Offeren joden nog?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik bedoel dus dieren etc. Alle offers die in de joodse wetten genoemd worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je deze vraag, geef iets wat meer info dan alleen maar 3 woordjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat het wel duidelijk was :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij ook duidelijk genoeg. Als je de vraag na die 3 woorden niet snapt, kun je 'm toch niet beantwoorden.

Het beste antwoord

De joden offerden sinds Deuteronomium op een centrale plaats, namelijk de tempel in Jeruzalem. Na de vernietiging van deze tempel in 70 n.C. is er niet meer geofferd.

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens is er tussentijds ook een offerloze periode geweest, namelijk tussen de vernietiging van de eerste tempel en de bouw van de tweede tempel (die dus in 70 n.C. ook is vernietigd).

Toegevoegd na 1 dag:
In de 2e eeuw n.C. is het offeren kort hervat en ook daarna hebben sommige kleine joodse groeperingen nog een tijdlang geofferd (zie tweede bron, welke best interessant is). Volgens bron nr. 3 tot in de 6e eeuw.

Heden ten dage zijn er enkele groepen die het offeren weer willen hervatten (zie tweede en derde bron).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou,dat is wel ff geleden hè?
Gelukkig maar,lijkt me nogal wreed en barbaars zeker in deze tijd.
Maar Joden hebben toch een offerfeest?Dat zal wel iets symbolisch zijn(?) Ik heb hier dus helemaal geen verstand van hè?!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P Het offerfeest is islamitisch
http://nl.wikipedia.org/wiki/Offerfeest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat wist ik wel, ploppie :p
Maar volgens mij is er ook een Joods offerfeest(?)
Ik kan me natuurlijk vergissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dat ik weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is mij ook geen joods offerfeest bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik je eindelijk eens voor, Izmo

Andere antwoorden (2)

Als je bedoelt: geld geven voor goede doelen, de armeren uit de samenleving, denk ik dat ik wel ja kan zeggen. Maar dieren(zoals in de bijbel) zullen er echt niet meer op de brandstapel gaan. Je denkt toch niet echt dat Joden in die tijd zijn blijven steken he

Toegevoegd na 1 uur:
Net zoals moslims, die im een of andere reden niet aan de Ramadan kunnen voldoen, geld geven voor de armen, zo zullen Joden die geen duif of ram meer kunnen offeren de tegenwaarde hiervan in geld aan een goed doel, of aan hun kerk schenken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de tempel er nog was hadden ze het vast nog wel gedaan.
anneliez
12 jaar geleden
raar idee, geloof je dat echt zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het wel. Ze slachten ook nog steeds ritueel.
Ik vond ook nog het volgende bericht
http://xandernieuws.punt.nl/?r=1&id=573153
Nu is dit ongeveer de enige site die dit vermeldt dus ik weet niet in hoeverre het waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Anneliez, dat hadden ze nog steeds gedaan. Kijk de links bij mijn antwoord maar. Misschien niet alle joden, maar een deel wel. @Ploppie: Ik heb ook nog wel wat andere sites gevonden die dat vermelden.
Na de vernietiging van de temple in jerusalem rond 70 n.c. hebben de joodse spiritueel leiders besloten om in plaats van offers meer gebeden te gaan invoeren. Deze wet is gebaseerd op een tekst in het oude testament in Na de vernietiging van de temple in jerusalem rond 70 n.c. hebben de joodse spiritueel leiders besloten om in plaats van offers meer gebeden te gaan invoeren. Deze wet is gebaseerd op een tekst in het oude testament in
Hosea 14:3 : "Kom met woorden van berouw en keer terug naar de HEER. Zeg tegen hem: ‘Vergeef ons al onze misdaden. Neem wat goed is van ons aan. Als offer brengen wij u oprechte woorden."