Is het niet krom dat er wetten bestaan waar mensen zich kunnen beroepen op hun religie?

Het staat in de grondwet en als je je beledigd voelt op basis van je religie kun je naar de rechter stappen.

Wie bepaalt wat een legitieme religie is? Wie zegt dat degene die zich beroept op zijn religie hier ook echt in gelooft?

Als ik morgen een GoeieVraag.nl kerk begin, kan ik dan een gebedsruimte aanvragen bij de gemeente?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Annswers
13 jaar geleden
Goeie vraag om over na te denken. De GV kerk, allemaal op zoek naar antwoorden, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en google staat vooraan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk omschreven annswers: allemaal op zoek naar antwoorden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is reeds een kerk op GV, hoewel met weinig lidmaten. Wij aanbidden La Momma, waarvan ons aller Jelle de profeet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook krom dat de mensen die niet gelovig zijn, wel vrij zijn met al de christelijke feestdagen. Even een vb tussendoor :-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief Koolwitje, wat jij christelijke feestdagen noemt, zijn bijna allemaal dagen, die zijn gebaseerd op heidense feestdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vier ook nooit die Christelijke feestdagen. Op kerst na dan, maar niet uitgebreid. Vrij zijn is wel fijn natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar daar hadden we het nu even niet over Moolkeesje ;-).
Annswers
13 jaar geleden
@ Moolkees, kun je daar lid worden van worden of moet je daarvoor een heel ritueel voor ondergaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt informatie inwinnen bij C4th, of bij Jelle,Annswers, dat ritueel valt wel mee, maar een donatie van zeg, zo'n 1000 euro aan de penningmeester (laat ik dat nou toevallig zijn!) doet wonderen.
@ Koolwitje,daar heb je volkomen gelijk in, maar ik ben niet degene die het onderwerp aansneed, maar een zekere vlinder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil best doorwerken met de feestdagen Koolwitje dan neem ik in de zomer wel een weekje extra vrij :)
Die dagen worden ons (niet gelovige) toch gewoon opgedrongen, ik vraag er niet om, wil best werken, graag zelfs, heb het ook ruim 20 jaar gedaan, werken met de kerstdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb je een goed punt Nelly :-).

Het beste antwoord

Wil je een volledige scheiding bereiken van kerk en staat dan zal elke verwijzing naar een religie uit de grondwet moeten verdwijnen. Zo óók het recht op vrijheid van godsdienst. Dat laatste wordt dan gewaarborgd door het veel ruimere "vrijheid van meningsuiting".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Ogierepier;

Dat riekt inderdaad naar rechtsongelijkheid. Want als ik een levensovertuiging heb die niet als religie of geaardheid wordt erkend mag men mij dus wél naar hartelust uitschelden. Ik hoef echt geen zaak wegens belediging aan te spannen als men mij voor negatieveling of zwartkijker uitscheldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zeker sprake van rechtsongelijkheid als een gelovige zich eerder gekwetst mag voelen m.b.t. zijn mening dan een ander.
Helaas vinden gelovigen altijd dat hun mening een hogere waarde vertegenwoordigt dan een andere mening.
Misschien lost het probleem zich bij de volgende verkiezingen vanzelf op.