De evolutietheorie en het bestaan van god kunnen beiden als juist beschouwd worden?

Iemand hiermee akkoord? Op scholen worden deze twee tegenstrijdig aangeleerd, maar het kan toch zijn dat god een rol speelt/heeft gespeeld in de evolutie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
3K
LeonardN
6 jaar geleden
Niet zozeer het bestaan van een god is tegenstrijdig aan de evolutietheorie, maar wel bijvoorbeeld christelijk dogma, welke zegt dat de mens een directe schepping zou zijn. Dus als je die twee wil verenigen, dan gaat dat haast niet. Wat wel gepoogd wordt door creationisten is micro-evolutie en god. Je kan natuurlijk wel een nieuwe god verzinnen die evolutie heeft gecreëerd, of een godsdienst nemen die niet iets incompatibels heeft met evolutie.
Reddie
6 jaar geleden
Je bent vrij er tegenaan te kijken zoals het je het beste bevalt.
Het is volstrekt onnodig daar over te strijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Reddie. Het is niet alleen volstrekt onnodig, maar ook volstrekt onmogelijk, omdat het bestaan van een god niet te bewijzen en niet te ontkennen is, en elke discussie hierover dus per definitie geen uitsluitsel kan bieden
LeonardN
6 jaar geleden
"de evolutietheorieën" Hoezo zouden er meerdere zijn? Er is er maar een. Er zijn wel een hele hoop religies, dat wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel wetenschappers die in evolutie geloven, zeggen dat het leven miljarden jaren geleden begonnen is aan de rand van een getijdenpoeltje of diep in de oceaan.
Ze denken dat chemische stoffen zich op zo’n soort plek spontaan samenvoegden tot structuren die op bellen leken, vervolgens ingewikkelde moleculen vormden en zich gingen vermenigvuldigen.
Volgens hen is al het leven op aarde door toeval ontstaan uit een of meer van deze ‘eenvoudige’ oorspronkelijke cellen. Andere net zo gerespecteerde wetenschappers die ook in evolutie geloven, zijn het daar NIET mee eens.
Volgens hun theorie zijn de eerste cellen, of in ieder geval de belangrijkste onderdelen ervan, vanuit de ruimte op aarde terechtgekomen.
LeonardN
6 jaar geleden
Je verwart abiogenesis met evolutietheorie. Dat zijn twee verschillende dingen. https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lees Spinoza

Antwoorden (4)

De "beginnersvariant" is inderdaad dat er ofwel een god bestaat die het leven heeft gemaakt zoals het nu is, ofwel dat dit komt door evolutie.

Maar je hebt gelijk: de "gevorderdenversie" kan deze twee opvattingen combineren. Maar daar begint een middelbare school natuurlijk niet mee: je begint bij de "beginnersversie", en pas als je die begrijpt kun je eventueel verder richting de "gevorderdenversie".

Eén mogelijkheid om god en evolutie te combineren is het idee dat er een god was die het universum heeft geschapen, inclusief de natuurwetten, en dat hij dat zodanig heeft gedaan dat zich dan vanzelf leven zou ontwikkelen op de manier zoals deze god dat wilde. Dus god maakte het universum en ging toen in zijn luie stoel zitten toekijken hoe alles zich keurig ontwikkelde. Net zoals Elon Musk die allerlei voorbereidingen trof, en toen alleen maar op een lanceerknopje hoefde te drukken; daarna kon hij rustig toekijken hoe zijn Tesla vanzelf in een baan richting Mars kwam.

Een andere mogelijkheid is dat god continu aan het "kleien en kneden" is. Deze god maakte het universum, en maakte daarna het eerste leven. Hij zat vervolgens continu aan de knoppen, drukte schakelaars in en haalde hendels over, om de evolutie continu bij te sturen zodat er uiteindelijk de huidige wereld uitrolde.

Toegevoegd na 3 minuten:

Dus als jouw vraag bedoeld is als: zijn er combinaties mogelijk, dan is het antwoord een duidelijk Ja.

