Wat is nou het werkelijke verschil tussen het Katholieke en het Christelijke geloof?.....?

Ze hebben allebei een kerk, allebei een dominee, allebei een pastoor, allebei rust op zondag, allebei bidden, allebei EO, allebei geen sex voor het huwelijk, enz enz enz..WAT IS DAN HET VERSCHIL?????

O JA... Ze hebben natuurlijk ook allebei dezelfde God....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
236.1K

Het beste antwoord

Het Katholicisme is (een van?) de grootste stroming van het Christelijk geloof. Er is in principe dus geen verschil - een Katholiek is een Christen. Echter, een Christen is niet een Katholiek.

Deze vraag is ongeveer vergelijkbaar met "het verschil tussen een Nederlander en een Amsterdammer".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jaren later, maar ik lees deze vraag en dit antwoord, en ik zou toch een kanttekening willen plaatsen. Er is een zeer essentieel verschil tussen een katholiek en een christen, namelijk, dat een katholiek heil verwacht van nog meer wezens dan alleen Jezus Christus, de Heilige Geest en God de Vader. Denk bijvoorbeeld aan het bidden tot Maria. Een christen, verwacht echter al zijn heil alleen van Jezus, De Heilige Geest en God de Vader (dus de drieènige God'.
AbpieH
2 jaar geleden
Deze vraag is ongeveer vergelijkbaar met "het verschil tussen een Nederlander en een Amsterdammer". U bedoelde: Deze vraag is ongeveer vergelijkbaar met "het verschil tussen een (b.v.) Rotterdammer en een Amsterdammer". Het zijn beide Nederlanders.

Andere antwoorden (13)

Een belangrijk verschil tussen Katholieken en Christenen is hun kijk op de Bijbel. Katholieken plaatsen de Bijbel op hetzelfde gezaghebbende niveau als de Kerk en de tradities. Christenen beschouwen de Bijbel als de oppermachtige autoriteit voor het geloof en hun gebruiken.

Een tweede groot verschil tussen Katholieken en “Bijbelse Christenen” is het begrip van de manier waarop we God kunnen benaderen. Katholieken hebben de neiging om God door middel van tussenpersonen te benaderen, zoals Maria of de heiligen. Christenen benaderen God rechtstreeks en bieden hun gebeden aan niemand anders aan dan aan God Zelf.

Het meest cruciale verschil tussen Katholieken en “Bijbelse Christenen” gaat over het vraagstuk van onze verlossing. Katholieken zien de verlossing bijna volledig als een proces, terwijl Christenen geloven dat de verlossing zowel een voltooide status als een proces is. Katholieken zien zichzelf als “mensen die gered worden”, terwijl Christenen zichzelf zien als mensen “die reeds gered zijn”.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm die drie minnetjes snap ik niet, want je hebt een geweldig antwoord! maar van mij krijg je er in ieder geval een plusje bij ;-)
Katholieken leggen meer de nadruk het positieve, het mooie, het genieten van het leven en dat wat het te bieden heeft. Feest vieren hoort erbij op zijn tijd.
Zijn er Katholieken die geen sex hebben voor het huwelijk? De rust op zondag is weinig te vinden bij de Katholieken. Tegenover iedere kerk is de dorpskroeg te vinden. Die zijn gewoon open op zondag.
Op zaterdagnacht gaan ze gewoon door met feesten.
Als je in het christelijke (niet-katholieke) deel van overig Nederland gaat kijken dan zie je lege wegen en alles is gesloten. Alleen de kerk is er open.

Toegevoegd op 11-05-2009 22:16:48
Paus wordt niet meer echt serieus genomen door de Nederlandse Katholieken. Paus zelf had ook voortdurend kritiek op het gedrag van de Nederlandse Katholieke bestuurders.
Alleen de oudere Katholieken eren de Paus nog wel, maar dat is meer vanuit het respect voor autoriteit. Ze hebben echter behoorlijk wat kritiek op zijn ideeën. Die passen niet meer in de huidige tijd en dat is eigenlijk altijd al zo geweest.
Bij zijn bezoek in 1981(?) wilde bijna niemand de kaartjes om te gaan kijken hebben.

Toegevoegd op 11-05-2009 22:20:45
De tegenwoordige Nederlandse Katholieke kerk heeft meer een sociale functie.
De Christelijke kerk is veel meer belerend en veel minder van vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkelijke verschil is niet eenduidig.

In het Katholieke geloof is Jezus verbonden met Jozef en Maria. Verder kent en erkent het katholieke geloof ontelbare heiligen en heilig verklaarden. Van wegen deze heiligen bestaat het katholiek geloof uit diverse richtingen en groepen, soorten kloosters, geloofsovertuigingen. Het katholieke geloof is sterk in het integreren van lokale culturen in de ceremonies. Het is dus een allegaar aan stromingen, maar wel het volgende. De Bijbel is een richtlijn. De katholieke pastoor of non, zijn celibatair, omdat hij/zij anders zich niet volledig zou kunnen geven voor de mede mens.

