Was de Heilige Geest er altijd al volgens Christenen of de Bijbel?

Toegevoegd na 43 seconden:
**

De Heilige Geest kwam als vervanging van Jezus, maar was hij er daarvoor al of kwam de Heilige Geest pas toen Jezus van de aarde weg ging.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de heilige geest kwam 'als vervanging van Jezus' is niet juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij was er altijd al, maar Jezus maakte het mogelijk dat de H.G. bij de "gewone" mensen beter bewust kon worden.

Het beste antwoord

De Heilige Geest was er altijd al.

De uitstorting van de Heilige Geest na de hemelvaart diende om Gods koninkrijk in te luiden, eerst voor de Joden en dan voor de heidenen

Onder het oude verbond werden bepaalde mensen met de heilige Geest vervuld, maar de Geest was niet voor iedere gelovige beschikbaar. Zelfs tijdens de dienst van de Here Jezus was de Geest nog niet gekomen:
“Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was”
(zie Johannes 7:38, 39).

De Geest kon niet voor allen komen voor Jezus verheerlijkt werd. Daarom zei Petrus op de Pinksterdag: “Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte van de heilige Geest van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gij en ziet en hoort” (Handelingen 2:33).

Vanaf de uitstorting van de heilige Geest op de Pinksterdag, is de gave van de heilige Geest voor allen beschikbaar die in de naam van Jezus tot vergeving van zonde worden gedoopt (Handelingen 2:38, 39).
De uitstorting op het huisgezin van Cornelius bevestigde dat de gave van de heilige Geest ook voor heidenen ( c.q. niet -Joden ) beschikbaar is (Handelingen 11:18).

Want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt” (1 Korintiërs 12:13).

Wanneer wij het goed nieuws van redding door Christus horen, wanneer wij in Hem als de verrezen Zoon van God geloven, wanneer wij ons van onze zonden bekeren, en wanneer wij tot het lichaam van Christus gedoopt worden, mogen wij de de heilige Geest ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Genesis één staat: "de Geest van God zweefde over de wateren".

De Heilige Geest was er dus altijd al. Volgens de christelijke leer is de Geest ook niet als vervanging van Jezus gekomen, maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt: Jezus ging weg, en zei tegen zijn leerlingen dat dat beter was, omdat hij hen "een andere Trooster" (de Heilige Geest) zou zenden. Doordat de Geest geen lichamelijke vorm heeft zoals Jezus dat had toen hij op aarde was, kan Jezus door zijn Geest overal zijn.

Het is wel voor het eerst dat de Heilige Geest met zoveel kracht gaat werken tijdens Pinksteren, als de Geest wordt 'uitgestort'. Dat is wel een belangrijk verschil met daarvoor, dat de Geest van God veel meer in mensen werkt, en dat we God kunnen kennen door Jezus, en doordat de Geest - zoals de Bijbel het zo mooi zegt - "in ons woont".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is heel goed, op één puntje na. De heilige geest is Gods geest, niet de geest van Jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat op zich ook niet uitmaakt voor veel christenen. Want voor hun geldt Jezus=God dus 'de geest van God'='de geest van Jezus'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geloofsbelijdenis van Nicea zegt over de Heilige Geest dat die "van de Vader én de Zoon is uitgegaan". Daarbij is de uitstorting van de Heilige Geest heel duidelijk een vervulling van een belofte van Jezus, die zegt dat Hij "de Trooster" zal zenden, zodat hij in hem altijd bij ons kan zijn. De belofte "en zie, ik ben met u tot aan aan de voleinding der wereld", zou een loze belofte geweest zijn als Jezus niet óók aanwezig zou zijn in de Heilige Geest.
Waar haal je dat? De heilige Geest was er altijd al. God is eeuwig. Hij heeft altijd al bestaan. Hij bestaat uit 3 personen. Vader, zoon en de Heilige Geest.
Dit alles volgens het katholieke geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En volgens mij ook volgens de Protestanten, alleen de Jehovah's Getuigen geloven niet in die zogenoemde Drie-Éénheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn er meer dan alleen JG's die dit niet geloven. -)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het begin van je antwoord al enigszins beledigend... iedereen mag vragen wat hij wil zonder daar als antwoord op te krijgen waar hij dat vandaan haalt.
Verder was er God, kennelijk en heilige geest en later, veel later eigenlijk de zoon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rick, mag ik vragen wat jou definitie is van Heilige geest ?
Want ik vrees dat ik je misschien anders niet zal begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Almachtige God, de Vader, de Schepper, was er altijd al, dus Zijn geest (dat is de 'heilige geest') was er ook altijd al. De 'eerstgeboren zoon' was 'de eerste van de gehele schepping'. De zoon heeft dus wel een begin gehad, terwijl de Vader en de heilige geest geen begin hadden. De zoon kwam veel later in de vorm van Jezus als mens op aarde.
De Bijbel ondersteunt het idee van de drie-eenheid niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet in jullie god, heilige geest en jezus als 1. Ramen
Ik reageerde meer op de vraag waar hij het vandaan zou hebben gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof ook niet, maar weet wel wat van het katholieke geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bijbel ondersteunt het idee van de drie eenheid wél, maar het is maar hoe je het wilt interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Geest van God kwam over Jezus bij zijn doop in de Jordaan door Johannes de Doper. Er daalde een duif uit de hemel die neerstreek op Jezus. De Heilige Geest van God wordt nog steeds voorgesteld als een duif. In het begin zweefde Gods Geest over de aarde. De Geest en de Vader zijn hetzelfde, net zoals de Geest van de Zoon. Drie-eenheid in verschillende vormen.
In het oude testament wordt de term of persoon heilige geest niet vernoemd als een individuele kracht gezonden van God, zoals het nieuwe testament, waarin voor het eerst een vermelding gemaakt wordt, van de heilige geest die Johannes (de doper) mee zou krijgen om zijn bediening te doen, om zo de Messias aan te kondigen, aldus een visioen van Zacharias door een engel. En als een getuigenis aan Johannes, kwam de heilige geest neerdalen op het hoofd van Jezus in een gedaante van een duif, toen Johannes hem doopte. - Dit is volgens de bijbel.

Het ligt dus aan de context van 'heilige geest' wat zeker een wezenlijk verschil tussen het oude en het nieuwe testament is, 'heilige geest' wordt veelvuldig gebruikt in het nieuwe testament als zijnde; een geest van waarheid, geest der profetie, trooster, helper, kracht etc. En in het oude testament als een kracht van God. Die in de psalmen en poetische boeken van de bijbel te vinden zijn als een soort aanbidding.

Voor de vraag of die volgens christenen er altijd was. De term 'Gods geest' wordt meerdermalen gebruikt, waarop sommige stromingen van het christendom dat opvatten als de heilige geest.

Over het algemeen gesproken hebben de meeste stromingen wel deze opvatting. Dat de 'heilige geest' er ook altijd was, samen met De Vader en de Zoon als God. De drie-eenheid.

Ook botst die opvatting binnen het christendom over de drie-eenheid, dat is ( de leer van) De Vader, de Zoon en de Heilige Geest als Godzijnde, niet alle christelijke stromingen staan daar achter zoals de Jehova's getuigen. Volgens de Jehova's Getuigen is de heilige geest gods werkzame kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi en volledig antwoord, vooral laatste zin ;-) Ben je al lang out ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n 10 á 12 jaar.