Hoeveel Nederlanders geloven ongeveer in reïncarnatie?

Ik weet dat veel mensen in India en zo in reïncarnatie geloven. Ik dacht altijd dat bijna niemand in Nederland hierin gelooft. Ik geloof het zelf ook niet. Maar ik hoor het steeds vaker. Zijn er cijfers zoals bij het Christendom en de Islam en zo het geval is?

2 jaar geleden
in: Religie
2K
SingingCoyote13
2 jaar geleden
het kan zo zijn dat binnen het christendom je aannneemt dat de situatie soms vrij oneerlijk is tegenover sommige/bepaalde mensen die slecht geleefd hebben. zo kan iemand in een criminele omgeving geboren zijn of hier zonder eigen wil ingevallen zijn. of door omstandigheden gedwongen slecht te leven het is niet allemaal rooskleurig of zwart wit. dit was in de oudheid ook al bekend. bv er waren mensen in de tweede wereldoorlog en eerder die op straffe des doods gedwongen werden slechte of minder goede dingen te doen die vaak ook onvergeeflijk waren terwijl ze dit ten volle tegen eigen wil deden maar niet anders konden (bedreiging van familieleden, doodstraf vaak gruwelijk etc). om deze redenen geloven veel mensen dat je dan niet altijd of niet eeuwig in de hel terecht komt. zo denken sommige mensen die in christus geloven dat bepaalde individuen dan gereincarneerd worden misschien eerst als dieren en later weer als mensen voor een tweede kans. dit is wel vrijdenkerij

Antwoorden (2)

Ruim een kwart van de Nederlanders gelooft in reïncarnatie, blijkt uit een enquête van uitvaartverzekeraar Nuvema. Dit is een onderzoek uit 2017.

Zie https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/3719396/rianne-29-gelooft-reincarnatie-we-hebben-zelfs-keuze-hoe-we-terugkomen, een artikel van 3 november 2017.
.
Maar er zijn ook andere onderzoeken.

In het artikel Is er leven na de babyboomers? Kerk en geloof in de afgelopen decennia (in Mens en Maatschappij, online verschenen op 1 november 2019) wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling van het geloof in reïncarnatie in Nederland:

In 1981: 13 procent.
In 1990: 17 procent.
In 1999: 22 procent.
In 2008: 20 procent.
In 2017: 23 procent.

De schrijvers van het artikel zijn werkzaam bij het Sociaal en Cultureel Planbureau, een gerenommeerd onderzoeksinstituut.

Zie voor de tekst van het artikel https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/MEM2019.4.003.VANH.
.
Bron van het overzicht: European Values Study (EVS, 1981-2017) gewogen gegevens
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Tja, een van de SCP-auteurs is vooral bekend als Kamerlid van FvD en al jaren in het nieuws door omstreden uitspraken - zoals vermeld op www.parlement.com.
Ik kan wel een betere bron bedenken. Zie mijn bron.
Antoni
2 jaar geleden
@SentWierda, dank voor je reactie. Ik zie in jouw bron https://peilingpraktijken.nl/weblog/2017/11/is-het-geloof-in-reincarnatie-echt-zo-groot/ de bewering 'Weinig Nederlanders geloven in reïncarnatie: de ondergrens is 1%, de bovengrens 10%.' niet terug, noch een onderbouwing daarvoor.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Ik zie ook niet een onderbouwing in het Nuvema-onderzoek. Een onderzoek dat aan alle kanten rammelt.
En het onderzoek op de aup-website serieus nemen? Nou nee. Dan kun je beter eerst het artikel in de NRC van 31 maart 2016 lezen over de beide onderzoekers. (Zie www.parlement.com)
Wat denk je zelf: is tussen de 1 en 10% een goede schatting?
Antoni
2 jaar geleden
@SentWierda, de wetenschappelijke betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten van het onderzoeksprogramma European Values Study (verbonden aan de Tilburg University) lijkt mij voor de vraagsteller belangrijker dan wat de auteurs van het artikel in het verleden hebben gedaan of gezegd. Met die eerste zit het wel goed, zo is mijn indruk. Daarmee is jouw vraag (over de 1 tot 10%) ook beantwoord. Het onderzoek van Nuvema is onbetrouwbaar, daar ben ik ondertussen ook van overtuigd, mede op basis van de bron in jouw antwoord. Ik vermeldde de resultaten van het onderzoek in mijn antwoord omdat het de eerste hit was die ik vond met googlen. Het was een redelijk recent onderzoek, nu, in 2022, vijf jaar oud, en daarom vond ik het op het eerste gezicht wel geschikt om te in het antwoord te noemen. Ik had dit beter moeten overwegen, daar heb je gelijk in.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Basiskennis: essentieel is de vraagstelling.
Door de vraagstelling is een antwoord altijd te sturen. Als je een antwoord wilt van 26,6% dan kan dat. En als je een antwoord wilt dat geleidelijk oploopt tot 23% (en waarschijnlijk t.z.t. 26,5% wordt) dan kan dat ook. Maar zulke percentages komen niet overtuigend over. Ze lijken het product van sturen.
Daarom mijn vraag: wat vind je van tussen 1 en 10%? Alle antwoorden daarbuiten lijken mij lariekoek. .
Antoni
2 jaar geleden
'Ten slotte [dus aan het eind van de vragenlijst] wordt de respondent ook gevraagd met ‘ja’ of ‘nee’ aan te geven of hij of zij in reïncarnatie gelooft, (...)' staat vermeld op de website van mijn bron. Lijkt mij geen vorm van de respondenten sturen. Ik ga er aldus toch van uit dat de resultaten van het onderzoek van European Values Study wetenschappelijk betrouwbaar zijn.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Knulliger kan ik me het haast niet voorstellen: de keuze tussen ja of nee.
Kenmerk van een goed opgezette enquete is een schaal van 1 t/m 10. Van geheel ja tot geheel nee met allerlei gradaties daartussenin.
Blijkbaar weten de onderzoekers niet hoe je een enquete moet opzetten die zinvolle gegevens oplevert.
Deze methode is nattevingerwerk van een niveau dat gelijkenis vertoont met het Nuvema-onderzoek.
Weinig Nederlanders geloven in reincarnatie: de ondergrens is 1%, de bovengrens 10%.
Uitvaartbedrijf Nuvema vroeg, in 2017, 1000 mensen uit een groep van 140.000 mensen naar hun mening over reincarnatie. Met als resultaat dat 26,5% van de Nederlanders in reincarnatie gelooft. Deze merkwaardige (= onprofessioinele) steekproef geeft een uiterst onbetrouwbaar resultaat, dat lijkt te berusten op een combinatie van wishful thinking, drijfzand en creatief rekenwerk zonder onderbouwing.
Bron:https://peilingpraktijken.nl/weblog/2017/11/is-het-geloof-in-reincarnatie-echt-zo-groot/