willen verbieden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nu ik er over nadenk is het me ineens niet meer zo duidelijk of die spijkerbroek van mij nou vrije keus was of aangeleerd/ verwacht gedrag van mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit zelf in een kerk met een rokje maar ik vind het niet nodig. ik doe het eigelijk voor de mensen die het wel nodig vinden.

misschien sommige moslima's ook wel, in het verband met een hoofddoekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verschillende voorbeelden die je geeft, het hoofddoekje dat geassocieerd wordt met de islam en het naar de kerk gaan in combinatie met het gereformeerde geloof, zijn onderdelen van de opvoeding die iemand genoten heeft. Religie maakt bij veel gezinnen onderdeel uit van het gezinsleven en daarmee de opvoeding. Het zijn de gedachtes en gedragingen die je meekrijgt van je ouders. Op een zelfde manier kan je ook een hele andere levensbeschouwing meekrijgen zoals het boedhisme of het humanisme.

Eigenlijk is het aangeleerd gedrag. Bij je geboorte heb je nog geen religieus/spiritueel bewustzijn. Alles wat je daarna te weten komt en gaat doen is aangeleerd. En zoals dat ook bij andere zaken zoals vegetarisme werkt: je kind kan pas eigenlijk echt kiezen als hij alle mogelijkheden kent en zelf in staat is een gedegen keuze te maken. Dat beschreef jij ook al.

Zo voeden wij onze kinderen vegetarisch op, maar als zij soms vlees willen eten dan koop ik dat voor ze. Ik heb ze ook wel eens vis laten proberen. Op die punten wil ik de kinderen alle mogelijkheden laten weten. Ze mogen zelf kiezen wat ze wel/niet eten.
We zijn zelf bv. niet gelovig, of althans ik geloof in alle goede dingen van alle verschillende levensbeschouwingen ;), maar ik wil de kinderen wel laten weten dat er religies zijn. We hebben een boek waaruit we ze soms voorlezen. Dat boek gaat over de grote religies (Christendom, Jodendom, Islam, Boedhisme en Hindoeïsme).

Ondanks onze pogingen de kinderen zo breed mogelijk te informeren over de mogelijkheden in de wereld zullen ze ook onze ideeën overnemen en die normaal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben opgegroeid in een zwaar gereformeerd gezin, dat betekent dat de als de vrouw naar de kerk gaat zij haar hoofd, lees haar haar bedekt. DWZ, vrouwen die ter kerke gaan in de gereformeerde kerk haar hoofd moet bedekken, al is het maar met een hoofddoekje, vandaar dat als je de kerkgangers bekijkt in bijvoorbeeld Staphorst, of zoals in Krimpen aan den IJssel, bij de zwaar gereformeerden dit meer op een modeshow lijkt dan een kerkgang.
Daarom heb ik geen moeite met moslima's met een hoofddoekje, maar wel met een burka, dat wijst weer op het feit dat zij dit moet van haar man, en dit niets te maken heeft met geloof, maar met onderdrukking van de vrouw.
Let wel: Dit is mijn eigen mening, want het betekent voor mij dat de vrouw onherkenbaar over straat moet en dat kan niet in onze samenleving.

Toegevoegd na 4 minuten:
De status van hoofddoek is overgenomen door een soort competitie, wie heeft de mooiste en duurste hoed.
Er zijn diverse winkels waar je je hoed kan laten samenstellen naar je eigen ( financiele ) wensen.
Hoe duurder de hoed, hoe hoger je status.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook zo allemaal aangeleerd gedrag .
Maar er zijn zoveel dingen aangeleerd naar school gaan ook.
Maar alle godsdiensten zijn aangeleerd.
Het is maar net waar je wiegje staat .