Wat is het belangrijkste verschil in het gebruik van symbolen tussen Roomse en Protestantse kerken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

Protestanten hebben geen afbeeldingen van heiligen en van God, omdat de bijbel dat verbied.
Ook koesteren de Roomse kerken het celibaat, terwijl de protestanten dit verwerpelijk vinden. (Celibaat is dat je als kerkelijk beambte niet mag trouwen, geen sex mag hebben etc.)
Roomse kerken hebben veel omzichtige rituelen met diensten van welke aard dan ook en zijn heel materialistisch, terwijl protestantse kerken een bijna saai voorkomen hebben en iets meer straight-to-the-point zijn in hun rituelen en diensten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kruis zonder jezus aan het kruis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de protestantse kerk maken ze geen gebruik van afbeeldingen van heiligen. Je zult er dus geen beelden zien in de kerken, of plaaten in de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Protestantse kerken hebben geen beelden, geen altaar maar een preekstoel en geen biechthokjes.
Rk. kerken hebben veel beelden van Maria en heel veel heiligen, ze hebben biechthokjes en een altaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het (kale) kruis en het Ichtus symbool heft de protestantse kerk eigenlijk geen symbolen, terwijl ze bij de katholieken niet aan te slepen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brood en wijn bij de eucharistie zijn in de RK kerk echt het lichaam en bloed van Christus, in de Protestantse kerken zijn het meer symbolen.