Wat is het verschil tussen RC Katholiek en Christendom?

Ik zelf zie alleen dat christenen geen Jezus aan het kruis hebben hangen.
Want tenslotte zullen wij geen geleden aanbidden volgens de Bijbel.
Maar eigenlijk word dit in elk geloof/religie wel gedaan.
Dus dat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 religies?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
24.2K
Antoni
5 jaar geleden
Heb je misschien iets aan de antwoorden op deze vraag uit 2009: "Wat is nou het werkelijke verschil tussen het Katholieke en het Christelijke geloof?" Zie https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/8854/werkelijke-verschil-tussen-katholieke-christelijke/.
Cryofiel
5 jaar geleden
De katholieke kerk is één van de vormen van het christendom. Jouw vraag wat het verschil is tussen die ene soort christendom en het christendom is dus net zoiets als "wat is het verschil tussen een kat en een dier", of "wat is het verschil tussen een Opel en een auto"

Antwoorden (3)

Het christendom is het overkoepelend geheel van RC Katholiek en gereformeerd.
gebruik de bron om het volledig te begrijpen want het zit nogal ingewikkeld in elkaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Christenen zijn mensen die allemaal in Jezus Christus geloven....daarbij horen katholieken, orthodoxen, Jehova's getuigen,protestanten, Anglicanen enz. Zij geloven allemaal in dezelfde God en de heilige drieëenheid...... Vader, zoon en Heilige geest.

In het Christendom, dat zeer breed is, zitten verschillende stromingen die allemaal hun eigen regeltjes hebben en eigen inzichten in hun geloof.

De Rooms- katholieken zijn een van de stromingen. Zij geloven in de Paus als hun kerkleider....daar komt dan ook het woord 'rooms' vandaan. De paus zetelt namelijk in Rome en heeft zijn eigen staat daar (Vaticaanstad)
Rooms-katholieken worden ook wel katholieken genoemd...het geloof is echter bij allebei hetzelfde.
5 jaar geleden
Alle katholieken zijn Christenen. Maar niet alle Christenen zijn katholiek.

In het begin had je de ene ongedeelde Kerk van Jezus Christus.

Na diverse ontwikkelingen (o.a. Oosters Schisma) ontstond in de 16e eeuw de Reformatie, met leiders als Luther, Zwingli en Calvijn, met deels andere geloofsopvattingen. Het was de start van het protestantisme. Uit hun werk zijn weer allerlei nieuwe geloofsgemeenschappen ontstaan onder allerlei namen.

De groep gelovigen die het geloof bleef volgen van het begin, is zich de katholieke Kerk gaan noemen, kortweg de Kerk. (Katholiek = algemeen, universeel). Maar voorheen was die naam niet nodig omdat het onderscheid er niet was. Willem de eerste noem je immers ook pas zo sinds er een tweede pas...

Heel veel mensen spreken van de "rooms-katholieke Kerk" maar ze noemt zichzelf de katholieke Kerk. En bestaat weer uit de Latijnse Kerk (ongeveer 98 procent van de katholieken) en de Oosters-katholieke Kerken (2%).

Er zijn uiteraard veel meer overeenkomsten dan verschillen tussen katholieke en protestantse christenen, vanwege het eeuwenlange gezamenlijk verleden. De grote protestantse geloofsgemeenschappen hebben dezelfde apostolische geloofsbelijdenis als de katholieken.

Een groot verschil is het aantal sacramenten (7 bij katholieken en 2 bij de grote protestantse geloofsgemeenschappen), de bron voor het geloof (katholiek: H. Schrift en H. Overlevering, protestants: alleen H. Schrift), de apostolische opvolging (alleen katholiek), de wereldwijde eenheid in de geloofsleer (alleen katholiek) en leergezag (paus/gezamenlijke bisschoppen in vereniging met de paus).

En inderdaad: aan een katholiek kruisbeeld zit een corpus van Jezus bevestigd, aan een protestants niet.

En protestanten doen over het algemeen veel meer aan bijbellezing. En ze zingen veel beter mee in de kerk :-)
Computoon