Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (5)

Kerken vallen onder Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI's).
Door deze regeling kan de kerk gebruik maken van de fiscale voordelen voor algemeen nut beogende instellingen, zoals de vrijstelling van successie- en schenkingsrecht. Ook zijn daarmee giften van burgers aan de kerk aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Die hebben geen inkomsten, giften, legaten, erfenissen, donaties, subsidie, collecten, en weet ik nog meer, maar inkomsten daar heb ik nooit van gehoord...
Dat is wat ze zeker niet betalen inkomstenbelasting, de rest wellicht wel, maar inkomstenbelasting nee hoor....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giften, legaten, erfenissen, donaties, subsidie, collecten: allemaal inkomsten.
Ik vind van wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord hierop is heel simpel: Nee!

Inkomstenbelasting moet worden betaald door natuurlijke personen (Art. 1 wet IB) en aangezien een religieuze instelling geen natuurlijk persoon is hoeft die geen inkomstenbelasting te betalen.

Blijft natuurlijk de vraag openstaan of ze VPB o.i.d. moeten betalen, maar dat is een andere vraag ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk zouden kerken belasting moeten betalen. Om een heleboel redenen. Aan welke kritaria moet je voldoen om een kerk te zijn. Is de Satanskerk een Kerk? Be3paalt de overheid dat. Staat en relidie behoren gescheiden te zijn.

Toegevoegd op 26-05-2009 11:31:19
Overigens heb ik mij enige tijd geleden van deze site afgemeld, omdat ik vooral de neutraliteit van deze site onvoldoende vind. Ik heb het idee, dat de christelijke loby een dikke vinger in de pap heeft. Ik kijk ook principieel niet naar de EO. In vele opzichten ben ik een sympathisant van XiniX
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding