Wat betekent fundamentalistische opruiing?

Is dat ook iets wat Wilders doet?

een jaar geleden
in: Religie
1.1K
tinus1969
een jaar geleden
Waar ben je dit tegengekomen? Context helpt bij een goed antwoord.

Antwoorden (1)

Fundamentalisme betekent dat je helemaal zwart-wit bent in je denkbeelden, en geen enkele ruimte biedt aan nuances, andersdenkenden of een eerlijk maar kritisch gesprek. Komt voor bij geloofsgemeenschappen, maar evengoed bij bijvoorbeeld anti-rokers, vegans of voetbalfans.
Opruien is de boel opstoken, dingen vernielen, schelden, mensen aanvallen etc. Bewust aansturen op een stevige confrontatie. Dus als je dat doet om anderen je overtuiging op te dringen (af te dwingen), dan zou je kunnen spreken over 'fundamentalistische opruiing'.
Wat Wilders daarmee te maken heeft snap ik niet zo. Hij is geen fundamentalist, en dat hij de boel opruit heb ik ook nooit waargenomen. Of je moet niet tegen (soms forse) kritiek kunnen, maar dat je een teer zieltje of lange tenen hebt kun je moeilijk een ander verwijten.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zie bv ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fundamentalism
Fundamentalisme betekent (meestal) een denkwereld waarbij je teruggaat naar de fundamenten van een geloof, en waarbij de gelovige alleen redeneert op basis van heilige teksten en die ook letterlijk opvat.