Heeft Jezus vóór zijn kruisiging ooit diep leed gevoeld?

Het lijden van Christus lijkt altijd te duiden op die uren waarin hij gegeseld en gekruisigd werd. Maar heeft hij ook ooit langdurige, diepe zielesmarten moeten doorstaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Dat weten we niet.
Er zijn mensen geweest die over hem geschreven hebben, zelf heeft hij niets opgeschreven.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ja. Lees bv. het verhaal van de nacht voorafgaande aan de kruisiging, van de beproeving in de hof van Getshemane. Mattheus 26, vanaf vers 36, toen hij God leek te bidden om deze ´beker´ (vermoedelijk dus de kruisiging, of de identificatie met de 'zonde') niet te hoeven drinken.
kierkegaard47
8 jaar geleden
(voorgaande antwoord is even vanuit de aanname dat je de verslaggeving vanuit de evangeliën voor "waarheid" aanneemt)

Antwoorden (2)

In de Bijbel concentreert het lijden van Jezus zich erg op de geseling en kruisiging van Jezus.
Jezus heeft daarvoor wel een aantal keer vervelende dingen meegemaakt. Hij ontving soms veel haat uit sommige politieke en sociale bewegingen zoals de Farizeeërs, die hem dan uit de tent probeerden te lokken met allerlei vragen. Lees bijvoorbeeld begin Johannes 8, het verhaal van de overspelige vrouw.
Ook de duivel verleidde hem: in Mattheus 4 wordt hij, na een vastentijd, verleid door de duivel om een bepaalde zonde te doen. Ook dit zal niet makkelijk zijn geweest.

De echte lijdensweg begint echter pas rondom zijn arrestatie, tot zijn kruisdood: Eerst ziet hij immens tegen die lijdensweg op en leeft daarom in een grote angst, omdat hij precies weet wat er met hem staat te gebeuren. Daarna volgt de geseling en uiteindelijk de kruisdood.

Kortom: Jezus' levenswandel was niet een makkelijke, maar het echte diepe lijden concentreert zich duidelijk op het einde van zijn levensverhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Behalve dat je natuurlijk gelijk hebt vraag ik mij af of dit de vraag beantwoord. In de vraag wordt gesproken over " Maar heeft hij ook ooit langdurige, diepe zielesmarten moeten doorstaan?,". Ik weet niet of de twijfel die die Jezus bij het begin van het einde heeft daaronder te plakken valt. Het fysieke leiden valt daar zeker niet onder. Volgens mij staat in de bijbel nergens dat Jezus ergens een diepe zielepijn gevoeld heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ goed antwoord
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mullog en als aanvulling op mijn antwoord: Mattheus 26:38: (Jezus in de hof van Getsémané)
Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe; blijft hier en waakt met Mij. Lucas 22:44 (Jezus in de hof van Getsémané)
En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. En zijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen. In Mattheus 27:46 (Jezus aan het kruis)
Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je "zielesmarten" definieert. De eerste tekst vertelt eigenlijk bijna letterlijk dat hij zielesmarten had: "Zijn ziel was zeer bedroeft, tot stervens toe"
De tweede tekst, die het moment daarna beschreef, lijkt sterk op een hevige doodsangst. Dit kan dus ook als zielesmart opgevat worden. De derde tekst is bij Jezus aan het kruis. Sommige uitleggers beargumenteren ook dat deze uitspraak verder gaat dan fysieke marteling: Jezus wordt ook door God verlaten, wat volgens sommige theologieën als "hels" wordt ervaren: De hel is volgens sommigen niets meer zijn dan de afwezigheid van God. Vandaar ook dat in de oude apostolische geloofdbelijdenis onder andere het gedeelte "Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden." Er wordt niet van iemand die fysiek geleden heeft gezegd dat diegene nedergedaald is tot de hel. Een verdediging van deze quote in de geloofsbelijdenis kan men dan weer vinden in de Heidelbergse Catechismus, vraag 44, en uiteraard de vele verklaringen en uitleggingen van de catechismus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich heb je wel gelijk maar de vraagsteller heeft het over VOOR de kruisiging en datgene wat je beschrijft valt allemaal wel binnen de kruisiging,om het zo maar even te zeggen. Is er zielepijn voor het laatste avondmaal? Om eens een harde tijdgrens te stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog,
Volgens mij is er geen plek in de bijbel waar wordt beschreven dat Jezus voor het laatste avondmaal zeer diepe zielenpijn heeft doorstaan.
Zoals je in Johannes 11:35 leest, had Jezus veel verdriet door het overlijden van Lazarus, zelfs ondanks hij hem uit de dood weer kon opwekken.

Daarnaast: als "het lijden" steeds gebruikt wordt in plaats van "het offer", wordt dat eigenlijk een ontkrachting van "het offer", want het ging niet om het lijden, maar om zijn offer. Persoonlijk denk ik dat het beter is dingen bij de naam te noemen, t.b.v. heldere communicatie.