In het Christelijke (protestante) is het de soberheid troef. Wordt in de protestante kerk door vele Maria niet erkent als heilige, dit omdat ze niet was getrouwd met Jozef.
De dominee moet zelfs getrouwd zijn omdat de die anders geen goede voorganger zou kunnen zijn. En de christenen zijn zeer sterk gericht op de Bijbel, soms tot het letterlijk willen overnemen in hun levensloop.

Dit is wel het belangrijkste verschil.

Toegevoegd op 11-05-2009 19:47:06
Nog een verschil wat al genoemd is. De zondagsrust.

De katholiek kerk ziet de zondagsrust als ontspanning en meditatie, niet een dag om te werken voor loon. Ik weet niet of het nu nog is, maar in veel plaatsen kon je nog naar de zaterdag mis, zodat je zondag de gehele dag voor je zelf had. (café onder de toren)

De Christelijke kerkgenootschappen zien de zondagsrust meer als meditatie, tijd voor bezinning. Complete stilte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit waren er alleen maar katolieken in het christelijke geloof . Ze waren oppermachtig. Niet alleen in de kerk maar ook in de regering. De meeste mensen konden toen niet lezen en moesten het hebben van de verhalen uit de bijbel die anderen hun vertelden. Toen ging het mis!!! Inde naam van de Heer kwamen er kruistochten en werden duizenden mensen gedood, het geloof zelf werd steeds extremer. Er werdt vanalles bijgehaald zoals het verdienen van aflaten om in het hiernamaals een beter plekje te verkrijgen!!! Je kon ze zelfs kopen! Veel katholieken stapten toen de kerk uit en begonnen hun eigen kerk. De Bijbel werdt anders uitgelegd, er kwamen andere normen en waarden, andere regels enz. Ook dat ging weer mis en er ontstonden scheuringen in de kerken en dat werden weer andere richtingen en andere namen hiervoor. Iedere dominee die goed kon praten en een afwijkend idee had over het geloof, kon een eigen kerk beginnen . Ook zij legden de Bijbel weer op een andere manier uit, met weer andere regeltjes. Maar in feite zijn het allemaal bekeerde joden, die zo'n 2000 jaar geleden een andere richting kozen, overdonderd door de wonderen van de Heer Jesus.

Toegevoegd op 11-05-2009 20:55:23
Begrijp de neg. duimpjes niet, heb niemand willen beledigen en alleen weergegeven hoe het gegaan is?

Toegevoegd op 11-05-2009 22:05:06
Willen de gevers van de neg. duimpjes het ook even uitleggen, of zitten jullie zomaar te drukken!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie beslissing. dank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst , het is heel flauw die duimpjes, mensen die het doen zullen het toch niet zeggen..als je voor jezelf maar weet dat je anwoord oprecht is toch ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je naatje!
Het christelijk geloof is de verzameling van alles wat je noemt, dus inclusief de katholieken. Ik neem aan dat je de grote scheuring bedoelt IN het christelijk geloof: Katholieken en Protestanten. Dat die laatsten zich vaak als gristenen aanduiden is vers twee.

Verschil is heel veel in naamgeving van functionarissen, Pastoor en Dominee etc.
Maar vooral dat de paus de 'baas' is van de katholieken. De protestanten erkennen hem niet als zodanig en hebben eigenlijk geen 'hoogste baas'. Iedereen mag zelf zijn lijntje naar god hebben. Wat op zich een hoop machtsuitoefening zou kunnen voorkomen. Maar niet te vroeg gejuicht, daar hebben ze wel weer het een en ander op gevonden helaas.

