Wat voor muziek beluisteren mensen die streng gereformeerd zijn?

Ik vraag me af wat voor een soort muziek gereformeerde mensen luisteren; vb.: Klassiek.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gaat hierom om de echte streng gereformeerde, de ouderen.
Ik heb nl. een cliënt die streng gereformeerd is, haar moeder wilt dat we ons hier aan houden.. dus liefst geen 'hippe' muziek wat de jongeren uiteraard luisteren wanneer zij zonder ouders zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
En ik kan het haar moeder niet vragen door omstandigheden, vandaar deze vraag op het internet.

Bedankt alvast voor het antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.9K
capthavoc
13 jaar geleden
Ik denk dat je het haar wel kan vragen wat ze leuk vind
misschien johannes de Heer liederen ?
Dat was in die tijd al revolutionair ;)
ik begrijp dat je zelf helemaal geen idee hebt wat zij in haar tijd leuk vond.
en ook geen idee hebt van de cultuur die er toen heerste
Bedenk wel mensen luisteren naar muziek omdat het in die tijd leuk was.
Dus ook al lijkt een muziekstuk erg zwaar op de hand iemand kan er fijne herinneringen aan hebben.
ik weet niet hoe oud ze is maar iets nieuw zal ze zeker niet meer leren.

Antwoorden (15)

Kerkliederen, met name orgelmuziek.
Verder is zo'n beetje alles te 'werelds' voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beethoven, en inderdaad klassieke muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle soorten muziek! Ook "streng gereformeerden" zijn gewone mensen hoor, met verschillende muzieksmaken. Al zal "klassiek" en geestelijke muziek wat meer gewaardeerd worden dan bij de "gemiddelde" Nederlander. Maar reken maar dat de jongeren daar ook naar muziek luisteren die "hip" is onder alle jongeren. Al zullen de ouderen daar niet altijd even blij mee zijn.

Er wordt vaak wel erop gelet dat de teksten door de beugel kunnen. En ook daarin heb je de "strengen" en de gematigder mensen.

Het is echt niet zo, zoals vaak wordt gedacht, dat er alleen maar psalmen en klassieke muziek wordt gedraaid. Door de jongere generatie al helemaal niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
N.a.v. je toevoeging. Aha, nu noem je een concreet geval. Dan moet je haar moeder vragen welke muziek haar dochter mooi vindt en wat gewenst is. Dat is voor iedereen nl. verschillend. Er is nogal wat keus wat betreft geestelijke muziek, orgelmuziek, klassieke muziek, etc. Dat kun je niet over 1 kam scheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zware" muziek. Kennissen van deze kerk zijn de hele zaterdagmiddag met het gezin orgelmuziek aan het spelen en beluisteren. Ook Beethoven ja. Ik ken al die componisten verder niet. Word van die muziek somber.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als compromis zou je gospel of relipop kunnen draaien. Dat is religieuze muziek, maar dan wat swingender. Al is 'swingend' natuurlijk wel van de duivel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige strenggelovige denken dat popmuziek muziek van de duivel is die je bespeelt en in zijn macht houd. Ik denk niet dat ze daar naar zullen luisteren....?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psalmen, opwekkingsliederen, koormuziek, kijk eens in een christelijke boekhandel

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit ervaring zal gospel en relipop niet gewaardeerd worden.
Denk echt aan gedragen muziek dus een mannenkoor oid. rond koninginnendag zou je ook voor vaderlandse liederen kunnen kiezen
Qua artiesten zou je kunnen zoeken naar Willemijn, Lucas Kramer, het urker visserskoor cresendo, orgelmuziek van A zwart of marco den toom
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet het liedboek van Johan de Heer niet.
Dit verschilt enorm per huishouden, dit is ongeveer vragen waar de gemiddelde nederlander van houdt;)

Bij welk kerkgenootschap is je cliënt aangesloten? dit zegt niet alles maar kan wel degelijk een richting geven.

Opwekking en gospel worden hierboven genoemd, daar hoef je bij veel kerken die richting Ger. Gem. o.i.d. komen niet mee aan te komen, terwijl de PKN hier vaak geen moeite mee heeft.
Binnen de HHK is hier dan weer veel verdeeldheid over.

Het gaat ook niet altijd alleen om de songteksten, ookal zouden die wel door de beugel kunnen, volgens veel mensen in die kringen leidt het de aandacht af van waar het echt om gaat.

Zelfs met psalmen en gezangen zit je niet altijd goed, de een heeft moeite met bepaalde gezangen, de ander heeft moeite met de uitvoering, bijvoorbeeld doordat er 20x hallelujah in wordt herhaald.

Het verschilt dus hoe je cliënt er zelf instaat, misschien is het zelfs een optie om (via de kinderen) erachter te proberen te komen wat de redenen zijn dat het niet mag, zodat je ook meteen weet wat er wel zou mogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De reactie van cootje hierboven (met aanvulling van Ineke) bevat muziek die inderdaad veel beluistert wordt.
Ik ken echter ook gevallen die veel moeite hebben met Willemijn op urk en opwekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek ter ere Gods als het goed is,eigenlijk alleen maar psalmen en gezangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rock pop heavy metal is uit den boze, want dat kan niet, te werelds....

Vooral luistermuziek, misschien ook een beetje achtergrondmuziek/instrumentaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kiest voor instrumentale lichte muziek, dan kan toch niemand gekwetst worden. Geen pop/rock, geen klassiek. Hele mooie pianomuziek heb je bijvoorbeeld van Ludovico Einaudi. En de composities van Yann Tiersen. De cd's van Rogier van Otterloo en Thijs van Leer.
Amadea
13 jaar geleden
Psalmen, gezangen en geestelijke liederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psalmen, EO koormuziek en de Matthäus Passion gaat er ook altijd in.
Als Jezus er maar in voorkomt en niet al te wild.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Orgel muziek, en psalmen,gereformeerde koren. En volgens mij 1008 am radio erg leuk mooie preken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook op de Veluwe gewoond , en meerdere buren waren streng gereformeerd. De muziek die ze draaiden ,was zoals omschreven in de antwoorden . MAAR ! Als de gordijnen dicht gingen (het was 'n dun bevolkt gebied) , dan ging ook de televisie aan en werd er naar andere muziek geluisterd. Dit is informatie van de mensen zelf.