Aan de andere kant is er natuurlijk een fundamenteel verschil tussen het geloof in een god en de evolutietheorie. Het geloof in een god is gebaseerd op een geloof, op dogma's. Je begint met een theorie waarvan je zegt dat die *moet* kloppen, en alle waarnemingen *moeten* uit die theorie worden verklaard. De evolutietheorie is precies andersom: die begint juist met waarnemingen en probeert daar de best passende uitleg bij te bedenken. Hier zijn juist de waarnemingen vaststaand, en wordt de theorie bijgewerkt en zonodig zelfs verworpen.

Een geloof is dus niet falsificeerbaar, de evolutietheorie wel.

Als je vraag in deze zin is bedoeld, is het antwoord dus: 'nee'. Tenzij je bereid bent om gedeeltelijk de theorie aan te passen aan de waarnemingen, en gedeeltelijk de waarnemingen in te passen in de theorie.

6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Evolutie = God
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bewijs, Hermitische?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onlangs las ik nog:
Dat het bij de evolutietheorie om een serie unieke gebeurtenissen gaat, de oorsprong van het leven, de oorsprong van intelligentie, enzovoort.
Unieke gebeurtenissen kunnen niet herhaald worden en kunnen niet onderworpen worden aan welk experimenteel onderzoek van welke aard maar ook”
Cryofiel
6 jaar geleden
aimeeTJE, als dat alles is wat je hebt gelezen, raad ik je aan wat meer te lezen.
LeonardN
6 jaar geleden
Oh en https://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia is een hypothese. Het is vooral van belang als je een creationist bent dat je die dingen kan scheiden. Grappig hoe volharrend creationisten blijven in theorie=iets wat zomaar verzonnen is:
"
Zijn ouders hebben hem geleerd dat God de aarde en al het leven erop geschapen heeft. Ze zeggen dat het scheppingsverhaal in de Bijbel betrouwbaar is en dat de evolutie maar een theorie is, waarvoor geen bewijzen zijn.
"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nog veel meer gelezen,en lees nog steeds.
Mijn antwoord kwam van iemand die een
een doctoraat in de biochemie van King's College in Londen heeft. Geen onnodige persoonlijke opmerkingen Cryofiel dat helpt niemand vooruit,en is onnodige ballast hier op deze site. Mvg
Aimé
LeonardN
6 jaar geleden
En dat was? En waar kunnen wij dat teruglezen?
Cryofiel
6 jaar geleden
@aimeeTJE, toch raad ik je aan wat meer te lezen. En dan bedoel ik niet meer van het zelfde, maar meer in de zin van: breder. Vergelijk het met een waterval. Als ergens naast de waterval een aantal spetters valt, is de precieze verdeling van die spetters niet te herhalen. Toch is de waterval, inclusief het spettergedrag, prima wetenschappelijk te onderzoeken.
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat evolutie betreft:
Uit de ons bekende kennis volgt noodzakelijkerwijs dat leven evolueert. UIt waarnemingen blijkt die evolutie plaats te vinden. Dit blijkt zowel uit het fossielenarchief als uit praktijk-experimenten. We hebben evolutie voor onze ogen zien gebeuren, gewoon 'live'. Hoeveel meer bewijs wil je nog hebben?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben akkoord cryo... evolutie binnen de soort.
Maar geen overgangsvormen.
Welk bewijs is er.
Hoe is dit bewezen ?
Mijn antwoord op jouw vraag is Ja.

Ik ben een gelovige Christen. En voor mij betekent dit onder andere dat God alles heeft geschapen. Ook de natuur, de natuurwetten en alles wat ten grondslag ligt aan wat wij nu wetenschap noemen. Ook betekent dit dat het bestaan van God de evolutieleer niet uitsluit. De evolutieleer betekent dat de schepping niet in één keer was afgerond, maar dat het een conituproces is, dat nu nog doorgaat.
6 jaar geleden
Als iemand die niet godsdienstig is en die in de evolutietheorie (voornamelijk het neo-Darwinisme) gelooft zeg ik natuurlijk dat het bestaan van een god niet juist is, maar ik zal proberen jouw vraag niet al te partijdig te beantwoorden.

