Wat is er precies zo slecht aan Scientology?

Is Scientology echt zo gevaarlijk of is de kritiek overal op internet maar zwaar overdreven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
22.3K

Het beste antwoord

Er zit echt gevaar in Scientology. Op zich is het idee van buitenaardse wezens net zo grappig als het idee van een god.

Het goede van de Scientology kerk is het bespreekbaar maken van veel 'mythen' en westerse medische fouten. Echter, zij gaan hier in door, door ALLE medische hulp in zin van chemische middelen (of natuurlijke middelen) af te wijzen en ook hun volgelingen dit te ontzeggen (eventueel MET geweld).

Het zou lovenswaardig zijn, als zij vervolgens ook de juiste methoden zouden handhaven om een mens via holistische (echter maakt ook deze gebruik van natuurlijke geneesmiddelen) manier beter te maken.

Naast deze filosofische issues, is er nog het 'geld' aspect. Zoals wellicht bekend zijn er voornamelijk heel rijke mensen aangesloten bij de scientology kerk, omdat de kerk hier zelf het meeste voordeel aan heeft. Zijn verwachten 'hoge inzet' van de leden en verdienen hier graag dik aan.

Al met al, is het gedachtegoed van deze sekte erg gevaarlijk voor het menselijk welzijn in algemene zin. Stel je voor, iemand zo als Jomanda is afgeschilderd met betrekking tot Millekam, maar dan een hele kerk vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Scientology druist een beetje tegen het gezonde verstand in....ietsjes meer dan andere religies. Omdat het bijzonder is en nieuw laten mensen zich er snel in meeslepen. Mensen die de gedachte niet begrijpen zien alleen dat andere mensen er blind op ingaan en zichzelf verliezen en reageren daar op door te zeggen/vinden dat het een sekte is. Alles kan een sekte zijn als je er maar gek genoeg in gelooft. Scientology is een gedachte, een geloof...de hype er omheen is slecht en de aandacht die er aan geschonken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze denken dat ze alleen gelijk hebben, en dan krijg ik meteen rode vlekken in de nek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze proberen mensen middels indoctrinatie uit de maatschappij te halen en in hun cirkeltje te laten functioneren. Zolang ze klein blijven is dat niet zo gevaarlijk, maar als ze teveel aanhangers krijgen, gaan ze de maatschappij ontwrichten.

Of dit slecht of gevaarlijk is, is een mening. In Duitsland zijn ze verboden, hier in NL wordt gehoopt dat de gemiddelde Nederlander nuchter genoeg is om ze links te laten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is altijd: waar is de limiet van een ander tegen zijn eigen gedachtenkronkels in bescherming nemen. In Staphorst willen ze mijn ongeboren kind beschermen tegen abortus, omdat zij vinden dat ik dat niet zou mogen. In Duitsland willen ze mij tegen mezelf in bescherming nemen door niet naar Scientology te gaan. Ik vind zelf dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen. Drie verschillende meningen, en een basis voor een flinke discussie (die al dan niet buiten met meer adrenaline vervolg krijgt ;-) Ik vind dat zeker de helft van Nederland te dom is om te stemmen. Maar heb ik dan het recht om ze te verbieden hun verkeerde mening te geven?
http://www.youtube.com/watch?v=JCbKv9yiLiQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zeker dat slecht is, gevaarlijk zelfs.

Scientology zie ik persoonlijk als een sekte, in sommige landen wordt dit zelfs als zodanig erkend. Ex-leden noemen vaak de manipulatieve aard van de 'sekte' en dat het honderdduizenden dollars kost als je jaren lid bent.

Scientology richt zich op beroemdheden (vaak met veel geld, Tom Cruise en John Travolta zijn hier een voorbeeld van) en jonge mensen die makkelijk te manipuleren zijn. Ook heeft Scientology een eigen 'spionagedienst' en marine.

Scientology is in België vervolgd wegens afpersing, uitoefenen van geneeskunde zonder licentie, ontzeggen van medische hulp, niet helpen van mensen in gevaar, zwendel en criminele bendevorming.

Al met al genoeg redenen om het ver buiten de deur te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals bij elke religie... het is niet nodig en beperkt de gedachtegang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ELKE maar dan ook echt ELKE religie die aan anderen iets VERPLICHT, is intrinsiek slecht! Zodra ik iets MOET doen of MOET denken of MOET vinden, gaan bij mij alle alarmen af.

Een religie die HELPT denken, vinden, doen en uitlegt hoe dat werkt, soms consequenties toon van allerlei keuzes, en je vrij laat in je zoeken, die is werkelijk ZINvol en bouwt aan ons...