hoe is het volgende gebedje ontstaan?

heilige Anthonius, beste vrind, maak dat ik mijn.... terugvindt.

ik weet dat het van katholieke oorsprong is en het komt van Antonius van Padua.
Maar hoe is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Het is ontstaan door een incident dat plaatsvond in Bologna. Volgens het verhaal had Anthonius een psalmenboek dat van belang voor hem was, omdat het de aantekeningen en opmerkingen bevatte die hij had gebruikt om zijn studenten les te geven.
Een novice die had besloten te vertrekken, nam het boek mee.
Toen hij merkte dat het ontbrak, bad Anthonius dat het zou worden gevonden of teruggegeven.
Dit gebeurde ook. Het gestolen boek zou in het Franciscaanse klooster in Bologna bewaard zijn gebleven.
SimonV
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Hij is mijn grote hulp en hij helpt altijd. Heilig vertrouwen...
Maar het is ook zo dat iedere heilige in de RK-kerk zijn eigen specialiteit heeft. Dat is er vaak bij gezocht. Wat maakt het uit. :)
SimonV. Dit wist ik nog niet. Dikke plus dus.!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja, ik zou niet weten wat ik zonder hem moest!
ik ben ook nog naar hem vernoemd!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar wat ik zo bijzonder vind, is dat het zo goed werkt....
meestal tenminste!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel voor het korte en bondige antwoord!

Andere antwoorden (1)

Er zijn diverse verklaringen voor Antonius' patronaat.
Een van de verklaringen is dat hij in een middeleeuwse tekst zou zijn geprezen om zijn krachtdadige predikaties. Daaraan werd de conclusie verbonden, dat hij onder de mensen de verloren zeden weer terugbracht; in het Latijn: 'mores perditos'. Bij het overschrijven van die tekst zou een monnik zich hebben verschreven en in plaats van 'mores' 'res perditos' hebben genoteerd: 'verloren zaken'.

Het staat vast dat Antonius reeds 25 jaar na zijn dood voor deze nood werd aangeroepen. Als verklaring wijst men op het refrein van het zogeheten responsorie [= liturgisch gezang in het officie of in de mis, waarin de gelovige zijn reactie uitdrukt op de zojuist gehoorde lezing(en)] "Si quaeris":
De zang bevat dertien omstandigheden waarin de voorspraak van de heilige wordt afgesmeekt; één ervan wordt aangeduid als 'res perditas' [= 'verloren zaken'].
Membra resque perditas petunt et accipiunt uvenes et cani.
Jong en oud vragen, en krijgen hun toebehoren en verloren zaken terug.

Ook hier meent men dat het om een verschrijving zou gaan.
Res perditas in plaats van Mores perditas.
Verloren zaken in plaats van verloren zeden..

Maar een feit is dat de inwoners van Padua praktisch van het begin af aan hun heilige met name voor die 'verloren zaken' zijn gaan aanroepen; uit het feit dat het gebruik hardnekkig stand heeft gehouden wordt afgeleid dat hun vertrouwen niet tevergeefs was.

http://www.heiligen.net/heiligen/06/13/06-13-1231-antonius.php

Toegevoegd na 23 minuten:
https://www.delcampe.be/fr/collections/livres-bd-revues/autres-1/namur-piete-populaire-en-namurois-credit-communal-1989-332778826.html
pagina 121

Toegevoegd na 39 minuten:
http://www.meertens.knaw.nl/bedevaart/bol/plaats/646
Auteur: Paulus Jacobus Jozef (Paul) van Geest,hoogleraar kerkgeschiedenis en geschiedenis van de theologie aan de Universiteit van Tilburg en bijzonder hoogleraar Augustijnse studies aan de Vrije Universiteit.
Onder hoofdstuk: Cultusobject
"Eenmaal heilig verklaard, dankte Antonius zijn populariteit aan het feit dat hij als patroon van verloren zaken en mensen vereerd ging worden, wellicht naar aanleiding van het voor zijn feestdag door Bonaventura geschreven responsorie (beurtzang) 'Si quaeris (miracula)' (Als je (wonderen) zoekt)."