Werd de slang in Genesis echt gestraft?

Adam en Eva moesten het aardse paradijs verlaten. De slang daarentegen mocht er gewoon blijven. Althans ik weet niet of hij ook werd verbannen. Hij verloor enkel zijn poten. Dus in plaats van op poten kwaad zaaien, zaait hij nu kwaad kruipend en nog steeds in het aardse paradijs. Is de slang nu echt gestraft?

een jaar geleden
in: Religie
1.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Wat is een slang met poten?
En zaait een slang kwaad? Hoe dan?
Amadea
een jaar geleden
Een slang verleidde de mens om een vrucht van de boom van goed en kwaad te eten, terwijl men wist dat God dit verboden had.
TurfGraver
een jaar geleden
Lekker dan.
Je verbied iets maar brengt ze via een slang in verleiding.
crispy
een jaar geleden
Het oude testament is geen historisch accuraat boek. Het is een boek vol symboliek, geschreven in een andere tijd waar wetenschap nog niet bestond.
Wat daarin staat, is geschreven met een andere denkwijze en andere bedoeling dan wat er in de huidige tijd aan wordt toegekend. In je vraag reduceer je bijbeltekst tot een kleuterschool verhaal. Je zal geen onderbouwd antwoord krijgen op deze vraag.
HeerVoldemort
een jaar geleden
@Turfgraver. Ja compleet belachelijk. En als God niet wilde dat er appels van die boom gegeten werden, en hij van te voren wist dat dit toch ging gebeuren...waarom plantte hij die boom daar dan?!

Antwoorden (1)

Genesis 3
14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Met andere woorden.
God vervloekte de slang. De vloek omvatte op de buik kruipen, op de grond eten en het nageslacht van de slang en dat van de mens zullen elkaars vijanden zijn.

----
Anderen zien de slang eerder als een verwijzing naar 'slechtheid'. Het slechte moet bestraft worden komt hieruit voor.

----
Nog een andere kijk op de zaak ziet de daad van Eva als iets goed. Leven in het Paradijs is als leven van een kind. Geen verantwoordelijkheid, geen keuzes, geen... Door het eten van die appel moeten ze de tuin verlaten en komen ze op een plaats waar mensen als zelfstandige wezens leven. Waar ze wel verantwoordelijk zijn en niet meer kinderlijk behandeld moeten worden maar volwassen.
In zo'n geval kan je de slang zien als een overgang. Een groeien van een leven naar volwassenheid. Een idee kan je niet straffen.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
"Door het eten van die appel moeten ze de tuin verlaten en komen ze op een plaats waar mensen als zelfstandige wezens leven. Waar ze wel verantwoordelijk zijn en niet meer kinderlijk behandeld moeten worden maar volwassen."
Dat had de schepper niet anders kunnen regelen?
Om vervolgens allerlei kul regels in te voeren en naar hell verdoemen als deze niet gevolgd worden?