De evolutietheorie en het bestaan van een god kunnen zeker als juist beschouwd worden, maar niet tegelijk. Dan moet er weer een compleet nieuwe vorm 'bedacht' worden, bijvoorbeeld: ID (Intelligent Design) wat tegenwoordig ook bij levensbeschouwing en eventueel biologie wordt uitgelegd op scholen. Hierbij (pardon als ik enkele foutjes maak, het is al een tijdje geleden dat ik deze stof heb gehad) heeft God (de god uit het Christendom) de aarde geschapen, en heeft daarna de evolutietheorie in gang gezet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Hierbij (pardon als ik enkele foutjes maak, het is al een tijdje geleden dat ik deze stof heb gehad) heeft God (de god uit het Christendom) de aarde geschapen, en heeft daarna de evolutietheorie in gang gezet. " Ik kan me hierin vinden!
Gd creeerde niet alleen de aarde met alles erop en eraan maar ook de planetaire stelsels. Gd schepte alle levensvormen volmaakt, dwz compleet zonder gebreken ieder naar zijn soort. elke levensvorm kan evolueren binnen zijn eigen soort.... hiermee bedoel ik dat de ene levensvorm niet kan overgaan in een andere levensvorm. Voor mij persoonlijk is de evolutietheorie gebaseerd op waarnemingen waarvoor door wetenschappers een verklaring of theorie wordt gezocht.
Eigenlijk is het GELOOF stellen in deze verklaringen of theorieën met alle bijhorende hypotheses. In de link een interessant filmpje van 40 min. https://www.youtube.com/watch?v=U0u3-2CGOMQ groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Je doet alsof het kijken naar waarnemingen en het trekken van conclusies uit wat je ziet, een geloof zou zijn. Maar hier ligt juist het fundamentele verschil tussen geloof en wetenschap. De god die jij noemt is een niet-falsificeerbare hypothese. Dat betekent dat er geen enkele manier bestaat om te achterhalen of die hypothese juist, onjuist of iets ertussenin is. Een hypothese waarvoor het bovenstaande geldt, staat daarmee los van de realiteit. Voor mij is zo'n hypothese dan nutteloos.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik geloof in evolutie binnen de soort, het bewijs is hiervoor geleverd.
Ik geloof niet in overgangsvormen omdat werkelijk bewijs hiervoor ontbreekt.
In dit opzicht is het voor mij geloof stellen in een wetenschappelijke verklaring
die nog niet echt bewezen is... een theorie van een wetenschapper (s) . Het bewijs voor het bestaan van Gd zie ik om mij heen, mede omdat het wetenschappelijk bewijs van evolutie in overgangsvormen ontbreekt. groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
Kennelijk ga jij er nog van uit dat het begrip 'soort' nauw omschreven is. Dat is echter niet zo. Trouwens, als je evolutie "binnen een soort" (wat dus betekenisloos is) wel accepteert, volgt daar logischerwijze uit dat de soort verandert. Genoeg veranderingen op een rij zorgen voor het ontstaan van een nieuwe soort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Trouwens, als je evolutie "binnen een soort" (wat dus betekenisloos is) wel accepteert, volgt daar logischerwijze uit dat de soort verandert. " Evolutie binnen een soort is niet betekenisloos en ben ermee akkoord dat een soort verandert binnen de soort. Bacteriën blijven bacterien, vogels blijven vogels, vinken blijven vinken. " Genoeg veranderingen op een rij zorgen voor het ontstaan van een nieuwe soort." Dit is een theorie waar geen bewijs voor is. groet amadeus
Het is niet mogelijk om beiden als volkomen juist te beschouwen zoals je zelf ook al indirect aangeeft.

God heeft het concept evolutie natuurlijk bedacht en toegepast op mens en natuur. Maar de aarde is in 6 dagen geschapen en het is niet in miljarden jaren gebeurt.