Is Boeddhisme een levenswijze of een religie? Indien een religie waar gelooft men dan in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
10.7K

Het beste antwoord

Heel in het kort, want er is uitgebreide informatie over te vinden:
Het Boeddhisme is een echte wereldreligie, maar omdat men niet in een god gelooft heet dat een non-theistische religie.

Een religie is een vorm van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat.
Maar:
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.

Men gelooft in de leer van de Boeddha, die zo rond voor voor christus geleefd heeft. Hij kwam tot de conclusie dat het leven lijden is. En dat dat lijden te vermijden is.
Want het lijden ontstaat vooral uit verlangens, uit willen en wensen.
Als je niets meer te willen en te wensen hebt, dan pas kun je gelukkig en eenvoudig leven. Als je helemaal bevrijd bent van verlangens, dan kun je de complete bevrijding/verlichting bereiken.

De weg hiernaartoe heet het achtvoudig pad:
juist begrijpen, juiste intenties of bedoelingen, juist spreken [niet liegen, niet roddelen], juist handelen, juist soort van levensonderhoud, juiste aandacht, juiste inspanning en juiste concentratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je informatieve reactie.
maar gelooft men in een "leven na de dood" op wat voor wijze dan ook of is het hierna afgelopen? Dat intrigeert me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhisten kennen zeker wel goden, zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/God_in_het_boeddhisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in het Boeddhisme zijn er vele stromingen.
Over het algemeen gelooft men in wedergeboorte.
Dat is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind.
Maar er is geen 'wezen' dat herboren wordt, zoals bij het bekendere begrip reincarnatie. Om dit uit te leggen wordt vaak de gelijkenis van de kaars gebruikt. Als een kaars op is en op het punt staat uit te gaan, kan men het laatste beetje vuur van de oude kaars gebruiken om een nieuwe kaars aan te steken. De vlam springt dus over van de oude naar de nieuwe kaars. Alhoewel er een oorzakelijk verband bestaat tussen het vuur van de oude kaars en het vuur van de nieuwe kaars, is het niet hetzelfde vuur. Maar men kan wel zeggen dat het nieuwe vuur van het oude kwam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(boeddhisme) Maar het mooie van het Boeddhisme is, dat er over het algemeen geen dogma's bestaan en dat je niet verketterd wordt als je daar niet in gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar:
Een Deva, oftewel een godheid is zeker niet een god
zoals die van het christendom. Het gaat hier meer om wezens die op een hoger bestaansniveau leven dan mensen. Misschien te vergelijken met de geesten, die sommige mensen (menen te) zien.

Andere antwoorden (4)

Boeddhisme is een wereldreligie. Deze religie is niet gericht op een 'god', maar op jezelf. Op deze website: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme kan je veel informatie vinden over de achtergrond van het boeddhisme

De kern ligt volgens mij bij jezelf. Door jezelf bewust te worden van je omgeving, de dingen die je weet, de dingen die je niet weet, alles wat je omgeving (natuur) je te bieden heeft en wat jij daarvoor kunt doen, kom je in balans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Flux;

Boeddhisme is een religie die, als je hem belijdt, een levenswijze inhoudt. Simpel gezegd is de filosofie erachter; 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Boeddha is geen God en hij heeft nooit beweerd een goddelijk wezen te zijn.
De Boeddha was een mens zoals wij mens zijn. Door zijn eigen inspanning heeft hij zichzelf ontwikkeld en de Verlichting bereikt.
Het boeddhisme is daardoor een levenswijze en geen godsdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is elke religie wel een soort levenstijl, allemaal hebben ze wel iets dat je voor dat geloof wilt doen (bidden, vasten etc) maar dat wil niet zeggen dat elke levenstijl een religie is.