Waarom geloven zovele mensen nog steeds in een boek, dat duizenden jaren geleden is geschreven en de mensheid sindsdien zeer heeft beïnvloed?

Het gaat hier natuurlijk over de bijbel. Dit boek verdeelt de mensen en er staan, naar de huidige maatstaven, onwaarheden in.
Er wordt ook gesproken (gezien in een film) over het rechtvaardig stenigen van personen, die een fout hebben gemaakt. Het ging in dit geval om vreemdgaan. Dat mag natuurlijk niet, maar stenigen?
Het is een boek geschreven door een of meerdere personen. Wie garandeert mij, dat zij de waarheid spreken? Waar is dat op gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (12)

Het is niet zo dat dat boek de waarheid verteld, en ook niet dat mensen die erin geloven het eens zijn met alles wat erin staat. De meeste mensen gebruiken het als een leidraad of ondersteuning om hun leven te leven, en ze hebben er houvast aan.
Persoonlijk begrijp ik dat niet omdat ik ongelovig ben, maar ik respecteer het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven erin, omdat wanneer ze niet geloven ze geen houvast hebben in hun leven. Ook is het lekker makkelijk en simpel om in een god te geloven die even pief paf poef alles heeft gecreëerd ipv al dat moeilijke technische geneuzel van astronomen. (wat ik persoonlijker toch net ietsie geloofwaardig vind, maar goed)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er was in der tijd geen enkele vorm van media dus alles ging van mond tot mond .
en aangezien de bijbel 100 tot 150 jaar na CHR is geschreven kan je ,wat er in staat, niet serieus nemen .
voorbeeld;
neem 10 mensen vertel de eerste iets in het oor en laat hij/zij dat zelfde bij de volgende doenetc.etc.
dan laat je de laatste persoon hardop zeggen wat je bij de
eerste ingefluisterd hebt.
dan word het een heel ander verhaal in nog geen 10 minuten laat staan 150 jaar.
je zal eigenlijk eens "de 12de planeet "moeten lezen .
in een beknopte versie;

http://projectstargate.deds.nl/index.php/studies/zechariasitchin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de mensheid dom is en niet zonder een boek kan leven, dat de groep bijeenhoud, en vertelt hoe dingen in het leven werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel is een neerslag van menselijke ervaringen met God en met Zijn Zoon.
Je moet helemaal niets als je de Bijbel leest.
Maar een heleboel mensen hebben die verhalen gelezen en zijn erdoor geraakt.
Je moet wel door de tijdsgebonden dingen heenkijken.
Het gaat om de zin, om de betekenis.

Als jij de Bijbel leest, terwijl je zoekt naar zingeving in je leven, zou het zomaar kunnen zijn, dat je geraakt wordt.
Dat zou heel fijn voor je kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dat het mensen zijn die zijn stil blijven staan in de tijd.
of van generatie naar generatie! of gebreinwast of afgedwongen of dat zijn denk ik wel de meeste de kortzichtige. het ide al dat een BOEK mij kan vertelen
hoe het echt allemaal moet? stel je voor (beetje wazig niet)
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jammer dat de meeste mensen die reageren tegenstanders zijn van de Bijbel.
Bijbel schrijf ik met een hoofdletter, en terecht.
Èr staan veel dingen in de Bijbel waarver je je hoofd kunt schudden.
Je moet goed begrijpen dat het eerste deel een verstrengeling is van de beschrijving van de omgang van God met zijn volk, maar tevens de geschiedenis van het volk van Israel.
En zoals je weet is elk volk geneigd zijn geschiedenis mooier en heldhaftiger voor te stellen dan het was.
Wat je in de film gezien hebt over stenigen, dat klopt,
was toen in de oude tijd gebruikelijk.
In het nieuwe testament is daar een eind aan gemaakt.
En nu even waarom ik geloof, en waarom een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is mij nog steeds aanspreekt.
In de Bijbel staan de fundamenten waarop elke samenleving gebouwd zou moeten zijn.
De 10 geboden. Heb uw naaste lief, heb uw vijanden lief.
De opdracht om te delen en te helpen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nu kan ik nog wel wat schrijven over eeuwig leven , ik geloof erin.
Maar het is met het geloof nu eenmaal zo:
Geen van ons, voor noch tegenstanders, kunnen hun gelijk bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft de bijbel (oud testament) geschreven? Over de antwoord zijn wetenschappers en gelovigen niet overeen. De gelovigen zeggen dat het de hand van god was en de wetenschappers vertellen dat vier verschillende menselijk bronnen hebben het geschreven (vaak hebben ze dezelfde verhaal herhaald met een andere versie vandaar dar de ark verhaal twee keer voorkomt bijvoorbeeld) en een vijfde was de redacteur.
De oudste oud testament verhalen zijn voor 1000 BC geschreven maar wie de oorspronkelijke bron van de verhalen is blijft een kwestie van speculaties of geloof.

Een ding is duidelijk het bevat ontzettend veel wijsheid voor de mens en voor de mensheid. Het feit dat jij vreemdgaan ziet als iets fout stemt af van bijbelse gedachte, de mens probeert voortdurend zijn dierlijk instincten te controleren en meestal lukt het ook....
Laatste punt is dat je kan de bijbel met een modern oog bekijken en volgens mij staat het ook in de bijbel geschreven maar kan ik nu even niet herinneren waar dat "er is niets nieuws onder de zon alles wat er was zal terugkomen" dus het gaat om concepten en principes en hoe en of je kiest om iemand te straffen moet je aanpassen bij de tijd en de menselijk ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan alles wetenschappelijk bekijken en dan blijft er niet veel overeind. Maar de bijbel inspireert. Het is een boek dat gaat over de Liefde. Liefde die zo ver gaat en zo diep, wat ik nog bij geen mens hier op aarde heb gezien. Verder richt de bijbel op God en op het eeuwige. Het helpt mij om er in deze wereld te zijn. Dat het om meer gaat dan het "een recht, een averecht" leven, maar dat je mag leven voor je naaste, dat je liefde mag geven.

Er zijn mensen die kunnen dat zonder bijbel. Ik niet. Ik ben blij met de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een standvastig geloof opbouwen ,in God en in zijn woord is als het maken van een grote puzzel.
Maar waarom smijten heel wat mensen de eerste stukjes puzzel weg die ze in handen krijgen zonder ze even mooi naast elkaar te leggen en geduld te oefenen tot wanneer men nog een passend stukje krijgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken eigenlijk geen mensen die geloven in de Bijbel.
Wel die geloven in God.
Zij zien de Bijbel als een soort brief van God aan de mensheid.
Mensen die de Bijbel gebruiken als vrijbrief om oorlogen te voeren en andere misstanden hebben deze brief niet begrepen.

Ja, er staat veel ellende in de Bijbel.
Maar wie de Bijbel aandachtig als een geheel leest, leest hem als een lange liefdesbrief.

Ja, ik geloof.