Waarom geloven zovele mensen nog steeds in een boek, dat duizenden jaren geleden is geschreven en de mensheid sindsdien zeer heeft beïnvloed?

Het gaat hier natuurlijk over de bijbel. Dit boek verdeelt de mensen en er staan, naar de huidige maatstaven, onwaarheden in.
Er wordt ook gesproken (gezien in een film) over het rechtvaardig stenigen van personen, die een fout hebben gemaakt. Het ging in dit geval om vreemdgaan. Dat mag natuurlijk niet, maar stenigen?
Het is een boek geschreven door een of meerdere personen. Wie garandeert mij, dat zij de waarheid spreken? Waar is dat op gebaseerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet zo dat dat boek de waarheid verteld, en ook niet dat mensen die erin geloven het eens zijn met alles wat erin staat. De meeste mensen gebruiken het als een leidraad of ondersteuning om hun leven te leven, en ze hebben er houvast aan. Persoonlijk begrijp ik dat niet omdat ik ongelovig ben, maar ik respecteer het wel.

Het is jammer dat de meeste mensen die reageren tegenstanders zijn van de Bijbel. Bijbel schrijf ik met een hoofdletter, en terecht. Èr staan veel dingen in de Bijbel waarver je je hoofd kunt schudden. Je moet goed begrijpen dat het eerste deel een verstrengeling is van de beschrijving van de omgang van God met zijn volk, maar tevens de geschiedenis van het volk van Israel. En zoals je weet is elk volk geneigd zijn geschiedenis mooier en heldhaftiger voor te stellen dan het was. Wat je in de film gezien hebt over stenigen, dat klopt, was toen in de oude tijd gebruikelijk. In het nieuwe testament is daar een eind aan gemaakt. En nu even waarom ik geloof, en waarom een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is mij nog steeds aanspreekt. In de Bijbel staan de fundamenten waarop elke samenleving gebouwd zou moeten zijn. De 10 geboden. Heb uw naaste lief, heb uw vijanden lief. De opdracht om te delen en te helpen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu kan ik nog wel wat schrijven over eeuwig leven , ik geloof erin. Maar het is met het geloof nu eenmaal zo: Geen van ons, voor noch tegenstanders, kunnen hun gelijk bewijzen.

Ik ken eigenlijk geen mensen die geloven in de Bijbel. Wel die geloven in God. Zij zien de Bijbel als een soort brief van God aan de mensheid. Mensen die de Bijbel gebruiken als vrijbrief om oorlogen te voeren en andere misstanden hebben deze brief niet begrepen. Ja, er staat veel ellende in de Bijbel. Maar wie de Bijbel aandachtig als een geheel leest, leest hem als een lange liefdesbrief. Ja, ik geloof.