Hebben katholieken en protestanten dezelfde bijbel en staat er iets in over pedofolie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

De Katholieke bijbel noemt men de Willibrordvertaling en de protestantse NBG (Nederlands BijbelGenootschap)

In wezelijk in er geen verschil tss de vertalingen, men kan wel een voorkeur van vertalen hebben in sommige gevallen
maar deze zijn in vergelijking miniem te noemen.

De bijbel zegt niet rechtstreeks iets over pedofilie, maar zegt wel dat we het huwelijk "eerbaar" dienen te houden.
Dit wil zeggen dat alleen gehuwden sex mogen hebben en dat we het huwelijksbed niet mogen verontreinigen door bv overspel etc. ... .

Opvallend is dat de bijbel voorzei dat er na de dood van de apostelen dwaalleer zou komen en dat sommigen zouden verbieden om te trouwen.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Timote%FCs4%3A1-3&id42=1&id16=1&id35=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=19&idp1=17&idp2=36

Zij die niet willen huwen met als reden hun leven aan God te wijden die mogen dat doen.
Maar zij die gehuwd zijn die mogen dat eveneens doen.

Iemand verbieden te trouwen omdat hij zijn leven aan God wil wijden is niet bijbels.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Timote%FCs4%3A1-3&id42=1&id16=1&id35=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=19&idp1=17&idp2=36

Het is best mogelijk dat dit mede een factor kan zijn van pedofilie binnen sommige kerken. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi onderbouwd commentaar!+++

Andere antwoorden (3)

Ongeveer wel. Bij de katholieken heet de bijbel de Heilige Schrift. Over pedofilie heb ik nooit iets gelezen. Jezus hield echter wel van kinderen: laat de kleinen tot mij komen. Hij was echter geen pedofiel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet jij dat?
Heb je hem gekend?
Indirect wel, je mag niks begeren wat niet van jezelf is, dit geldt voor de partner van iemand anders, maar ook voor [quote] ezel en dienstmaagd, dan vast ook zijn kinderen. Daarnaast is sex voor het huwelijk ook uit den boze, dus ook met kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katholieken nemen bij de 'Protestantse Bijbel' welke eigenlijk de juiste canon is, meestal de deuterocanonieke boeken 'Makkabeeën er nog bij dit om hun dogma van het vagevuur kracht bij te zetten.

Wat pedofilie aangaat,aspecten van deze praktijk worden in Deuteronomium 23:17, 18 veroordeeld,(men vind dit boek zowel in Protestantse als Katholieke Bijbels).
Daar sprak God er zijn afkeuring over uit dat iemand een tempelprostitué werd („of: ’een schandknaap’, een jongen die zich met mannen prostitueert, die zich voor seksuele perversiteiten laat gebruiken”, voetnoot). Deze verzen verbieden iemand ook een „hondenprijs” („waarschijnlijk de prijs van een pederast of knapenschender, iemand die homoseksuele betrekkingen [anale gemeenschap] heeft met jongens”, voetnoot) „in het huis van God” te brengen.

Ook staat er beschreven dat degenen die worden „afgesneden”, zullen allen behoren die kinderen tot prostitutie dwingen en de verdorven mensen die kinderen misbruiken.
Gods Woord verklaart: „Noch hoereerders . . . noch overspelers . . . noch mannen die bij mannen [of jongens] liggen . . . zullen Gods koninkrijk beërven” (1 Korinthiërs 6:9, 10).
Het voegt eraan toe dat „degenen die walgelijk zijn in hun vuiligheid . . . en hoereerders” veroordeeld zullen worden tot „de tweede dood” — eeuwige vernietiging. — Openbaring 21:8.

God zal de aarde reinigen en voor een totaal nieuw en rechtvaardig samenstel van dingen zorgen, „nieuwe hemelen en een nieuwe aarde” (2 Petrus 3:13).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das zeker ;-) +je