is god Allah en alle andere goden niet gewoon 1 en noemt iedereen het niet anders

ik denk dat god en Allah en alle goden die in geloven voor komen. de zelfde persoon zijn of meerderen personen. maar dat iedereen hem anders noemt zoals wij een kat kat noemen en een Engelsman een kat cat noemt.

wat denk jij

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
zou kunnen. ik geloof niet in welke god dan ook, dus ik denk eigenlijk van niet, maar ik sluit ook niet uit, dat het wel zo is. ben open minded.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben maar 1 overeenkomst,en dat is fictie.
anneliez
13 jaar geleden
als je kijkt naar verhalen uit bijbel of koran of thora, dan lijkt het er in ieder geval op dat mensen wel aan dezelfde soort goden behoefte hadden.En ook vaak dezelfde rituelen, zoals offeren en vasten

Antwoorden (13)

er is bij alle geloven wel ergens een overlapping te vinden.... ze hebben zich alleen op wat andere dingen gericht.

Dus het is heel waarschijnlijk dat we het allemaal over hetzelfde hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als niet-gelovige in welke god dan ook, denk ik dat dat heel goed mogelijk is, dat alle verhalen uit ongeveer dezelfde bron komen.
Misschien is dat juist ook de reden dat sommige mensen zo absoluut worden: alleen hún geloof/tekstinterpretatie/geschiedschrijving is de juiste en iedereen die er anders over denkt is duivels/barbaars enzovoorts. Je moet toch iets hebben om je mee te profileren, en wat is dan beter dan zeggen dat de ander fout denkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook. God zelf is Een. Maar hij kan door iedereen anders worden aangeduid. Dat geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een God zit in je eigen hoofd, maakt niet uit welke naam je eraan geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gelooft dat er maar één god is, dan moet je logischerwijs ook denken dat alle anderen die geloven dat er maar één god is het over dezelfde god hebben, onafhankelijk van hoe zij hem noemen.

Je bent er dan natuurlijk wel van overtuigd dat iedereen die die god anders ziet/beschrijft dan jij, het bij het verkeerde eind heeft.
13 jaar geleden
Voor het één zijn van Yahweh/Jehova/God en Allah valt wat te zeggen - Het Jodendom, het Christendom, en de Islam worden niet voor niets Abrahamitische geloven genoemt; allen beweren de god van Abraham te volgen.

Maar alle goden die in geloven voorkomen - dat niet. Zoiets simpels als polytheïstische godsdiensten maakt dit al onmogelijk - als je in één geloof expliciet meerdere goden hebt, dan is het niet altijd correct om deze te behandelen als meerdere aspecten van dezelfde god.

Overigens - ook de mensen die vinden dat de god uit de Bijbel onveranderlijk is hebben een hoop uit te leggen qua veranderend gedrag tussen het OT en het NT. Als deze god onveranderlijk is, en het verschil in aanpak ineens zodanig veranderd tussen die twee delen, dan lijkt het erop alsof de god uit het OT niet dezelfde is als die uit het NT.

Een ander punt dat over Katholieken zou kunnen worden gezegd, is dat zij zoveel aan heiligen- en voornamelijk Maria-verering doen, dat dit welhaast op een polytheïstisch geloof begint te lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller impliciet polytheïstische religiën uitsloot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als polytheïstische geloven niet meegenomen moeten worden, moet je in je vraag niet de passages "alle andere goden" en "god en Allah en alle goden die in geloven voor komen" plaatsen. Ik ga dan uit van alle andere goden, en alle goden die in geloven voorkomen. Impliciet kan ik niet lezen, zeker niet als er expliciet iets anders staat.
rose
13 jaar geleden
Daar geloof ik niks van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de katholieken betreft: daar kwam heel vroeger ook nog eens engelenverering bij. Dat liep zo de spuigaten uit, dat ze een heel stel van die engelen hebben geschrapt. Ik zie veel katholieken inderdaad niet als monotheïsten. Meer als polytheïsten met 1 duidelijk opperwezen.
Het Opperwezen heeft zichzelf onderscheiden door een zeer exclusieve en persoonlijke naam.

Dat is niet God of Allah wat eigenlijk titels zijn !

Gods naam verschijnt in de oudere Hebreeuwse manuscripten als יהוה (JHWH of JHVH), en bijbelcommentators verwijzen dikwijls naar deze letters als het „Tetragrammaton”, wat „vier letters” betekent.

(Jesaja 42:8) . . .Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven, noch mijn lof aan gehouwen beelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja..ik weet het niet..persoonlijk denk ik dat er meerdere goden zijn net zoals de vikingen dat geloofden.
Ik denk bijvoorbeeld dat Thor nog steeds de dondergod is.
Hij bepaalt wanneer het gaat onweren.
Je kunt zeggen "dat is uit de tijd" maar volgens mij is de god uit de bijbel nog veel ouder, met alle respect overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat bij alle geloven het om dezelfde god uiteindelijk gaat.
de manieren, zienswijzen, diverse religies zijn uitingen die de mens er zelf aan gegeven heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we zeggen dat al die geloven/boeken eigenlijk over 1 God gaan, dan moeten we dus ook de verschillen in de theorie overboord gooien. Veel van de regels en theorieen zijn in tegenspraak met elkaar. En je hebt maar weinig verschil nodig voor bijvoorbeeld een oorlog. Ik denk dat het gewoon nodig zal blijven om vele stromingen te laten bestaan en bewegen. Het is heel liefdevol te zeggen dat we samen kunnen gaan omdat er eigenlijk maar 1 God is, maar dat gaat niet gebeuren. Er zijn verschillen, die hebben we nodig en die zullen er zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben altijd gevoeld dat er een stuk Goddelijkheid bestaat in hunzelf, en het draadje gevoeld dat van dat stukje Goddelijkheid naar God loopt.

Afhankelijk van de plek op aarde, de middelen, de natuur en de cultuur zijn er verschillende stromingen van geloof ontstaan, met allen hun eigen verhalen, ideeen, profeten, ge- en verboden.
Maar natuurlijk is er maar een God.
Het zijn de mensen die daar (logischerwijs) om bovengenoemde redenen hun eigen invulling aan hebben gegeven.

Des te onthutsender is het te weten, dat deze ontwikkeling ervoor gezorgd heeft dat er zoveel oorlogen, moorden en vervolgingen zijn geweest uit naam van God, die liefde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn allemaal God, we kunnen het alleen niet geloven omdat we onszelf daarmee boven anderen zouden stellen, maar ervan uitgaande dat God liefde is, zijn we gelijk.
Mensen hebben de verschillende geloven bedacht, waarschijnlijk met de beste bedoelingen, omdat het lastig is om te zeggen dat je in jezelf gelooft. De mensen die de verschillende geloven op papier hebben gezet, hadden niet de intentie om anderen daar kwaad mee te doen.
Ik zie het meer als een boek schrijven, ik kan non-fictie boeken lezen, die niet op waarheid berusten maar het verhaal zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn.
Geloof in jezelf, dan geloof je ook in de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon om het voor iedereen geloofwaardig te maken.