De evolutietheorie en het bestaan van god kunnen beiden als juist beschouwd worden?

Iemand hiermee akkoord? Op scholen worden deze twee tegenstrijdig aangeleerd, maar het kan toch zijn dat god een rol speelt/heeft gespeeld in de evolutie?

Weet jij het antwoord?

/2500

De "beginnersvariant" is inderdaad dat er ofwel een god bestaat die het leven heeft gemaakt zoals het nu is, ofwel dat dit komt door evolutie. Maar je hebt gelijk: de "gevorderdenversie" kan deze twee opvattingen combineren. Maar daar begint een middelbare school natuurlijk niet mee: je begint bij de "beginnersversie", en pas als je die begrijpt kun je eventueel verder richting de "gevorderdenversie". Eén mogelijkheid om god en evolutie te combineren is het idee dat er een god was die het universum heeft geschapen, inclusief de natuurwetten, en dat hij dat zodanig heeft gedaan dat zich dan vanzelf leven zou ontwikkelen op de manier zoals deze god dat wilde. Dus god maakte het universum en ging toen in zijn luie stoel zitten toekijken hoe alles zich keurig ontwikkelde. Net zoals Elon Musk die allerlei voorbereidingen trof, en toen alleen maar op een lanceerknopje hoefde te drukken; daarna kon hij rustig toekijken hoe zijn Tesla vanzelf in een baan richting Mars kwam. Een andere mogelijkheid is dat god continu aan het "kleien en kneden" is. Deze god maakte het universum, en maakte daarna het eerste leven. Hij zat vervolgens continu aan de knoppen, drukte schakelaars in en haalde hendels over, om de evolutie continu bij te sturen zodat er uiteindelijk de huidige wereld uitrolde.   Toegevoegd na 3 minuten:   Dus als jouw vraag bedoeld is als: zijn er combinaties mogelijk, dan is het antwoord een duidelijk Ja. Aan de andere kant is er natuurlijk een fundamenteel verschil tussen het geloof in een god en de evolutietheorie. Het geloof in een god is gebaseerd op een geloof, op dogma's. Je begint met een theorie waarvan je zegt dat die *moet* kloppen, en alle waarnemingen *moeten* uit die theorie worden verklaard. De evolutietheorie is precies andersom: die begint juist met waarnemingen en probeert daar de best passende uitleg bij te bedenken. Hier zijn juist de waarnemingen vaststaand, en wordt de theorie bijgewerkt en zonodig zelfs verworpen. Een geloof is dus niet falsificeerbaar, de evolutietheorie wel. Als je vraag in deze zin is bedoeld, is het antwoord dus: 'nee'. Tenzij je bereid bent om gedeeltelijk de theorie aan te passen aan de waarnemingen, en gedeeltelijk de waarnemingen in te passen in de theorie.  

Mijn antwoord op jouw vraag is Ja. Ik ben een gelovige Christen. En voor mij betekent dit onder andere dat God alles heeft geschapen. Ook de natuur, de natuurwetten en alles wat ten grondslag ligt aan wat wij nu wetenschap noemen. Ook betekent dit dat het bestaan van God de evolutieleer niet uitsluit. De evolutieleer betekent dat de schepping niet in één keer was afgerond, maar dat het een conituproces is, dat nu nog doorgaat.

Als iemand die niet godsdienstig is en die in de evolutietheorie (voornamelijk het neo-Darwinisme) gelooft zeg ik natuurlijk dat het bestaan van een god niet juist is, maar ik zal proberen jouw vraag niet al te partijdig te beantwoorden. De evolutietheorie en het bestaan van een god kunnen zeker als juist beschouwd worden, maar niet tegelijk. Dan moet er weer een compleet nieuwe vorm 'bedacht' worden, bijvoorbeeld: ID (Intelligent Design) wat tegenwoordig ook bij levensbeschouwing en eventueel biologie wordt uitgelegd op scholen. Hierbij (pardon als ik enkele foutjes maak, het is al een tijdje geleden dat ik deze stof heb gehad) heeft God (de god uit het Christendom) de aarde geschapen, en heeft daarna de evolutietheorie in gang gezet.