Mogen Joden het hele jaar door matzes eten?

Ik eet persoonlijk elke ochtend een matze, en ik weet dat matzes in het Jodendom echt bij Pesach horen, maar is dit ook echt de enige dag waarop Joodse mensen matzes mogen eten of zijn er andere speciale dagen/mag het gewoon het hele jaar door? Of zou het oneerbiedig zijn om het hele jaar door matzes te eten sinds er een speciale betekenis aan zit?

4 jaar geleden
in: Religie
3.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee hoor. Leef je uit.

Het beste antwoord

Tijdens de Pesachweek eten religieuze en traditionele joden alleen maar matses en geen gerezen brood, de bedoeling van het eten van matses is om de herinnering aan de slavernij en de bevrijding door God te gedenken. Maar ze mogen matses ook het hele jaar door eten.

De matses die gedurende het gehele jaar verkocht worden, zijn niet automatisch kosjer voor Pesach. Maar dat hoeft ook niet.
Wat betreft de Joodse spijswet is Pesach een van de lastigste tijden van het jaar: alle voedingswaren moeten een speciale aanduiding Kosher Le-Pesach (Kosjer voor Pesach) hebben. Voor matses houdt dit o.a. in dat het gehele bakproces binnen achttien minuten moet zijn afgerond. Bij voorkeur worden de matses met de hand gemaakt en niet machinaal.

Met Pesach viert men in het jodendom de bevrijding uit de slavernij in Egypte. Volgens de Thora moesten de joden vlak voor hun vertrek in opdracht van God snel brood bakken zonder daar zuurdesem aan toe te voegen (Exodus 12:8). Voordat Pesach begint wordt het gehele huis gereinigd, zodat er geen resten van gerezen brood (chametz of chometz) meer aanwezig zijn. Ook beschuitresten, toast en dergelijke worden verwijderd.
SimonV