Waarom vinden streng gelovigen dat je niet mag werken op zondag en feestdagen?

2 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Als je in een 'heilig boek' geloofd dan mag je op zondag niets (leuks) doen. Anders kun je gewoon relaxen en bijkomen van de stress van de werkweek.

Antwoorden (2)

Omdat de zondag rustdag is. Een dag voor gepaste ontspanning voor lichaam en geest.

De rustdag volgt uit het scheppingsverhaal in de bijbel, hoofdstuk 2 vers 2 en 3.

"Op de zevende dag bracht God het werk dat Hij verricht had tot voltooiing. Hij rustte op de zevende dag van al het werk dat Hij verricht had. 3God zegende de zevende dag en maakte hem heilig, want op die dag rustte God van al het werk dat Hij scheppend tot stand had gebracht."

Verder hebben we nog steeds de Zondagswet. De geest van die wet wordt steeds verder uitgehold doordat bijvoorbeeld allerlei winkels elke dag open zijn.
.
In die Zondagswet staat bijvoorbeeld:

@ Het is verboden op Zondag voor 13 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen.@
Kermissen en carnavalsoptochten beginnen op zondag daarom nooit voor 13.00 uur.
Je mag op zondag zonder noodzaak ook geen lawaai maken dat op meer dan 200 meter vanaf het ontstaanspunt hoorbaar is. Dat staat ook in de Zondagswet.

Het uitgangspunt van je vraag (streng gelovigen?) Is naar mijn oordeel onjuist. Natuurlijk zijn er sectoren waarin het werk altijd door moet gaan. (Denk aan politie, zorg, veiligheid). Maar de zogeheten "24 uurs economie" heeft er ook voor gezorgd dat veel mensen nu nooit meer tot rust komen en altijd @aan@ staan. Daar is een mens niet op gemaakt.
Toegevoegd op 25 december 2021 08:04: tekst
Computoon
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik ben het erg eens met je laatste alinea! Ik ben - volgens mij - niet -streng- gelovig, maar vind het ook onzinnig dat zoveel mensen onnodig moeten werken op zondag. Toen alle winkels op zondag opengingen werd er nog gezegd dat personeel alleen vrijwillig ingezet werd op zondag, maar inmiddels zie/hoor ik ook dat als je bijv. bij een winkel in dienst bent je verplicht wordt ingeroosterd. En natuurlijk is het anders in de zorg - daar werken ook veel -streng-gelovigen op zondag, zonder enig protest... Maar bijv. op de Veluwe zijn veel restaurants etc. op zondag gewoon dicht (wat ik dan wel weer lastig vind, als ik er op vakantie ben... Inconsequent, ik weet het!)
LeonardN
2 jaar geleden
Het uitgangspunt "stenggelovigen" klopt m.i. wel (of ik begrijp niet wat je niet kloppend vind).
Alleen christenen willen de rustdag per se op zondag. Voor atheïsten mag de rustdag net zo goed op dinsdag zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
De reactie met het voorbeeld van HJ versterkt dat nog meer m.i. (dus ik zou zeggen dat ik ook niet snap waarom HJ het zo met die alinea eens is)
Ik neem aan dat ze bedoelt het gelovige deel op de biblebelt.
De horeca is daar zelfs gesloten.
Dat zou niet zo zijn als de bevolking daar niet zo gelovig was. Maar misschien snap ik het punt niet wat jullie willen maken.
Waar zit de vrager fout, hoe is de vraag beter gesteld?
MarBet
2 jaar geleden
Streng gelovigen kunnen een andere reden hebben voor de zondagsrust dan niet streng gelovigen. Dus ik snap ook niet zo goed waarom dat een onjuist uitgangspunt zou zijn. Er staat niet in de vraag of toelichting dat anderen niet ook kunnen vinden dat je op zondag beter niet kunt werken.
De zondag is de Dag des Heren, de dag die je wijdt aan de godsdienst; de dag waarop je niet werkt. Sinds de kerkvrede van 313 is de zondag een algemene rustdag.
De zondag is van oudsher de dag waarop de christenen samenkomen voor de viering van de maaltijd des Heren. Door middel van de eucharistie vierde men de presentie van de verrezen Heer in zijn gemeente (Hand, 20:7-12). Door de evangelisten wordt de zondag uitdrukkelijk vermeld als de dag van de verrijzenis van Christus. Deze verrijzenisgedachte staat ook centraal sinds het Tweede Vaticaanse Concilie in 1970.
De zondag was tot 1976 de eerste dag van de week; dies dominica (Frans dimanche, Italiaans domenica, Spaans en Portugees domingo). In 1976 is in Genève internationaal afgesproken de maandag als eerste dag van de week te beschouwen.
Bron: Winkler Prins encyclopedie; Van Dale..