In de Richterentijd werd Israël bestuurd door richteren of rechters?

Een vraag over godsdienst

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (1)

Tegenwoordig is een rechter iemand die een uitspraak doet hoe de wet moet worden toegepast. (Rechtspraak is een onderdeel van het "bestuur" van een een land)

Toen het boek Richteren uit de bijbel werd geschreven had het woord Richter (of rechter) nog een andere betekenis. Namelijk die van militair leider, held (een held die een militair conflict oplost, "de zaak" rechtzet). De figuren Simeon en Gideon uit de bijbel waren meer militaire leiders dan rechters. Andere "richters" (de zg. zes "kleine rechters" hielden zich waarschijnlijk meer bezig met rechtspraak zoals wij die nu kennen.

In vredestijd zijn het eerder rechters die een conflict oplossen door te kijken naar de wet, in oorlogstijd militaire leiders door inzet van soldaten.

Het boek Richteren vertelt de verhalen van de helden die het volk van Israel leidden EN van de kleine rechters die het dagelijks leven het volk van Israel bestuurden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Richteren , het zevende bijbelboek in de bijbel, verhaalt over de periode waarin de joodse stammen geen centraal gezag kende, maar wel charismatische leiders die in gevallen van nood opstonden (of geroepen werden). Zij gaven leiding in de strijd tegen vijanden, en traden vervolgens op als rechters. De periode zonder centraal gezag is een historisch feit, maar wordt in dit boek gepresenteerd als een tijd waarin de stammen van Israël telkens werden aangevallen door andere volken. In werkelijkheid was het de periode waarin de Israëlische stammen het land Kanaän geleidelijk aan binnentrokken en daarbij strijd leverden met gevestigde stammen. Het boek is tot stand gekomen tijdens de Babylonische ballingschap. Het bestaat uit drie delen: een inleiding waarin o.a. de verovering van Kanaän beschreven wordt (hoofdstuk 1 en 2), de verhalen over de richteren (hoofdstuk 3 t/m 16), en een aanhangsel waarin onder meer verteld wordt over de bijna volledige vernietiging van de stam van Benjamin. Er waren in totaal vijftien richteren, of richters, twaaf mannen en een vrouw. Zij waren een soort verlossers, door god gezonden als het volk weer eens afvallig was geweest en daarvoor gestraft werd met onderdrukking door een ander volk. De richteren waren achtereenvolgens:
Uitleg vanuit de SV online