Beide stromingen kenmerken zich vooral in strikte feiten die je MOET geloven en gedragsregels die je MOET navolgen.
In de praktijk zijn de katholieken daar wat praktischer in, zijn wat vrolijker zeg maar.
Daarentegen hebben zij ook weer meer poppenkast in de vorm van rituelen en blingbling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de Katholieken zich als gristenen aanduiden is net zo goed hun recht als de protestanten. De roomsen zijn geen haar beter. Beetje foute opmerking van u dus ( weer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat de katholieken dat niet zouden mogen. En al helemaal niet dat dat hun recht niet zou zijn. Ik heb niet iets gezegd dat uw zin "De roomsen zijn geen haar beter" rechtvaardigd. Leest u wel wat ik schrijf of gaan onmiddellijk uw oordelen en gedachten met u op de loop bij welke trigger dan ook?
Het verschil is de theologie... De manier hoe men over het Christelijk geloof denkt, en de beleving daarvan. En ja, daar zijn meer dan 2500 woorden voor nodig om dat goed uit te kunnen leggen. M.a.w. je vraag is geen makkelijke vraag. Enne, de katholieke kerk heeft geen dominee, maar een pastor of een monsignieur o.i.d. van aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het christelijke geloof is waar christenen in geloven. Een christen is iemand die in Christus (dat is Jezus) en (de God van) de bijbel gelooft.
Christenen zijn in twee stromingen opgedeeld: katholieken en protestanten. (En daarbinnen weer heel veel stromingen met allerlei nuanceverschillen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik ben christen en zowat het grootste verschil is dat wij gedoopt worden op een leeftijd dat we zelf beseffen want het wil zeggen , en dat wij rechtstreeks bidden tot God ipv via heiligen . in de bijbel staat dat we zelf mogen naderen tot zijn troon zonder tussenpersonen , we leven ook strikter volgend de bijbel en hebben denk ik een intiemere band met God
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
elke christelijke richtingen hebben bekand een eigen bijbel vertaling en die richting doe met stand beelden en die niet net als bij jehova eigen bijbel vertaling maar je mag zelf weten hoe je god aanbidt maar belangrijkste is heb respect voor elkaar.
het vershil is dat katholieken niet zoals Jezus dopen ze pakken een "doekje"en darmee vrijven ze op de persoon die gedoopt wilt woorden . en ze geloven in Heilige Maria
maar bij de Cristenen dopen ze zoals Heilige Jezus ze geloven dat GOD Jezus en De Heilige Geest 1 God is maar dat is ook waar

graag gedaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
elke richting doe op zijn eigen manier, een christen is een christen we moeten elke christelijke geloof respect hebben of heb ik het mis zo heb ik van de bijbel geleerd.
Christenen geloven dat Jezus voor hun gestorven is, Katholieken denken dat ze het zelf moeten verdienen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
nee ik ben zelf katholiek en in mij kerk geloven ze ook dat jezus voor ons gestorven is en welke katholieke richting room katholiek kerk, of oud-katholieke kerk etc
Het zijn allebeide christelijke geloven. De katholieken aanbidden ook Maria, de moeder van Jezus, terwijl de protestanten dat niet doen, omdat zij volgens de bijbel geen mensen mogen aanbidden, alleen God. Ook hebben katholieken vaak Jezus-beelden die ze aanbidden, terwijl protestanten geloven dat je geen beelden mag aanbidden. Katholieken vinden de protestanten vaak saai om hun nuchtere geloofsbeleving, terwijl protestanten niet houden van alle poes pas van de katholieken, zoals de wierook en de 'wees gegroetjes'.
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Mariaverering moet evenals heiligenverering niet verward worden met aanbidding. De Rooms-katholieke zegt dat aanbidding alleen God toekomt. Aan zogenoemde heiligen komt de 'verering' (Lat. dulia) toe, aan Maria 'bijzondere verering' (Lat. hyperdulia), maar enkel aan God (Vader, Zoon, Heilige Geest) 'aanbidding' (Lat. latria; 'latreutische eredienst').
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een +
@ erotisi... Maria wordt wel degelijk aanbeden... het weesgegroet.
Ook patroonheiligen worden aanbeden.
Beelden worden gekust en vereerd. puur afgodisch. groet amadeus.
Het Christelijke geloof is het geloof zonder kerkgebouw te leven naar het verlangen van God. Het Katholieke geloof is wat de mens onder invloed van het kwaad van het Christelijke geloof heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gerrit Kassies de Vries.
om meteen een misverstand weg te nemen, het woord katholiek betekent Christelijk. Het verschil gaat in wezen om Rooms-katholiek. Deze groepering zien de paus als plaatsvervanger van Christus op aarde. Terwijl de Bijbel duidelijk leert dat Het de Heilige Geest is als Trooster, belangenbehartiger, je leidt. Je dichter bij God brengt. Kortom Dé Gids in je leven op je levenspad naar het Hemels Vaderland.
De paus is zoals vele dingen een verzinsel om macht uit te oefenen, die geen enkele zegggenschap heeft, over je leven, maar De Heilige Geest. Één van de drie Goddelijke openbaringen.
God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest. En toch zijn deze drie ook weer Één. Iets wat wat we niet kunnen begrijpen, maar wel mogen geloven!
De Heilige Geest die zodra je de keuze voor God gemaakt heeft, in je wonen komt, tot wie je ook bidden mag, en er mee verzegeld blijft tot de dag der verlossing.
Geest van God maak in dit uur al uw kinderen vrij,
Schenk nieuwe leven kracht en vuur, schenk het ook aan mij,
neem mij, breek mij, vul mij zend mij.
Schenk nieuw leven kracht en vuur, schenk het ook aan mij.
Toegevoegd op 23 februari 2023 07:33: tekst
een jaar geleden
Silvio
10 maanden geleden
Het begrip katholiek betekent van oorsprong 'universeel'. De Katholieke Kerk noemt zichzelf katholiek omdat zij als geheel door Christus is gezonden tot de gehele mensheid. 'Katholiek' komt van het Griekse bijvoeglijk naamwoord καθολικος (katholikos), dat 'universeel' betekent.