Zijn de profetieën in de bijbel bewijs dat de bijbel waar is?

zijn de profetieën in de bijbel bewijs dat de bijbel waar is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Om te bewijzen dat iets waar is, moet alles in datgene bewezen worden waar te zijn. Als er een onderwerp of uitspraak is die aantoonbaar niet waar is (al is het maar omdat het symbolisch is), is het geheel niet waar. In de Bijbel zijn er een heleboel zaken die je moet aantonen, onder andere de profetieën. Het nadeel van een profetie is over het algemeen dat het niet specifiek is. Het is dus voor heel veel verschillende zaken interpreteerbaar. Als er voorspeld wordt dat een grote ziekte een einde zal brengen aan een tijdperk, kan ik al zo een paar gebeurtenissen opnoemen die hier aan voldoen (de pest, de griep in Zuid Amerika (einde van de Inca's, kan ook iets van de mazelen o.i.d. zijn geweest), de Spaanse Griep, Ebola, HIV en natuurlijk nu Covid-19). Het feit dat een profetie uit komt, wil niet zeggen dat het voor die gebeurtenis bedoeld was. Daarvoor zijn ze te algemeen, oftewel, ze komen altijd uit. Dus de profetieen tonen niet aan dat de Bijbel waar is. En andere zaken bewijzen al dat de Bijbel NIET waar is. Daarbij moet wel gezegd worden dat een heleboel zaken die in de Bijbel beschreven staan wel op waarheid gebasseerd zijn. De bezetting van de Romeinen was er gewoon. De splijting van de Rode Zee? Daarvoor komt er steeds meer bewijs dat dat waarschijnlijk ook gebeurd is (alleen wel door een soort "super-eb"). Heeft Jezus bestaan? Er is veel bewijs (ook in andere geschriften dan de Bijbel) dat er een persoon heeft bestaan die erg veel parallellen vertoont met het leven van Jezus. Die persoon heft voor zover we kunnen na gaan echter niets bovennatuurlijks gedaan. Conclusie: - De profetieen zijn geen bewijs dat de Bijbel waar is. - Er zijn veel zaken in de Bijbel aantoonbaar onjuist (waarschijnlijk omdat in de Bijbel symboliek wordt gebruikt). - De Bijbel is wrs wel veel gebasseerd op dingen die echt gebeurd zijn (net zoals boeken van Dan Brown overigens, maakt het geheel niet meteen waar).

De vraag naar "waar" of "niet waar" is geen goede vraag; tenminste, als je "waar" definieert als "echt precies zo gebeurd". De bijbel werd geschreven / samengesteld in een tijd waarin mensen het symbolische het belangrijkste vonden, véél belangrijker dan of het "echt zo gebeurd" was. Een mooi verhaal wat uitdrukte waarin ze geloofden, hoe ze hun wereld zagen, was veel meer "waar" dan enig "bewijs" zoals we dat nu zien. Nu hebben we de neiging om te zeggen dat iets "waar" is als het bewezen is door (natuurwetenschappelijk) onderzoek (en zelfs dat wordt tegenwoordig soms gezien als "alternatieven feiten, als dat "bewijs" ons niet uitkomt.) Voor de mensen uit de tijd van de bijbel, en voor gelovigen nu, is iets "waar" omdat ze erin geloven, omdat het verhaal iets zegt over hoe ze de wereld zien, waar ze in geloven. Zo kan bijv. én het Scheppingsverhaal "waar" zijn, omdat het een prachtig verhaal is over het ontstaan van de wereld, en tegelijkertijd de evolutietheorie, omdat die op een ander niveau "waar" is, nl. wetenschappelijk bewezen.

Nee. Een profetie bewijst sowieso helemaal niks. Wat iets zou kunnen bewijzen is het correct uitkomen van een profetie. Echter doordat we niet exact weten wanneer de bijbel geschreven is kon je er heel makkelijk een perfecte profetie in uit laten komen. Je kan dat ook vandaag de dag doen door gewoon de schrijfdatum te verleggen. Ik maak vandaag een tekst op die ik dateer op 5 oktober 1834, hierin voorspel ik dat rond 1900 een grote oorlog zal plaatsvinden en daarna rond 1950 weer. Ook voorspel ik dat in het begin van het millennium twee torens zullen vallen en dat dat een impact zal hebben op de hele wereld. Als men dit document vindt in 2437 en men het document niet kan verifiëren op de werkelijk geschreven datum zal wellicht een deel van de mensen denken dat er iemand vrij goede voorspelling kon doen. De rest zal aannemen dat het bovenstaande beschreven truc betreft. Een ander probleem zie je bijvoorbeeld bij de profetie van de Messias in het OT, waarvan christenen beweren dat deze uit zou zijn gekomen in het NT. Echter de volgeling van Jezus hadden natuurlijk alle reden om hun "cultleider" in die profetie te persen. Als je echter kritisch kijkt naar de profetie in het OT en de "uitkomst" in het NT klopt er meer niet dan wel, en van datgene wat wel klopt, is het maar de vraag hoe eerlijk dat beschreven is.

Toegevoegd op 29 oktober 2020 08:47: bron
Bronnen:
https://www.skeptical-science.com/religion...
https://www.youtube.com/watch?v=DiS4WP48fmY

Het Oude Testament bestaat uit mondeling overgeleverde verhalen, doe maar eens een proef met 20 personen, vertel aan de eerste persoon een verhaal, laat die het doorvertellen, aan de volgende, en die weer aan de volgende, je zult verbaasd staan over wat de twintigste vertelt, en dat vergelijkt met het oorspronkelijke verhaal, daar is meestal niets of maar heel weinig van over, en soms een totaal ander verhaal geworden. Dus wat het waarheidsgehalte betreft, is in elk geval het O.T. onbetrouwbaar.

Ik zou persoonlijk zeggen van niet. Zelf zou ik ook profetieën op kunnen schrijven voor het jaar 7562, maar daarom hoeft het nog niet uit te komen, ook niet als ik zeg dat ik ze namens God of een ander bovennatuurlijk wezen opschrijf. Naar mijn idee is het allemaal een placebo effect. Omdat het de mensen al is aangeleerd dat bepaalde dingen op een bepaald moment plaats zullen vinden, gaan zij hun houvast zoeken in de Bijbel. Daarin zullen ze dingen gaan herkennen en doormiddel van hun interpretatie van de geschriften trekken ze de conclusie dat de dingen die gebeuren ongetwijfeld al voorspeld zijn. Ik zie de voorspellingen van de Bijbel een beetje als de geschreven variant van de voorspellingen die een waarzegger/waarzegster zou geven. Sommige mensen gaan echt naar deze mensen hun advies leven en beweren ook dingen te "herkennen" van wat ze gehoord hebben bij de lezing. Maar als het puntje bij paaltje komt, is er eigenlijk geen waterdichte manier om erachter te komen of hun voorspelling nou wel of niet ergens op gebaseerd was en, als dit wel het geval is, waarop. Vandaar de conclusie dat de voorspellingen van de Bijbel geen bewijs zijn dat de Bijbel daadwerkelijk klopt. Ik zou wel meer dingen aan kunnen wijzen waardoor ik sceptisch ben over de Bijbel (en het geloof), maar dat is niet de vraag die gesteld wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100