Als je iets gelooft moet dan de maatschappij zich aan jouw grillen aanpassen?

Of moet je geloof erkent zijn op de een of andere manier, of een minimaal aantal volgelingen hebben?

Stel dat naaktlopen (vul zelf maar wat in) moet van jouw God(en).

In onze maatschappij niet geaccepteerd, tenzij achter een heg.

Maar jij komt Nederland binnen met je voor ons nieuw geloof en 10.000 volgelingen, bekeerd er in Nederland ook nog eens 2.000 en eist vervolgens dat dit moet kunnen, overal en altijd en dat mensen zich volledig aan je moeten aanpassen.

Ik heb het dus over gedrag dat je in je functioneren belemmerd en waardoor je niet aan de maatschappij zoals die is kunt deelnemen.

Wat zijn dan de criteria om dit toe te staan of juist te verbieden, en jouw gedrag aan mensen op te leggen die hier niet van gediend zijn?

Zou het elk geloof lukken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (4)

de wet is een criteria.
Wat je ook geloofd, je moet je wel aan de wetten houden van het land waar je woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerk en staat moeten zijn gescheiden. De wetten gelden voor iedereen gelijk. Geloofsregels volgen gelovigen, maar wel vrijwillig. De maatschappij moet zich naar niemands grillen schikken. Zo is de nederlandse samenleving geen judeo-christelijke samenleving en daarom is het goed dat de EU in de grondwet niet is gezwicht voor de druk van kerken en gelovigen om dat uitgangspunt op te nemen. Iedereen mag geloven wat hij wil, en voor mij persoonlijk is de Islam meer acceptabel dan het judeo-christelijke gedachtengoed. Het enige probleem is, dat ik absoluut niet in god geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet gaat altijd nog voor. The Children of God, ook wel The Family, stond (onder andere) voor openheid op alle gebied, ook seksueel. Tegenwoordig zouden ze waarschijnlijk snel een proces wegens kindermisbruik aan hun broek hebben.

Dus je kunt van alles vinden, maar als je dingen wilt doen die buiten de wet vallen, zul je eerst moeten zorgen dat er genoeg steun is in de maatschappij om die wet aan te passen, en dan kan het wel. Dan nog is het waarschijnlijk meer zo dat iets niet meer verboden is, maar nog altijd niet verplicht voor iedereen.

Denk aan ons gedoogbeleid voor softdrugs. Je mag wiet/hash kopen en gebruiken, maar niemand _moet_ dat.
Het leidt er wel toe dat iemand die het niet gebruikt weleens in de dampen zit, maar ja, leven en laten leven.

Ik denk niet dat je met pakweg 15000 volgelingen van een bepaald geloof/ bepaalde levenswijze de wet aangepast krijgt.
Voor het burgerinitiatief (een verzoek om iets op de agenda van de tweede Kamer te plaatsen, zei http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerinitiatief ) heb je al 40000 handtekeningen nodig, en dan wordt het alleen nog maar besproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk niet dat het elk geloof lukt ,alleen de geloven waar veel geld achter zit.
Zo kan je zien dat een geloof eigenlijk niks met geloven te maken heeft alleen maar met geld en macht.
Het zou ook mooi zijn als iedereen voor zichzelf gelooft en niet als volgelingen bij een godsdienst horen waar je moet voldoen aan veel regels en uiterlijk vertoon wat bij dat geloof hoort .