Is God een voorwaarde voor een Godsvruchtig leven?

Net als dat er gelovigen zijn die hun geloof in negatieve zin uiten zoals bijvoorbeeld gebeurd bij pedo-schandalen in de RKK, zo zijn er ook 'Goddelozen' die een goed leven leiden. Geloof is dus niet persé synoniem met juiste moraal. Is God dan een belangrijke voorwaarde of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (6)

Nee hoor helemaal niet. Er zijn heel goeie mensen die niet gelovig zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!
Je geeft het antwoord zelf al in je vraag.
Een godvruchtig leven is een leven waarin je je laat leiden door de wil van God.

Maar dat houdt helemaal niet in, dat mensen die een godvruchtig leven leiden, niet tot verschrikkelijke dingen in staat zijn. Lees er de geschiedenisboekjes maar op na.
En ook de mensen die niet godvruchtig leven, kunnen een heel goed leven leiden, en heel goed werk doen. Maar hiermee vertel ik je denk ik niets nieuws.

Je vraag: "Geloof is dus niet persé synoniem met juiste moraal?" kan ik alleen maar beantwoorden met: dat zou wel zo moeten zijn, maar iedereen die goed om zich heen kijkt, ziet dat dat niet zo is.

Gelovigen zijn in niets beter of slechter dan ongelovigen. Ze handelen alleen uit verschillende opvattingen. Dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de god van de christenen bedoelt, zou ik zeggen van wel. Heb je net als hun zelf een god verzonnen, mag je van mij ook zelf een antwoord vezinnen op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een godvruchtig leven betekend dat je laat zien dat je van God liefde hebt gegeven en die weer op de juiste manier uitdeelt aan de mensen om je heen. Dat kan natuurlijk alleen wanneer je die liefde van God aanvaard.

Wanneer je er een inhoud aangeeft of je goed kan leven zonder God dan moet ik bekennen dat er christenen zijn die er een potje van maken. Veel mensen die zeggen christelijk te zijn leven er niet naar. Veel mensen die niet in een god geloven doen goede dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee volgens mij helemaal niet .
We komen allemaal van de zelfde bron /god en gaan daar allemaal naar terug.
Het gaat erom dat je als goed mens leeft dat heeft met trillingen en positieven en negatieven energie te maken.
De ene mens volgt het pad van god de ander van buddha de ander van allah .
We komen allemaal weer terug van waar we komen welk pad je ook volgt en als je het zonder godsdienst kan prima .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hangt af van hóe "God" moet worden opgevat.
Indien God in de traditionele vorm wordt beschouwd,dan betekent dat een "Godsvruchtig" leven leiden volgens de regels van de betreffende kerk of geloofsrichting.

Als "God" gezien wordt als een symbolische personificatie van de natuur of de wereld rond je heen,dan probeer je zo goed mogelijk om te gaan met die natuur en wereld om je heen.

Dat zou je dan óók als een "Godsvruchtig" leven kunnen beschouwen.